Bukefalos 28 år!

Oliksidig häst...

bettysmatte

Trådstartare
Vet egentligen inte riktigt var jag ska lägga mitt inlägg, här eller på hästvård, men jag gör ett försök här eftersom det rör sig om utrustning till stor del!

Jag har slagit fast att min häst är oliksidig i ryggen, antagligen ojämt musklad, och jag tror att hon varit så "alltid", dvs så länge jag haft henne. Köpte henne som unghäst när hon var knappt 3 år, och hon är nu 5 1/2 år.

Det är först i år som jag börjat rida henne mer, och både jag och andra ryttare har märkt att sadeln (bomlös Barefoot London) glider ner på höger sida. Dessutom känns det aldrig som om stiglädrena blir lika långa, utan man kan sitta och höja på högersidan och länga på vänster tills man blir blå i ansiktet, utan att man känner sig riktigt nöjd. Förut slog jag bort det hela, och antog att det var jag som var sned, och att det var mig det var fel på, men nu händer ju samma sak med samma ryttare.

Hästen verkar inte ha ont någonstans, och är pigg och glad, så nu undrar jag hur jag kan bäst gör för att sadeln inte ska glida och för att ryttaren inte ska sitta så förbenat snett? Det kan ju inte vara bra vare sig för hästen eller ryttaren, att snedbelasta så?

Ett förslag jag har är att lägga i ett extra ilägg i padden (om det får plats) på högersidan så att sadeln kommer upp mer på den sidan. Fungerar det, eller är det på något vis dåligt för hästen? Är det någon annan som kan tänka sig någon annan bra lösning?

Jag har en ca ett år gammal bild, och även här tycker jag att man kan se att hon är lägre i höger sida.

belleochcloetta_okt07022.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Oliksidig häst...

Jag har tyvärr inget att säga om hur du ska göra, men jag kommer följa denna tråd pga att jag ha EXAKT samma problem som dig.
 
Sv: Oliksidig häst...

Om hon inte har någon låsning, så funkar det alldeles utmärkt att tömköra rakt fram i skogen under ett par veckor (2-3), i en aktiv skritt där du hela tiden försöker parera henne mjha tömmar och bett. Sedan ska du kolla upp dig hos naprapat, massör eller eventuellt kiropraktor. JA, det är def. värt de pengarna. Till sist är det att kolla sadeln NOGA om den är rak.

Att rida ett ekipage rakt funkar inte enligt mig, det tar evigheter och man får det aldrig helt bra.
 
Sv: Oliksidig häst...

Sadeln är nog rak. Det är nog inte där skon klämmer. Dessutom var hon ju sådan innan jag köpte den här sadeln. Bilden är tagen i okt-07, och jag köpte sadeln i dec-07. Jag tror inte heller att jag ridit henne sned, även om det självklart kan vara så att jag också är sned, eftersom jag fram tills i år (när hon fyllde 5) har ridit henne väldigt sporadiskt. Men tömkörning kan väl vara intressant att testa!

Har funderat på att ta ut en equiterapeut också. Kan det vara någon hjälp tros?
 
Sv: Oliksidig häst...

Här ska jag följa, jag har samma problem själv.
Jag har haft min häst sedan juli (fd travare) hon är genomkollad av massör och ET, nu också vet. Hon hade muskelbristningar högerbogen, hon är också mindre musklad rygg höger sida.
Just nu arbetar jag henne med lång tygel från marken (öppnor, slutor och över upphöjda bommar) och skrittar med ridgjord. Rider mycket lösgörande för bogarna, skänkelvikning - bakdelsvändningar... Sedan om det kommer påverka muskulaturen i hennes rygg vet jag ju inte...
Klättra tror jag på, men också att inte överarbeta den svagare sidan... Då kan det nog lätt bli överansträngningar...
Jag vet inte om mina teorier fungerar :) så det ska bli spännande att se vad du får för svar
 
Sv: Oliksidig häst...

En ET är aldrig fel :) Mina tips kommer egentligen från min ET...
H*n hittar ju dessutom låsningar och kan laserbehandla/arkepuktera om det behövs.
 
Sv: Oliksidig häst...

När hästen är kollad av ET, kiropraktor, IR mm måste hästen ALLTID ridas i korrekt form, när den inte går på långa tyglar, med mycket lösgörande arbete och klättring.

Och HALVHALTER.... många många många halvhalter för att få hästen att ställa upp sej korrekt med samma belastning på alla 4a benen...
Men dessa halvhalter SKA göras för sätet, inte med tyglarna...

Det viktigaste är att du får bogarna lösgjorda, för det är där dom mesta låsningarna sitter när hästen ser ut så där.
Dock är det inte så vanligt att så pass unga hästar är så sneda...
Det brukar vara förbehåller ridskolehästar, eller f.d, som gått för mycket i höger varv... vet inte varför, men det är mycket sällan dom är sneda i muskulaturen på vänster sida... tror det har med att göra att man alltid sitter upp på vänster sida på ridskolorna.

Kolla också upp så hästen inte har kotleds- eller kronledsinflammationer i bägge fram... också det är vanligt när hästarna ser ut så i ryggen... hänger i hop med den snedbelastning som blir när dom är så oliksidiga.

Men det tar oftas mycket lång tid innan man kommer tillrätta med denna snedhet... kan ta upp till 8-12 månader... eller också är det jag som jobbar sådana hästar väldigt långsamt ,-0

Håller just nu på med detta jobb med stallets Tinkerkorsning... beräknar bli klar framåt våren så ägaren får nog vänta tills dess innan han tar över...Han har bara ridit i drygt 3 år så han saknar tyvärr kunskaperna för detta långsamma jobb...
Däremot får han göra tömkörningsbiten själv... ;-)
 
Sv: Oliksidig häst...

Också väldigt många bra tips!

Jag har dock fortfarande inte fått svar på om det är okej att padda upp på höger sida medan man jobbar med problemet? Det är INTE kul att känna att man är på glid, och sitta och spänna sig hela tiden för att förhindra att man hänger på hästens högersida...:(
 
Sv: Oliksidig häst...

Tycker inte du ska göra det då uppaddningen "trycker" på muskeln och därmed hindrar den från att utvecklas som den ska...

Padda hellre upp under din egen rumpa om du tycker det känns fullständigt galet.

Men då får du bara svårare att känna när hästen slappnar av och lyfter upp höger sidas muskler så du sitter rakt...
 
Sv: Oliksidig häst...

Tack för svaren båda två. Jag ser logiken i era svar, men är det verkligen helt säkert att en bomlös sadel med ett extra ilägg (1,5 cm?) i ena sidan ger tryck på hästens ryggmuskler? Jag förstår ju att en bomsadel som t.ex. är för smal kan hindra muskler från att bildas, eller få muskler att "förtvina", men är det verkligen likadant med en sadel utan bom? Försöker inte göra mig lustig på något vis, men jag är ändå fundersam på hur det fungerar :confused:... Hade hoppats att ilägget skulle lyfta sadeln inte trycka ner hästryggen...

Och, ja, från och till känns det hemskt och det enda jag tänker på hela ridturen är hur sjutton jag ska sitta rakt. Jag spänner mig i ryggen, låren etc när det känns som om inget stämmer :(. Dessutom lider jag när jag ser andra lättare ryttare, som inte är vana att parera problemet alls, glida nästan helt åt sidan. Nu är det inte så att jag har en massa folk som rider min häst jämt och ständigt, men vid två tillfällen har två yngre tjejer provat hästen. Den ena hade inte heller kraft att rätta sadeln igen, så hon satt snett mesta tiden. DET kan ju inte vara bra!
 
Sv: Oliksidig häst...

Jag skulle inte rida förrn ni rättat till er båda. Jag anser att det inte fungerar med upp-paddning med bomlöst heller.
 
Sv: Oliksidig häst...

Ärligt talat... NEJ, jag skulle inte ens om jag hade en bomlös padda uppsadeln till en häst med detta problem.... sorry...

Antingen får du se fram emot en vinter utan ridning och bara tömkörning eller varför använder du inte tiden till att köra in hästen...

Eller så får du leta efter någon annan som VET hur man rider när man sätter hästen i sådan balans att den kan bygga upp muskulaturen igen på höger sida...

Men du ska absolut INTE låta andra som dom 2 flickor du beskrivit rida hästen, dom gör det bara värre tyvärr...

Vet själv hur svårt det är att inet kunna hjälpa sin häst när den som bäst behöver det. Men tänk då istället att man ibland inte kan göra det utan lämna den då till någon som kan hjälpa hästen. Det är det bästa för hästen som ska gälla hela tiden...

Hade gärna hjälpt dej om vi hade bott närmare varandra...

Kan även tala om att vi är 3 st som hjälper grannen med samma problem. Att vi är flera gör det "roligare" för det är en himla rent ut sagt "träligt" arbete att sitta och balansera upp en häst på detta vis med mest halvhalter var och varannan minut för att hästen ska gå i korrekt form hela tiden... För skulle jag sitta och enbart rida denna häst hela tiden vet jag att jag skulle tappa fokuset efter ett tag och sen skulle jag göra rent ut sagt ett dj***la dåligt skit jobb, men eftersom vi är flera kan 2 av oss rida våra "vanliga" hästar emellanåt och därigenom hitta motivationen att fortsätta "träla" med halvhalter och uppresande arbete mm. Den 3e av oss är hästen ordinarie medryttare och hon rider dessutom 1 lektion/v på ridskola så hon tycker hon håller sinmotivation uppe på det viset.

Önskar dej verkligen LYCKA TILL
 
Sv: Oliksidig häst...

När jag rätar upp en häst gör jag som så:
dag 1: tömkörning, viktigt att balansera upp hästen med halvhalter samt får hästen mjuk (tömkör oftast i skogen)
dag 2: massage, fokus på latissimus, trapetsius samt hela kruppan (extra viktigt runt bärbensknölen)
dag 3: vila

Sedan börjar man om igen. Håller på med detta i ca 2-3 veckor sedan sitter jag upp och rider, känns det hyggligt så fortsätter jag med programmet men lägger in ridning varannat tömkörningspass, sedan ökar jag till normal nivå på 2-3 veckor.
 
Sv: Oliksidig häst...

Alla hästar är oliksidiga, precis som vi människor. Vissa mer, vissa mindre.

En duktig ryttare reder oftast ut dessa problem och kan gymnastisera och träna hästen så att den blir rakriktad. Men är hästen sned och ryttaren inte reder ut detta blir det bara en ond cirkel.

Sadeln ska inte paddas upp. Du får helt enkelt anstränga dig att sitta rakt på hästen, om du så får trampa om sadeln 200 gånger på ett pass. Det är obekvämt och jobbigt för ryttaren, men det blir bättre, jag har haft samma problem.

Har du hjälp av någon tränare? Du har ju även fått mycket bra tips här på tex tömkörning osv.
 
Sv: Oliksidig häst...

Jag kan inte se mycket på bilder men tar dig på orden att hon är mycket sned. En unghäst som är mycket sned skulle jag kolla upp omgående ochjag skulle inte belasta hästen det minsta innan jag vet att hästen enbart är felmusklad. Jag förlitar mig på kiropraktor och massör men åker till vet för rörelsekoll om jag misstänker något/vill ha en grundlig koll av rörelseschemat (ingen böjning). Kollade upp min ungis hos vetten på våren som 4-åring innan han började gå mer än vanlig unghästridning ute i skogen vilket han gjrode som 3-åring. Och nu på hösten kollade kiron honom. Massören håller koll i perioder när det passar/jag blir nojig :angel:

Efter uppkoll sätter du en rak och duktig ryttare som får hästen på rätt köl och som sedan hjälper er vidare.

Jag vet själv hur hemskt det är att hela tiden tycka sig sitta snett o vint. För min del var jag dock spikrak bäcken/rygg med sned i nacken vilket sabbade hela min sits. Det hjälper mig massor att rida barbacka då och då för att ännu mer hålla efter mitt eget dumma muskleminne som puttar tillbaka mig i gamla vanor (ni anar inte hur många gånger jag rätat upp nacke/rygg bara under det här inlägget, tillslut hoppas jag slippa ;)).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 518
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Hovelände
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp