Olika storleksmärkning på ridbyxor.

bigganl

Trådstartare
Det finns de märken som anger storlekarna i andra mått än 36, 38, 40 osv.
De är märkta 76, 80, 84 osv.
Är det någon som vet hur man "översätter" det till 38, 40 osv?
Finns det någon tabell någonstans?
Anledningen till att jag är osäker är att jag har ett par byxor som jag stortrivs med. De är i storkek 84. Jag har storlek 38 på byxor och jag tolkade det då som att 84=38. Men nu har jag sett ett flertal annonser där det står att byxor i storlek 80=40. Detta får jag inte ihop. Är det mina som är felmärkta eller hur funkar den storleksmärkningen egentligen? Vad är det måttet anger?
Vet ni??

Sv: Olika storleksmärkning på ridbyxor.

Du delar med 2

72 - 36
76 - 38
80 - 40
84 - 42
88 - 44

Det kan vara så att dina ridbyxor är små i stl. På pikuer så har jag 88 pga dom är så små för min kropp :)

du dubblar bara, 36 = 72, 38 = 76, 40 = 80 osv. De högre numren har längre ben.

dubbelnumren har som sagt längre ben. men många ridbyxor är väldigt små i stl, så man får ofta gå upp en eller två stl från vad man har i vanliga byxor.

ja då måste mina vara väldigt små i storleken. Men de är tillräckligt långa i benen och det är inte helt vanligt. Det är jodphursridbyxor så längden är viktig. Jag för försöka hitta fler exakt likadana då. De skönaste byxor jag ridit i. (Catago :love:)

dubbelnumren har som sagt längre ben. men många ridbyxor är väldigt små i stl, så man får ofta gå upp en eller två stl från vad man har i vanliga byxor.

Då kan det alltså vara lita vanskligt att köpa på annons, typ Tradera eller liknande. Då håller jag mig nog till butik så jag kan prova ordentligt. Det här med benlängden är ju förträffligt. Är det alltid längre ben på byxor som har denna typ av storleksmärkning då?

mm det är det... men om du vet att du har 84 i tex pikeur så är ju det märket säkert att köpa iaf.

Då kan det alltså vara lita vanskligt att köpa på annons, typ Tradera eller liknande. Då håller jag mig nog till butik så jag kan prova ordentligt.

Den missen har jag just gjort :(

Satt förra veckan och gottade mig för att jag budat in tre stycken ridbyxor åt mig själv på tradera. Ett par skitfina helskodda Hugo Simon, ett par nya Mountain Horse, också helskodda, samt ett par Back to Back knäskodda.

Alla byxor var i storlek 38 som är den storlek jag har i mina CRW & HorseHead-byxor som sitter helt perfekt. MEN...av dessa tre byxor var det bara BtB-byxan som satt någorlunda, de andra två var för små (jag fick igen dem, men de satt pinsamt illa :().

Så nu står jag och väljer mellan att sälja dem vidare eller banta :confused:

Aldrig att jag köper ridbyxor oprovade mer, den saken är iaf klar...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: Squie
·
Utrustning Köpte mitt första par Pikeur ridbyxor idag - ett par vita att ha på tävling :love: Tror modellen heter Lugana eller någonting i den... 2
Svar
22
· Visningar
9 283
Senast: Salinero
·
Äldre Jag hittade en kavaj som jag vill ha, men den storlek som fanns i butiken (44) var för snäv över bysten. När jag kollar på nätet ser jag...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: Houdinie
·
Utrustning Hej kära Bukefalister! Jag är på jakt efter några par nya ridbyxor, men hittar inga som riktigt verkar passa mig :( Jag har en...
Svar
12
· Visningar
3 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka