Olika stadier i livet...?

M

missPetra

Har hundar sånt? Till exempel när dom är valpar, små o väldigt busiga o lekfulla, förstår mycket men vet inte riktigt huuur manska vända o vrida o böja den där leksaken så godisen trillar ut. Det är väl ungefär likadant med människor? O tonåren. Det jag kommer ihåg av min hund när hon var "i tonåren" (jag var inte så jättegammal då..) var att hon var liksom trotsig. Inga speciella rundor, helt plötsligt kunde hon vända i en korsning när man va rpå väg åt ett håll o gå åt det andra o s¨å kunde det hålla på. snark. hur som helst :), tror ni att hundar har såna stadier i livet, bebisar, småbarn, tonåringar, vuxna, pensionärer... lite tankar bara mitt i engelskaprovläxan (långt ord) :)
 
Ja, hundar har liknande stadier.
De flesta hundar är valpar upp till åtta, nio månader ungefär. Runt tolv månaders ålder inträder den fysiska könsmognaden och då blir de tonåringar. Någonstans i två-årsåldern sker den psykiska könsmognaden och då börjar de bli vuxna. När den könsmognaden är över kan man säga att hunden är vuxen. Beroende på ras kommer sedan ålderdomen.
 
Tja, det står i de flesta böcker som handlar om hundar och deras utveckling. Man brukar också ta upp det på valpkurser inom brukshundklubben.
Har du aldrig hört det förut?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 047
Senast: Amk
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 360
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp