Olyckan på Gröna Lund (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIX)

Jag får jobba hårt med katastroftankarna varje gång mina äventyrliga kids åker alla läskiga attraktioner som finns. Jag vet när jag började bli rädd för sånt, det var en tjej dog på ett kringresande tivoli hos när jag var tonåring. Hittills har mitt mantra varit "folk dör inte på sådana här stora ställen, de kommer inte att kastas ur vagnarna, allt kommer bli OK". Jag kommer ha väldigt svårt att kontrollera de tankarna ett tag framöver...
 
Jag förstår att det är allvarligt men om regionen behöver gå upp i stabsläge för ett dödsfall och sju skadade är vården i Stockholm alldeles för underdimensionerad.
Det är väl vad de ska göra? Behöver nog inte säga något om vårdens kapacitet, även om du säkert har rätt i att den är underdimensionerad.
 
Jag förstår inte hur de kunde flyga ur. Om den både spårade ur och dessa byglar släppte måste ju skicket varit ganska dåligt? Det borde ha slutat med en urspårning utan att nån flyger ur?
 
Det är väl vad de ska göra? Behöver nog inte säga något om vårdens kapacitet, även om du säkert har rätt i att den är underdimensionerad.

Det kanske går upp i stabsläge varje gång det är flera människor som är skadade och det inte varit allmän information förrän nu eftersom det är så uppmärksammat, men blev förvånad eftersom jag trodde stabsläge var något man gjorde när det var skarpt läge som vid covid och när vårdplatserna inte räcker till utan folk tar upp akutsängar och personalen jobbar trippelskift.
 
Jag förstår inte hur de kunde flyga ur. Om den både spårade ur och dessa byglar släppte måste ju skicket varit ganska dåligt? Det borde ha slutat med en urspårning utan att nån flyger ur?
Jag tänkte likadant. Sedan såg jag på bilden (som Aftonbladet la ut) att några av sektionerna mitt i vagnen var helt ihopmosade. Nu spekulerar jag bara, men kanske det gjorde att själva byglarna inte fungerade som de ska?
 
Det kanske går upp i stabsläge varje gång det är flera människor som är skadade och det inte varit allmän information förrän nu eftersom det är så uppmärksammat, men blev förvånad eftersom jag trodde stabsläge var något man gjorde när det var skarpt läge som vid covid och när vårdplatserna inte räcker till utan folk tar upp akutsängar och personalen jobbar trippelskift.
Jag tänker mer att de går upp i stabsläge så fort den hör "många skadade", för att förbereda för det, särskilt när skadeläget är oklart.
 
Det kanske går upp i stabsläge varje gång det är flera människor som är skadade och det inte varit allmän information förrän nu eftersom det är så uppmärksammat, men blev förvånad eftersom jag trodde stabsläge var något man gjorde när det var skarpt läge som vid covid och när vårdplatserna inte räcker till utan folk tar upp akutsängar och personalen jobbar trippelskift.
Vid omfattande olyckor där många ambulanser behöver åka ut går man normalt upp i stabsläge, inte nödvändigtvis för att sjukhuset/en blir överfulla, utan för att ambulansflottan blir hårt ansträngd.

"Stabsläge, innebär att en särskild sjukvårdsledning håller sig underrättad om läget, följer händelseutvecklingen och vidtar nödvändiga åtgärder."

Tycker jag var en bra förklaring.

Jag kan inte tänka mig annat än att de skickat väldigt många ambulanser och räddningspersonal när det sker en olycka med oklar omfattning på ett av landets största nöjesfält mitt i högsäsongen. Säkerligen behöver fler också tas om hand än de som blev fysiskt skadade efter en sådan här situation.
 
Jag tänkte likadant. Sedan såg jag på bilden (som Aftonbladet la ut) att några av sektionerna mitt i vagnen var helt ihopmosade. Nu spekulerar jag bara, men kanske det gjorde att själva byglarna inte fungerade som de ska?
Jag hade fått för mig att de som flög ur satt längst fram (eftersom det var den som spårade ur) men så behöver det förstås inte vara. Märkligt egentligen att det inte finns nåt liknande säkerhetsbälte under byglarna (om det inte fanns nu?), det tänkte jag på när jag åkte berg och dalbana på grönan för många år sedan (kanske just denna?) man satt verkligen inte särskilt fastspänd.
 
Jag jobbar ju inte i Stockholm, men hos oss innebär stabsläge bara att högsta sjukhusledningen är i tjänst och kan fatta snabba beslut om t ex extra personal m m. Det är inte alltid det gör någon direkt skillnad för oss "på golvet". Det är mest en förberedelse ifall något snabbt skulle behöva göras.
Det är ju söndag och semestertider så jag förstår att de gick upp i stabsläge, jag reagerade inte ens på att det skulle vara konstigt.
 
https://www.expressen.se/nyheter/larm-om-olycka-pa-grona-lund/



Jag förstår att det är allvarligt men om regionen behöver gå upp i stabsläge för ett dödsfall och sju skadade är vården i Stockholm alldeles för underdimensionerad.



Gör man så för alla allvarliga utryckningar? Spontant känns det som att åka till en gängskjutning även där borde finnas krav på att de tas ur tjänst och får stödjande samtal. Men det kanske redan finns.
Generellt erbjuds det, antingen genom att arbetsgivaren erbjuder direkt eller att det kommer ett behov av det för att någon behöver. Det är inte alltid antal döda har ”med behovet att göra”, det är ofta flera olika parametrar med. Här kan jag tänka mig många moment, 5000 människor på plats, kaos, barn, död, skadade, folk sitter på attraktionen osv.
Man kan ha det i sin egen organisation, med kamratstödjare (som finns på flesta räddningstjänster) men också ha utomstående som leder samtalen. Finns mycket olika.
För allmänheten kan kommunen erbjuda krisstöd/POSOM-stöd. (och de kan också såklart stödja egen organisation).
 
Handtagen som en kläms fast med är väl samma för bägge passagerarna. Detta har alltid fått mig att tänka att en smal person sitter löst. Och en del vill ju inte klämmas fast så hårt så vissa passagerare har ju hållt emot också. Och då är det ju inte så konstigt om en flyger ur. Bälte över axlar borde ju vara standard.
 
Jag får jobba hårt med katastroftankarna varje gång mina äventyrliga kids åker alla läskiga attraktioner som finns. Jag vet när jag började bli rädd för sånt, det var en tjej dog på ett kringresande tivoli hos när jag var tonåring. Hittills har mitt mantra varit "folk dör inte på sådana här stora ställen, de kommer inte att kastas ur vagnarna, allt kommer bli OK". Jag kommer ha väldigt svårt att kontrollera de tankarna ett tag framöver...
Försök tänka rationellt. Det är väldigt ovanligt att det sker olyckor på nöjesfält, det är därför det blir så oerhört stora rubriker. Det har dött 4 personer på nöjesfält senaste 25 åren. I trafiken dör fler än 200 varje år och ca 2000 personer skadas allvarligt i trafiken varje år. Perspektiv. Just den här berg och dalbanan har funnits sedan 1988, så oavsett vad som nu har hänt har den i grunden aldrig varit osäker eller farlig.
 
Vi åkte den i Torsdags, och som sagt så är det bara en bygel man fäller ner över höfterna. Inget extrabälte eller bygel för överkroppen.
Det är ju helt vansinnigt, jag åkte för kanske 20 år sedan och trodde ändå säkerheten var bättre nu.
 
Handtagen som en kläms fast med är väl samma för bägge passagerarna. Detta har alltid fått mig att tänka att en smal person sitter löst. Och en del vill ju inte klämmas fast så hårt så vissa passagerare har ju hållt emot också. Och då är det ju inte så konstigt om en flyger ur. Bälte över axlar borde ju vara standard.
Har inte åkt just Jetline på väldigt många år så kan inte svara för Jetline, men har åkt många andra berg och dalbanor och det brukar vara individuella byglar. Har åkt berg och dalbanor med mina barn sedan 3-års åldern så jag vet att det funkar att vara olika stora. Skippar man spekulationer så minskar man obefogade rädslor.
 
Handtagen som en kläms fast med är väl samma för bägge passagerarna. Detta har alltid fått mig att tänka att en smal person sitter löst. Och en del vill ju inte klämmas fast så hårt så vissa passagerare har ju hållt emot också. Och då är det ju inte så konstigt om en flyger ur. Bälte över axlar borde ju vara standard.
Det blev problemet för mig, vet inte om det var just den berg och dalbanan men i nån höll min kompis i mig för hon blev rädd att jag skulle flyga ur. Jättemärkligt att det fortfarande är lika dåligt. Ett under att det inte sker fler olyckor.
 
Försök tänka rationellt. Det är väldigt ovanligt att det sker olyckor på nöjesfält, det är därför det blir så oerhört stora rubriker. Det har dött 4 personer på nöjesfält senaste 25 åren. I trafiken dör fler än 200 varje år och ca 2000 personer skadas allvarligt i trafiken varje år. Perspektiv. Just den här berg och dalbanan har funnits sedan 1988, så oavsett vad som nu har hänt har den i grunden aldrig varit osäker eller farlig.
Hur många åkturer sker med bil varje år och hur många sker med berg och dalbana? Om din jämförelse ska vara relevant behöver man ta hänsyn till det.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 343
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 751
Senast: Kaching
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 398
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 898
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp