Oliksidig - bästa övningarna?

S

Smultron92

Har nog alltid haft det lite i baktankarna att det känns konstigt i höger varv, men inte förens nu efter sommaren då jag börjat träna (med uppehåll dec-feb.)ordentligt som jag kommit på vad det var
Pållen är mycket svagare i vänster sida. d.vs när jag rider i höger varv så orkar hon inte riktigt/ spänner sig utåt.
I skritten är det inte så farligt, får visserligen vara med mera med innerskänkel för att putta ut rumpen som vill komma på besök för långt in, men annars inget så.
Det är i traven som det känns med, vill inte riktigt ta stöd ordentligt/jämt i bäda tyglarna, hänger sig gärna på inner = faller innåt.
Även i galloppen märks det, men då mest på rakt spår, blir tung i innerhand & rumpan åker in.
tror också att det beror på att jag är starkare i höger sidan, spelar hanboll så använder höger väldigt mycket där, men får jag chansen så försöker jag anväöda vänster med, även om mina lagkamrater undrar vad jag håller på med när bollen inte ens kommer över mittlinjen:angel:
Så då vill jag gänra styra & greja för mycket med höger. även om det är bättre nu, Försöker i största mån att lätta mera på inner och barfa rida med vikten,skänklarna & yttertygel för att försöka få bukt med problemet. ibland lossnar det verkligen och ponnyn känns som om hon är klar för OS, andra undrar jag om hon ens är inriden...
Så försöker göra så mycket lösgörande övningar som möjligt, men börjar få slut på ideer, tränkar mycket skänkelvikningar, framdelsvändningar & försöker oss på bakdelsvändningar med,
försöker även lite med sluta & öppna, men det brukar inte
fungera så där super:(
tränar ocskå väldigt mycket övergångar från skritt- trav, skritt-gallopp, trav- halt, halt-trav -gallopp-skritt m.m.
för att få mera aktivitet i bakkärran men även för att göra hon lyhörd på skänklar & sits & så hon får mera styrka.
har även börjat lite med att trava kortare sträckor i höger varv - så fort hon bli mjuk & ställer sig bra, bryter vi av & hon får beröm, efter ca 2-3 steg upp i trav igen & så hålelr vi på en stund, för att sakta men säkert kunna trava allt längre & längre sträckor utan att hon bli tung & faller innåt. man märker hur rolgit hon tycker det är då & vill vreklgien fösöka göra mig till lags, (även om hon för det mesta tycker att det skulle vara ännu rolgiare om vi körde på i 300 km/h...)
men jag antar att det är så för flera ryttare/hästar här, att alla ahr sin svaga sida/varv, hur gör ni då för att försöak få er/hästarna så liksida som möjligt ?

/Smultron92 - tacksam för svar:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oliksidig - bästa övningarna?

Jag tänker nog liknande som du.
Om du inte rider för tränare så skulle jag nog rekommendera det, både för att få mer ideer, och för att få veta om du gör rätt. Ibland sitter man själv snett, håller händerna på olika höjd osv, och då behövs någon på marken för att hjälpa till att få dig själv rak.
Du kan också rida ut i ojämn terräng, där kan hästen inte spara ena sidan lika lätt.
Gymnastikhoppning och bommar kan också vara bra övningar.
Tömköra för att se om hästen är lika oliksidig utan ryttare, vilket både ger svar på hur mycket som är hästen och hur mycket som är ryttaren, och ocså för träningens skull.
Be någon duktig tryttare som du har förtroende för att sitta upp och ge sin syn av hur hästen känns, ibland vänjer man sig vid hur ens egen häst känns, och det är inte alltid lätt att känna helt rätt.
Lycka till!
 
Sv: Oliksidig - bästa övningarna?

Åh, att jag alltid lyckas glömma någt.
Skulle såklart ha skrivit med att jag rider för tränare, Har haft ett uppehåll på på ca 2 månader, emn ska ta första lektionen imorgon igen. *håll tummarna för att vi överlever*
tack för tipsen med, Ska prova det du sa med tömkörningen & be. tränaren sitta upp lite imorgon så får vi se vad hon säger med.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 034
Senast: banani
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078
Träning Hej! Jag har köpt en Islandshäst för några månader sen som jag innan varit medryttare på. Vi har nästan bara ridit ut då hon är tant nu...
Svar
4
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp