• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare GoldenPearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 791
G

GoldenPearl

hej, jag undrar vrf man ger sin häst olja?? spelar det roll vad det är för olja??:)tacksam för svar

Sv: Olja

jag köper olja i vanlig mataffär. brukar ge solros- eller majsolja :) köp inte olja i hästfoderbutik...får betala dubbelt så mycket som i vanlig affär!!

Min häst får matolja: en blandning av raps/majs och solros. Han är lite tunn just nu så han får 1 dl om dagen. + att det brukar göra pälsen blank och fin också.

Majsolja är välbeprövat, billigt smakar tydligen bra oxå.
Jag fick lära mig att en stor häst kan tillgodogöra sig 3 dl om dagen, mer än det fungerar mest som tarmsmörjning:)
Gav mitt magra halvblod 3 dl dagligen med gott resultat, när han kom upp i hull minskade jag mängden och underhållsfodrade med 1,5 dl.
Har även sett olja användas på kolikhästar (sådana som lätt får kolik, inte vid anfall) i förebyggande syfte med gott resultat.
Blank och fin päls är en trevlig bieffekt ;)
Några tips bara :)

De kan tillgodogöra sig mer än 3 dl/dag, iaf om det är stora hästar. Dock ska man inte ge för mycket olja per utfodringstillfälle.

Olja i mataffärrer är det bästa! =)
Min herre får Raps.. blev billigast så. Och ger det för att han behöver gå upp i hull! Han får lucern o vetekli med så inte bara olja =)

hej, jag undrar vrf man ger sin häst olja?? spelar det roll vad det är för olja??:)tacksam för svar

Man kan ge olja om man vill höja energitillskottet men inte ge stärkelse. Då spelar det nog inte så stor roll vilken olja man ger, den billigaste matoljan man kan hitta.
Sedan kan man ge olja för att ge nyttiga fettsyror bla för att förebygga exem. Då är linfröolja den bästa vegetariska oljan men också den dyraste. Har för mig att rapsolja kommer på andra plats men är ej säker.

KL

Har läst nånstan (möjligen i Kraffts foderlära ABC,heter den så?)
att det gjorts en studie på högpresterande hästar som då presterade bättre på andra oljor än vad dom gjorde på rappsolja,
så dom ansåg att majs/solros var ett bättre alternativ.

min häst får sojaolja, den är mer energirik än andra och typ protein tror jag. oxå bra för mageochtarmar, päls och hud. men den får man vara försiktig så man inte över doserar för den är mkt energirik som sagt. den kostar 150 kr/ 5liter hos min återförsäljare, min häst får ca 1/2 dl /dag

Ok tack...men jag kommer nog ändå att hålla mej till annat än raps även i fortsättning för säkerhets skull:)
Synd att tråden du länkade till tog slut innan man hade fått ett "avslut" på den bara..

Själv vill jag inte ge hästarna ngn annan olja än raps eftersom den är så väldigt kontrollerad vad gäller olämpliga substanser.

Det är inte alls lika mkt koll på kvarvarande anti-nutritionella faktorer i soja-olja eller andelen mögelgifter i majs-oljan. HH

Själv vill jag inte ge hästarna ngn annan olja än raps eftersom den är så väldigt kontrollerad vad gäller olämpliga substanser.

Det är inte alls lika mkt koll på kvarvarande anti-nutritionella faktorer i soja-olja eller andelen mögelgifter i majs-oljan. HH

Tur att jag har råkat ge min häst rapsolja!
Då undrar jag hur det är med linfröolja som jag ger lite grand till vår exemponny? Jag har läst här att man kan göra det mot sommareksem (antar att han är allergisk mot insekter).

Menar du att det finns risk att olja man köper i en vanlig mataffär kan innehålla mögelgifter eller du menar att man köper den någon annanstans?

Senast ändrad:

det jag har lärt mig är att man kan använda tre olika oljor till hästarna och att en ska man absolut inte ha.

de man ska ha är rips-, raps- eller solrosolja. man ska absolut inte ha olivolja! men det verkar det inte vara någon här som har heller:p

använder rapsolja till min häst för den är den bästa när det gäller att smörja tarmarna och sätta igång magen ordentligt. dessutom tas övrig föda upp bättre när man använder rapsolja. har använt det i några år nu och märkte skillnaden så fort jag slutade med den en vecka. hästen blev hård i magen och åt inte alls. då fick vi hälla i honom oljan så magen skulle komma igång igen. efter några dagar var han som vanligt igen.

efter den händelsen har jag gett 1 dl rapsolja varje dag och allt är som vanligt igen. tänker då inte byta eller sluta iaf!!

Tur att jag har råkat ge min häst rapsolja!
Då undrar jag hur det är med linfröolja som jag ger lite grand till vår exemponny? Jag har läst här att man kan göra det mot sommareksem (antar att han är allergisk mot insekter).

Menar du att det finns risk att olja man köper i en vanlig mataffär kan innehålla mögelgifter eller du menar att man köper den någon annanstans?

Jag vill inte påstå att majs- och sojaolja är olämpliga. Men det är väldigt svårt att få fram info om ett fabrikat testats för mögelgifter eller - vad gäller soja – mängden av restämnen som motverkar näringsupptaget.

Majs är ett spannmål som är omtyckt av många mögelsvampar. Av och till uppmärksammas att djur ngnstans i världen blivit sjuka av möglig majs. Eftersom jag inte hittar uppgifter om var och hur ev kvarvarande mykotoxin efter pressning testas känns det inte som det bästa alternativet att ge i ngn större mängd till hästarna. Många gifter koncentreras ju i olja.

Soja innehåller s k antinutritionella substanser, bla trypsinhämmare och agglutinin. De har inte förädlats bort. De kan delvis försvinna vid framställningen av mjöl och olja om det är rätt temperatur och rätta lösningsmedel.. Men det deklareras inte.

Vad gäller raps å andra sidan så deklareras tydligt från producenter, producentförening, SJV och EU att raps som odlas och framställs för livsmedelskonsumtion i Europa är s k dubbellåg. Alltså har låga halter av det som var rapsens antinutritionella substanser, glukosinolater och erukasyra. Man har fått fram dem gm ett förädlingsarbete,

Linfröolja å andra sidan ger man ju inte större mängder utan mera för att tillföra saknade fetter. Linfröets ”gift” är ju HCN. Det reduceras kraftigt under pressningen. Men även om det inte gjorde det skulle den ordinerade mängden 50 -100 gram per dag inte innehålla skadligt mkt cyanid. HH

Tack för svaret.
Det är alltid kul att lära sig ngt nytt. Det känns inte som om jag har träffat på begreppet antinutritionella substanser tidigare eller så har jag förträngt det. Men jag förstår vad du menar.

varför ska man inte använda olivolja ?

fick rådet för många år sedan att ge lite (drygt en halv dl)olivolja(jungfruolja)/dagligen till en exemponny vi hade. jag prövade det i över 1 år. iofs. utan goda resultat, fast inga negativa resultat heller. å andra sidan gav det inget resultat på någon annan "huskur" heller. det enda som hjälpte honom va exemtäcke och teldanex som vet. skrev ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 587
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 354
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 899
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 306
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka