OLW:s bråket...

Sv: OLW:s bråket...

Men det är ju för jösse namn det vi KAN!!!!

Åtminstonde här i Sverige.
Varför kan inte vi vara föregångsland?

Förespråkandet för att avla på OLWS i sverige handlar inte om att det skall vara jämlikt mellan länderna.
Det handlar ENBART om att skydda personliga investeringar.

Allvarligt talat, har man köpt en OLWS-positiv häst efter 1994 (när förbudet kom) i hopp om att avla på den, så har man gjort ett föebaskat korkat köp.

Inte fan köper jag en hembränningsapparat i förhoppning att jag skall kunna få det tillåtet :), eller börjar odla braj, för att sedan processa med allt och alla för att få det lagligt.

Vill jag ha en lagändring, så får jag fan se till att ändra lagen först, och sedan börja ägna mig åt det som tidigare var olagligt.

punkt.

/Mike - krass realist von oben :devil:
 
Sv: OLW:s bråket...

Och vad menar du med det?
Att man inte ska debattera det som är obehagligt? Att man ska tiga ihjäl det som är fel?? I min världär det sunt att diskutera och debattera.
Och varför ska man inte försöka påverka svensk lag om man tycker det är fel? Det kallas demokrati!
Finns det kanske en anledning till att Sverige är det enda land med det här förbudet?
KAnske för att det INTE är något stort problem i övriga länder?
Har du läst omundersökningen i USa hur liten procent det handlar om som födds medOLW och då finns det ändå inget förbiud.
Jackpot
 
Sv: OLW:s bråket...

Ja, hur är det man säger, även en blind höna kan hitta ett korn;)
Jag kanske inte är helt obotlig i alla fall:angel:

Monke:banana:
 
Sv: OLW:s bråket...

Jag har aldrig tyckt att det är obehagligt att diskutera, men det är en sak att diskutera om man tycker det är fel eller rätt att Svensk lag ser ut som den gör, en helt annan att racka ner på dom som försöker följa den.

Hur påverkar DU den Svenska lagen när det gäller detta problemet?

Monke:smirk:
 
Sv: OLW:s bråket...

Vem har försökt racka ned på dem som följer lagen?????
Måste ha missta nåt här. Det är väl ingen som rackar ned på dem som följer lagenmen däremot har flera klagat på SPHA, vår rasförening som inte talat om för oss vad som gällt under åren. Det här med stona kom ju fram nyligen. Och vad menar du med "dem som försöker följa lagen" ? Vilka är de och på vilket vis skulle vi hackat på dem?
Vad jag själv gör för att påverka lagen?
Som stoägare har jag skrivit på den lista som gått till Djurskyddsmyndigheten där vi kräver att få avla positivt/negativt. JAg har skrivit till min förening SPHA och sagt vad ja tycker och hoppades få dem att lysna, men det gick inte så bra.
Jag har försökt lära mig så mycket som möjligt för att kunna berätta f ör andra vad OLW egentligen är förnågot.
Du skriver hatkampanj?? Mot vadå? Jag tycker det varit en ganska bra diskussion här där man ser hur mycket folk egentligen kan.dvs ganska mycket. Tycker du verkar ha missförstått en hel del.
jackpot
 
Sv: OLW:s bråket...

Visst är det den svenska lagen. Men nu råkar vi vara med i EU och där är lagen en helt annan så varför ska vi inte följa den. Sverige är ju så duktiga på att vilja följa EU's lagar i allt annat så varför inte i det här fallet....:smirk:
Själv tror jag inte att ett förbud är den bästa vägen att gå för att få bort en defekt gen, speciellt inte med tanke på att övriga länder med paintavel har fri avel.:angel:

I stället för att ta till med storsläggan direkt kanske det är vettigare använda sig av en lite försiktigare infallsvinkel till problemet. Förbud får aldrig någon välvilligt intälld till förändringar.
Djurskyddsmyndigheten borde istället lyssna mer till de som jobbar med saken i fråga och verkligen ta till sig åsikter och förstå att det är folk som vet vad de talar om och respektera detta. Tyvärr är det så att deras förmyndarmentalitet gör att man bara känner sig överkörd av dem......:mad:

/Carina (som också äger paint och har skrivit på listan)....:eek:
 
Sv: OLW:s bråket...

Lenita skrev:
Visst är det den svenska lagen. Men nu råkar vi vara med i EU och där är lagen en helt annan så varför ska vi inte följa den. Sverige är ju så duktiga på att vilja följa EU's lagar i allt annat så varför inte i det här fallet....:smirk:
Själv tror jag inte att ett förbud är den bästa vägen att gå för att få bort en defekt gen, speciellt inte med tanke på att övriga länder med paintavel har fri avel.:angel:

I stället för att ta till med storsläggan direkt kanske det är vettigare använda sig av en lite försiktigare infallsvinkel till problemet. Förbud får aldrig någon välvilligt intälld till förändringar.
Djurskyddsmyndigheten borde istället lyssna mer till de som jobbar med saken i fråga och verkligen ta till sig åsikter och förstå att det är folk som vet vad de talar om och respektera detta. Tyvärr är det så att deras förmyndarmentalitet gör att man bara känner sig överkörd av dem......:mad:

/Carina (som också äger paint och har skrivit på listan)....:eek:
:bow: :bow:

/JHANA (som inte har någon paint, men inte kan låta bli att blanda sig i den här intressanta debatten ändå!):devil:
 
Sv: OLW:s bråket...

Alltid trevligt att få åsikter från folk som kanske kan se problemet ur en annan synvinkel.....:D

Förutsatt att alla respekterar att de har olika åsikter och det inte blir någon pajkastning...:angel: *lägger armarna ikors och blänger hotfullt i riktning mot övriga*......:cool:

/Carina :eek:
 
Sv: OLW:s bråket...

Lenita skrev:
Visst är det den svenska lagen. Men nu råkar vi vara med i EU och där är lagen en helt annan så varför ska vi inte följa den. Sverige är ju så duktiga på att vilja följa EU's lagar i allt annat så varför inte i det här fallet....:smirk:
Själv tror jag inte att ett förbud är den bästa vägen att gå för att få bort en defekt gen, speciellt inte med tanke på att övriga länder med paintavel har fri avel.:angel:

I stället för att ta till med storsläggan direkt kanske det är vettigare använda sig av en lite försiktigare infallsvinkel till problemet. Förbud får aldrig någon välvilligt intälld till förändringar.
Djurskyddsmyndigheten borde istället lyssna mer till de som jobbar med saken i fråga och verkligen ta till sig åsikter och förstå att det är folk som vet vad de talar om och respektera detta. Tyvärr är det så att deras förmyndarmentalitet gör att man bara känner sig överkörd av dem......:mad:

/Carina (som också äger paint och har skrivit på listan)....:eek:


Håller med du. Funderar ofta på varför "uppfödare" ofta verkar likställas med "hjärndöd"...

Wrangler /Som HAR HAFT paintar i avel, både sto o hingst och vill kunna välja avelsdjur efter andra kriterier men inte för den sakens skull har minsta lust att föra defekta gener vidare... :smirk:
 
Sv: OLW:s bråket...

monke skrev:
Pixi
-Nej den är inte sjuk men den kan föra anlaget vidare, man har ju inte förbjudit det för att man tycker att det är kul utan för att få bort problemet.
Se på Hypp hästarna man har i USA skjutit problemet framför sig tills man inte kunde längre och nu skall alla hypp hästar bort ur aveln.
-Att det just är dessa två som har hingstar som är ok enligt Svensk lag, kan det bero på att man tänkt till och försökt göra det som är rätt eller beror det på att dom vill dj-las med alla andra?
Är det enligt dig, svårare att välja en hingst som är fri från dessa anlag än en som har dom om man väljer hingst?

Den här hat debatten överallt i media och på nätet är inte bara sorglig utan direkt förödande inte bara för Painfolk utan allt westernfolk.

Monke
Har man olw positiva ston som man använder i avel (trots lagen) så väljer man så klart att importera en negativ hingst så det är klart att de har tänkt till.

Själv väljer jag gärna en negativ hingst om det finns en sån som passar till mitt sto men tyvärr så är båda två hingstarna som finns av halter modell.
Det är som att ha en hopphäst och ha två dressyrhingstar att välja mellan. Det blir inte någon vidare konkurrens kraftig avkomma om man vill tävla i hoppning.
 
Sv: OLW:s bråket...

Den här tråden börjar bli ganska lång, och nu ser jag att Hypp är uppe igen och vill gärna skriva ett par rader. Jag anser att man inte kan diskutera Hypp och OLWS samtidigt. Det är två helt olika saker som inte går att jämföra med varandra.

Hypp är ett dominant anlag, en häst med ett (1) hyppanlag kan när som helst insjukna. Hypp hittar man hos hästar med Impressive-linjen.

Att man nu förbjudit avel på Hypphästar även i USA beror inte på anlaget spridit sig så mycket att det inte är hanterbart längre.

Däremot finns en stor opinion mot Hypphästar, detta då det är en plågsam sjukdom och ett verkligt lidande. I USA har man ju mer eller mindre struntat i att testa för Hypp tidigare, vilket inneburit att det funnits hästar med såväl 1 som 2 Hyppanlag (man har alltså parat två bärare). Man har alltför ofta kunnat se hästar ramla ihop på tävlingsbanan av ett Hyppanfall. Man har kvickt varit framme och gett den en spruta för att få den på benen igen. Riktigt otäckt och naturligtvis plågsamt för hästen.

Avel med Hypp-hästar är förbjudet även i Sverige och ska så förbli tycker jag.

De friska OLWS-bärarna däremot tycker jag självklart att vi ska få använda precis som i övriga EU och världen. Att lilla Sveriges förbud skulle påverka resten av världen har jag mycket svårt att se.
SH registrerade förra året att svenska avelsgodkända Painthingstar betäckte 38 ston. Ingen stor avel precis....

Personligen så tycker jag att det är bra att det blivit en debatt och att detta lyfts upp till ytan. Information och kunskap är alltid av godo.
 
Sv: OLW:s bråket...

Man kanske kan vända sig utanför landet då för att få det man vill ha.:idea:

Monke:)
 
Sv: OLW:s bråket...

Om man är gjord av pengar kanske....:angel: Tyvärr tror många att paint/quarterägare= rik...:crazy:
Totalt fel i mitt fall....:(

/Carina (fritidsforskare)...:eek:
 
Sv: OLW:s bråket...

Absolut....:D
Har du nåt bra namn på den....:confused:
Hmmm.. PMS kanske.... Poor Mans Society...:angel:

/Carina :eek:
 
Sv: OLW:s bråket...

Visst kan man vända sig utomlands. Men det känns aningen absurt att man ska behöva göra det. Ska vi ha en paintavel i Sverige och kunna konkurrera på lika villkor, så måste ju EU:s regler gälla även här hos oss.
 
Sv: OLW:s bråket...

Precis. Det är ju det som är så sjukt för vänder man sig utomlands är ju dessutom inte hingstarna testade... och vänder du dig till en paintuppfödare i tex Tyskland och vill veta om deras hingst är OLWS-testadmöts du säkert av väääääldigt förvånade miner.
Monke, har fortfarande inte svarat på vad honmenade med hatkampanj?? Skulleva intressant att veta vad du menar.
Och snackar vi kampanj, verkar juSPHAs styrelse helt ballat ur på senaste tiden om man läser medlemsbevet. Sicken rappakalja,de tror visst vi är dumma i huvudet.
Nu har de PLÖTSLIGEN ändrat inställning i OLW:sfårgan. Konstig förening, tänker gå ur.
JAckpot
 
Sv: OLW:s bråket...

Ja det börjar verkligen på att likna värsta dokusåpan.
Anser själv att det är ytterst oseriöst att skriva på det sätt som SPHA's styrelse har gjort i nyhetsbrevet.
Sen känner jag till lite andra konstigheter de har gjort, bl.a det här med bytet av informationskanal (från Stallmagasinet till Lucky Rider) plus en del konstigheter som att styrelsemedlemmar inte får tillgång till styrelseprotokoll.......:angel:
De skulle nog behöva vara med på kursen i föreningsteknik vi ska ha i Kil nu på söndag...:crazy:
Fast det finns ju ett bemötande till absurditeterna i brevet på www.paintinfo.se ..:D

/Carina :eek:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Lady_S
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 232
Senast: Elo
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 758
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 173
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp