Olika sorters hästpass???

ylvalill

Trådstartare
Har nu äntligen kommit mig för att chipmärka min pålle och fått honom ID-kontrollerad. Tänkte att nu är det väl bara att ansöka om det där hästpasset som man måste ha fr o m nästa år... Det blev dock lite krångligare då jag ringde till Svenska hästavelsförbundet och frågade hur man skulle bära sig åt. Dom sa nämligen att det är asvh som skall utfärda pass till min pålle, Svenska hästavelsförbundet kunde bara utfärda sk. "slaktpass" (kostar ca 400 kr). Ringde då till asvh och fick reda på att det skulle kosta 2500 kr att få ett pass till min pålle eftersom han är oregistrerad och inte har papper på sin härstamning...

Min fråga blir alltså: vad är skillnaden på ett "vanligt" hästpass från asvh och ett "slaktpass" från Svenska Hästavelsförbundet? (Förutom priset då förstås...) :confused:
 
slaktpasset får du ej tävla på (regional och uppåt) eftersom hästen inte är reggad.

jag skulle dock om jag va du, ta den andra passet och regga, det ska jag göra med min ena.
(fast det beror väl på om man vill tävla hästen i framtiden)
 
I nuläget känns det inte så troligt att jag kommer att tävla hästen (han har varit konvalecent länge för återkommande ledinflammationer)... :crazy:

Vet du om man kan registrera hästen vid ett senare tillfälle om man väljer att bara skaffa ett sk "slaktpass" nu?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 627
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Centaur
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Empooo
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 754
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp