Olika värden i samma analys

parfymflaska

Trådstartare
I mina analyser på hösilage finns det två olika värden för MJ respektive smbpr. Vilket ska man räkna på i foderstaten? Såhär ser det ut i analysen för det ena:

LW0BF * Omsättbar energi till häst 5.3 MJ/kg EUSEKR
LW0BF * Smältbart råprotein 15 g/kg EUSEKR
LW0BE * Omsättbar energi till häst 8.8 MJ/kg Ts EUSEKR
LW0BE * Smältbart råprotein 25 g/kg Ts EUSEKR

*ej ackrediterad analys

Bonden visste inte och jag hittar inga kontaktuppgifter för den här typen av frågor till labbbet. Någon som vet? Hur gör ni? :bump:
 
De höga värdena lär vara för kilo torrsubstans, du ska räkna på de lägre som borde vara per kilo foder.
 
Det står ju tom /kg foder och /kg torraubstans.

Per kg foder använder du. Per kilo TS anger värdet som blir per kilo om man tar bort allt vatten.

Tyvärr är det riktigt dåligt protein i det fodret och det måste proteinkomplettera hårt. Man bör ha minst 6 ggr så mycket protein som energi. Du har bara 3 gånger så mycket protein som energi.
 
Men var det så enkelt, det hade jag missat helt, tack så mycket hörrni! Det här hösilaget är till min känsliga fång-shettis, det är det enda vi hittat som är under 10% sockerhalt. Hon får lusernhack också för att tillgodose proteinbehovet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 557
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 697
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp