Olyckan på Gröna Lund (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIX)

Det läskiga, tycker jag, är att vittnen säger att de skadade "voltade ur" vagnen. Men man sitter ju fastspänd i en berg-och-dalbana... Funkade inte bältena som de skulle.... :( ??
En vagn som hastigt lutar kraftigt och sedan faller handlöst är nog inte så lätt att sitta kvar i.
Antagligen var det nog tur att de föll, de som överlevde. Tror fler dött om de hamnat under vagnen när den föll från 10 meter :cry:
 
En vagn som hastigt lutar kraftigt och sedan faller handlöst är nog inte så lätt att sitta kvar i.
Antagligen var det nog tur att de föll, de som överlevde. Tror fler dött om de hamnat under vagnen när den föll från 10 meter :cry:
Jag tror att detaljerna är väldigt oklara ännu, för på DN står det så här:

Enligt räddningstjänsten har en tre personer fallit ur vagnen, där totalt åtta personer satt. De sista fem blev fastsittande uppe i luften och har därefter evakuerats från attraktionen.

Inget om att vagnen har fallit handlöst till marken alltså.
 
Jag tror att detaljerna är väldigt oklara ännu, för på DN står det så här:

Enligt räddningstjänsten har en tre personer fallit ur vagnen, där totalt åtta personer satt. De sista fem blev fastsittande uppe i luften och har därefter evakuerats från attraktionen.

Inget om att vagnen har fallit handlöst till marken alltså.
Det har kommit nyare besked.
 
Jag tror att detaljerna är väldigt oklara ännu, för på DN står det så här:

Enligt räddningstjänsten har en tre personer fallit ur vagnen, där totalt åtta personer satt. De sista fem blev fastsittande uppe i luften och har därefter evakuerats från attraktionen.

Inget om att vagnen har fallit handlöst till marken alltså.

Det har kommit nyare besked.
I DN står nu

"Först hörde jag ett konstigt metalliskt ljud, sen såg jag hur vagnen lossnade i hög fart och dundrade ner mot marken.

Under fallet slungades två personer ut ur vagnen och föll handlöst, berättar han. En annan åkare lyckades ta sig ut och sätta sig på en stålbalk."
 
I DN står nu

"Först hörde jag ett konstigt metalliskt ljud, sen såg jag hur vagnen lossnade i hög fart och dundrade ner mot marken.

Under fallet slungades två personer ut ur vagnen och föll handlöst, berättar han. En annan åkare lyckades ta sig ut och sätta sig på en stålbalk."
Ja, det kommer nog att ta en stund innan kaos och förvirring lägger sig och vi vet med säkerhet vad som hände... :(
 
I DN står nu

"Först hörde jag ett konstigt metalliskt ljud, sen såg jag hur vagnen lossnade i hög fart och dundrade ner mot marken.

Under fallet slungades två personer ut ur vagnen och föll handlöst, berättar han. En annan åkare lyckades ta sig ut och sätta sig på en stålbalk."
Och enligt polis på plats:

Det verkar som att tåget delvis spårat ur, säger Annika Troselius.

Några vagnar har enligt henne tippat och personer har då trillat ut.

Och enligt räddningstjänsten:

Vi fick ett larm om att berg- och dalbanan på Gröna Lund har rasat och att personer ska ha ramlat ur en vagn, säger Moa Hummelgård, vakthavande befäl på räddningstjänsten.

När räddningstjänsten kom dit låg flera skadade på marken och flera personer satt fast uppe i vagnen.

– Flera personer har fallit från vagnen, säger Moa Hummelgård.

De personer som satt fast i vagnen har nu evakuerats av räddningstjänsten.
----------------

Hade vagnen störtat i backen hade antalet döda varit många fler än 1.
 
Undrar om det är en förbättring som kommer att göras? Jag läste att toppfart är 90 km/h och att den går som högst 30 meter upp. Det är ju rätt mycket och högt för att bara sitta med en båge som man verkar kunna trilla ut ifrån.... :(
Det är ju en ikonisk berg och dalbana så vi får se vad som behövs göras för att den ska kunna öppna igen..
 
https://www.expressen.se/nyheter/larm-om-olycka-pa-grona-lund/

Regionen har gått upp i stabsläge för att ta hand om de skadade.

– Vi gör så när det sker större händelser som vi behöver samordna i regionen, säger Patrik Söderberg, chefsläkare på hälsosjukvårdsförvaltning i Region Stockholm.

Jag förstår att det är allvarligt men om regionen behöver gå upp i stabsläge för ett dödsfall och sju skadade är vården i Stockholm alldeles för underdimensionerad.

Totalt har extrapersonal för fem ambulanser, alltså 10 personer, satts in för att ersätta de som arbetade med olyckan på Gröna Lund.

– De har tagits ur drift och sitter i samtal för psykologiskt omhändertagande, säger Patrik Söderberg.

Gör man så för alla allvarliga utryckningar? Spontant känns det som att åka till en gängskjutning även där borde finnas krav på att de tas ur tjänst och får stödjande samtal. Men det kanske redan finns.
 
Gör man så för alla allvarliga utryckningar? Spontant känns det som att åka till en gängskjutning även där borde finnas krav på att de tas ur tjänst och får stödjande samtal. Men det kanske redan finns.
En bekant som är eftersöksjägare blev utringd för viltolyckor på tågspår men visade sig vara självmord. Både min bekanta och andra som var inblandade med att hitta och ta hand om det fick erbjudande om samtal och stöd efter. Så nä inget ovanligt.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 877
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 704
Senast: Kaching
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 743
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp