olja till kolik hästar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare JennyPettersson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 16 145
J

JennyPettersson

Hej! har en Islänning som får kolik ibland. han får det av alla möjliga själ. Så nu äter han uppblött kraft med magotarm pulver varje dag. många säger att det ska vara bra med olja också. vi har prövat med lite olika oljor. har ni någon erfarenhet om vilken olja som är bäst? Majsolja, olivolja solrosolja .... eller är det helt onödigt att ge olja? :confused:

Jenny

Senast ändrad av en moderator:
Sv: olja till kolik hästar?

Hej, man ska nog vara lite försiktig med olja så man inte tar för mycke så de smörjer FÖR bra.
Min ponny kan inte få olja alls då hans mage rinner med en gång av minsta lilla olja.

För att förhindra kolik? Sköthästen får då paraffinolja för att hålla magen igång då hon inte får äta kraftfoder överhuvutaget för tillfället.

Hej! har en Islänning som får kolik ibland. han får det av alla möjliga själ. Så nu äter han uppblött kraft med magotarm pulver varje dag. många säger att det ska vara bra med olja också. vi har prövat med lite olika oljor. har ni någon erfarenhet om vilken olja som är bäst? Majsolja, olivolja solrosolja .... eller är det helt onödigt att ge olja? :confused:

Jenny

Läste någon som sa att enda oljan som har laxerande effekt är parafinolja, o det ska man inte ge frekvent utan när det är problem m magen..

Tack så mkt för alla svar! Jag vet inte alls hur jag´ska göra med hans mage men det kanske är bäst att bara använda ytterst lite olja

Hej!!!

Jag har med en häst som får sand kolik, inte kul!
Det som är viktikt att tänka på är att magen får arbeta hela tiden. Betfor håller i gång magen lika dant vetekli (som det är mycket b vitaminer i) Sedan finns det ett foder som är jätte bra det är Derby Mach som det är vetekli linfrö mm, det är verkligen att rekomendera kolla på derbyfoder.com så hittar du det:)

2 väldigt viktiga saker som framkallar kolik hos islandshäst, för lite/mycket (fri tillgång) av grovfoder och/eller inget vatten i hagen.

Vanlig olja, tex majs, raps, tas upp som energi av hästen. För att ge ett överskott som "rinner ut" måste du ge ganska mycket olja. Däremot kan hästen inte ta upp så mycket olja per gång du fodrar. Kanske 2 dl/gång, totalt per dygn 7-8 dl.
Kolikhästar ger man paraffinolja, då det inte tas upp av hästen. Tveksamt dock om man ska ge det på mer eller mindre permanent basis. Den frågan lämnar jag till någon annan.
Se till att hästen har fri tillgång till vatten dygnet runt, du kan även "krydda" det med nån dl betfor, och att hästen får tillräckligt med grovfoder!

Får hästen betfor varje dag? Det ger jag alltid för tarmarnas skull. Det brukar vara speciellt bra åt hästar som har lätt att få kolik känningar.

frågade dom på slöinge för ca en månad sen (när jag hade en kolik häst) om det stämmer att man kan ge olja för att få igång magen. Men nej olja är ren energi och tas upp av tarmen alltså följer ej med avföringen ut. det är endast parafinolja som har en smörjande effekt.

jag hade gett betfor och linfrö.. de rekomenderade vet till mig för några år sedan när vi fik åka in med kompisens häst akut.

Linfrökaka är super...smörjer tarmarna & magen utan att vara laxerande eller uppiggande då olja innehåller ganska mycket energi & vissa hästar kan bli lite pigga på det.
Sen kan man ge loppfrön i både kvälls & morgonmål. Loppfrö blir lite klistrig & tar med sig ev sand & grus med sig ut genom tarmarna.

Ge 3 dl loppfrö & slår på kokande vatten & låter stå en stund, blir en geggig & klibbig sörja, servera tillsammans med annat krubbfoder.

Senast ändrad:

Jag har ett sto som lätt får detta. Fick rekomenderad att ge linfrö och även något som heter dimond v. Säljs hos vetrinärer och vissa foderföretag. Tror att en burk kostar c:a 250 max och de skall ha en skopa per dag (stor häst).

Jenny

Man ska anända parafin olja utspätt med vatten som sedan ska sondas ner i magen genom näsan. cirka 3liter olja och 4-5 liter vatten

men detta ska ges utav en ubildad person!!

annars kan du ge parafin olja i maten!! 2-3 dl om dagen är jätte bra! för att smörja tarmarna..

man ska använda parafinolja för där innehåller inga ämnen som hästen tar upp.. i vanlig olja finns där fett som hästen tar upp och det behövs inte om du redan har en bra foderstat. utan parafin oljan är bara till för att smörja

Paraffinolja ska inte ges regelmässigt utan bara vid uppkomna kolikbesvär, enl veterinär rek.

När min häst fick kraftig förstoppningskolik ställde jag ungefär samma fråga. Man kan ge ett par deciliter paraffinolja per dag för att smörja tarmarna. Detta ska man inte ge mer än 2 veckor, för oljan förhindrar näringsämnena från maten från att tas upp i tarmen. Rapsolja eller annan "matolja" ger inte alls samma effekt. Det tas ju upp av kroppen istället för att smörja. Sådan olja ska inte heller ges i någon större mängd (ett par deciliter är okej) eftersom hästen inte har någon gallblåsa. Enligt rekommendationer från vet.

Hejsan alla! Tack så jätte mkt för alla bra svar. Nu ska jag testa vad ni har sagt, och jag ska nog utan tvekan börja med betfor det verkar vara det bästa, tack tack Jenny :)

Ge 3 dl loppfrö & slår på kokande vatten & låter stå en stund, blir en geggig & klibbig sörja, servera tillsammans med annat krubbfoder.

Du behöver inte ha kokande vatten på loppfrö, går lika bra med kallt vatten. Om man däremot ger hela linfön måste dom kokas innan för att få bort den giftiga blåsyran.

Sen har jag en kompis vars ponny har fått tarmvred och efter det fått kolik 2 eller 3 gånger. Hon ger den paraffinolja dagligen enligt vet. rekommendation, har gjort det i snart två år nu och ponnyn mår jättebra så det är nog inget farligt?!

Om du kollar på Ridsport nätupplagan så tror jag att det står rek där gällande paraffinolja och hur det ska användas. Veterinär från Hallands djursjukhus som svarar på vet frågorna har jag för mig.

Om du kollar på Ridsport nätupplagan så tror jag att det står rek där gällande paraffinolja och hur det ska användas. Veterinär från Hallands djursjukhus som svarar på vet frågorna har jag för mig.
Har läst vad ni skrivit. undrar om det heter loppfrön?
Köper ni det på granngården?
Tindra

Liknande trådar

Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 341
Senast: miniola
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 789
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 913
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka