olja till kolik hästar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare JennyPettersson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 16 145
Sv: olja till kolik hästar?

phsylliumfrön, men går även under namnet loppfrö.
Granngården har dem, har för mig man får 3 eller 5 kilo flr en 3-400 kr. Jag köper mina via internet för 50 kr/kg
Kan pm:a länken dit vid intresse, får tyvärr inte lägga ut länken då det kan anse som reklam.

En bra länk att läsa med bra info ang användningen av loppfrö
http://www.haborg.com/index.jsp?t=157&id=xml:exbg2etvzik0zi

Linfrökaka är oxå att rekomendera.

Loppfrön behöver inte blötläggas INNAN utfodring! Kan ges som de är direkt i samband med tex betfor och annat kraftfoder för att få ut sanden som är i tarmarna " Längre ner". Slemmet bildas då i magsäcken och i tarmarna och tar med större effekt med sand som är längre bak i tarmpaketet, Blötlägger man så bildas slem tillsammans med vattnet och tar bara sanden som är i början av tampaketet. Linfrön måste stöpas med kokande vatten för att de giftiga ämnena skall försvinna innan utfodring.

Ja och det är toppen enkelt att utfodra med, men inte alltid så lätt att få tag i...

Min islänning har fått kolikslängar flera ggr (länge sedan nu) och det tror vi beror på att han var dålig på att dricka vatten. Började ha i lite, kanske en matsked, betfor i vattenhinken så han drack bättre. Nu dricker han rätt bra utan betfor. Men han får knappt 1 dl rapsolja i maten varje dag.

Hej...

Min pålle får ca 1 dl Linfröolja varje dag i betforen, för jag läste att det skulle vara bra för magen då han har varit en extrem krubbitare... (bet i stort sett hela tiden han stod inne, även när han åt) Av detta då så hade han nästan kolik varje dag men sen jag köpte han å jag började med linfröolja så har han ingen kolik alls (peppar peppar) å jag har inte rådfrågat nån vet om detta utan jag testade å märkte bättre skillnad... Hur bra som helst så nu får han d dagligen i framtiden...

p.s tog bort krubban å gav han leksaker i boxen = inget bitande :banana:

Liknande trådar

Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 341
Senast: miniola
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 789
Hästvård Hej! Förlåt men jag orkar inte leta i alla inlägg om loppfrön, kanske någon vill vara snäll och svara ändå. Jag har en häst, relativt...
Svar
8
· Visningar
2 913
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?

Hästrelaterat

Tillbaka