G
GoldenPearl
hej, jag undrar vrf man ger sin häst olja?? spelar det roll vad det är för olja??
tacksam för svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hej, jag undrar vrf man ger sin häst olja?? spelar det roll vad det är för olja??tacksam för svar
hej, jag undrar vrf man ger sin häst olja?? spelar det roll vad det är för olja??tacksam för svar
KL
Har läst nånstan (möjligen i Kraffts foderlära ABC,heter den så?)
att det gjorts en studie på högpresterande hästar som då presterade bättre på andra oljor än vad dom gjorde på rappsolja,
så dom ansåg att majs/solros var ett bättre alternativ.
Själv vill jag inte ge hästarna ngn annan olja än raps eftersom den är så väldigt kontrollerad vad gäller olämpliga substanser.
Det är inte alls lika mkt koll på kvarvarande anti-nutritionella faktorer i soja-olja eller andelen mögelgifter i majs-oljan. HH
Tur att jag har råkat ge min häst rapsolja!
Då undrar jag hur det är med linfröolja som jag ger lite grand till vår exemponny? Jag har läst här att man kan göra det mot sommareksem (antar att han är allergisk mot insekter).
Menar du att det finns risk att olja man köper i en vanlig mataffär kan innehålla mögelgifter eller du menar att man köper den någon annanstans?
Det är nog fel syn på säkerhet!
PL