• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare scesar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 2 923
Sv: Olja?

Liten häst som inte orkar äta så mkt som hennes träning kräver, då är olja perfekt. Hon får 5 dl rapsolja om dagen.

Ponnys klarar max ca 1 dl/dag och hastar 2 dl. Detta da det drabbar nagonting i magen. (minns inte riktigt var lararen sa pa lektionen :rofl:)

Ponnys klarar max ca 1 dl/dag och hastar 2 dl. Detta da det drabbar nagonting i magen. (minns inte riktigt var lararen sa pa lektionen :rofl:)

Vad har ni för lärare?
Max 100g per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Max detta 2ggr per dag.
// Linda

ger kusen majs-eller solrosolja ca 1dl/dag i betfor. hon får det för att hålla i hull och för att hon får superfin päls

ger rapsolja, ca 5 dl om dagen för energin skull. sen är de ju bonus att de hjälper hull och päls :P

Jag ger min 3 dl rapsolja om dagen, främst av två anledningar
*att det ska smörja lite i tarmen - alltså förebyggande
*för att få upp hullet lite

men sen så får de extra energi, OCH, som jag inte visste tidigare så blir de ju tydligen finare i pälsen, haha! :p

har inga erfarenheter, men det borde väl inte vara någon skillnad att ge till ung häst som gammal? :)

gör du det både för att hon ska hålla sig i hull och få extra energi eller bara för energins skull? :)

har energin satt sig i huvudet på någon av hästarna (alla ni som ger) eller får ni bara positiv respons att de orkar lite med kroppsligt?

Vad har du för belägg för det, alltså just de oljesorterna?

Våra får 0,5 - nån dl kallpressad linfröolja per dag.

Vad har du för belägg för det, alltså just de oljesorterna?

Våra får 0,5 - nån dl kallpressad linfröolja per dag.

Krafft har gjort ett forskningsprojekt på det. Men jag ger själv rapsolja 1 dl om dagen. Det är skadligt om man ger större mängder. (som jag såg någon som gav 5 dl om dagen?)

En opublicerad studie som ingen vill kännas vid o som inte går att få tag på tycker jag att man helt kan bortse från!
PL

Självfallet är alla andra typer av olja farliga, utom de som säljs av foderleverantören. Raps olja är inte farligt, några sådana belägg har inte kommit fram.

gjorde förut, 1 dl per dag vanlig matolja, pga att min häst var lite tunn o de räckte alldeles utmärkt med lite olja.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 581
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 306
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 093
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka