Olyckan på Gröna Lund (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIX)

Det är hög säkerhet på svenska nöjesparker, därför är olyckor så ovanliga. Det är inga under vi pratar om.
Jag är givetvis inte ensam om att sitta så dåligt fast, och nu beskrivs att det bara är en bygel vid höften på jetline. Du måste väl inse att de hastigheterna vi talar om och endast en bygel vid höften är vansinne?
 
Hur många åkturer sker med bil varje år och hur många sker med berg och dalbana? Om din jämförelse ska vara relevant behöver man ta hänsyn till det.
Jetline som är den nu olycksdrabbade berg och dalbanan tar 1300 passagerare per timme, under högsäsong går den i ett från öppning till stängning. Den har funnits sedan 1988, det är 35 år. Många passagerare blev det och det är endast en av många berg och dalbanor i Sverige.
 
Min bästa kompis och några andra som jag känner åkte den för några dagar sen. Direkt när jag såg om det så fick jag skit mycket jobbiga tankar om det hade hänt då och hur det var för alla som var där 💔
 
Jetline som är den nu olycksdrabbade berg och dalbanan tar 1300 passagerare per timme, under högsäsong går den i ett från öppning till stängning. Den har funnits sedan 1988, det är 35 år. Många passagerare blev det och det är endast en av många berg och dalbanor i Sverige.
Väldigt få jämfört med antalet bilresor alltså.
 
Handtagen som en kläms fast med är väl samma för bägge passagerarna. Detta har alltid fått mig att tänka att en smal person sitter löst. Och en del vill ju inte klämmas fast så hårt så vissa passagerare har ju hållt emot också. Och då är det ju inte så konstigt om en flyger ur. Bälte över axlar borde ju vara standard.

Separata på just Jetline iallafall, men en del andra karuseller hade samma båge. Blir jättedumt! Jag som själv är kraftigare nedtill åkte några sånna med sonen som är 10 år och ganska smal. Nu var det inte på karuseller som gick speciellt fort, men ändå. Det snurrar och blir krafter oavsett.
 
Jag är givetvis inte ensam om att sitta så dåligt fast, och nu beskrivs att det bara är en bygel vid höften på jetline. Du måste väl inse att de hastigheterna vi talar om och endast en bygel vid höften är vansinne?
Eftersom vi inte vet orsaken till olyckan så kan vi ännu inte svara på om en bygel vid höften var tillräckligt eller inte. Det finns annat som kan ha felat och att det är en vanlig konstruktion av berg och dalbanor talar för att det finns fler faktorer i olyckan är just hur säkerhetsbygeln är utformad.

Men jag tror inte rationellt tänkande och fakta kan hjälpa dig, du verkar ha valt ett känslomässigt perspektiv på detta.
 
Eftersom vi inte vet orsaken till olyckan så kan vi ännu inte svara på om en bygel vid höften var tillräckligt eller inte. Det finns annat som kan ha felat och att det är en vanlig konstruktion av berg och dalbanor talar för att det finns fler faktorer i olyckan är just hur säkerhetsbygeln är utformad.

Men jag tror inte rationellt tänkande och fakta kan hjälpa dig, så
Jag talar inte om just denna olycka utan generellt om hastigheten 90 km/h och endast en bygel över höften. Även det faktum att jag själv höll på att flyga ur nån åkattraktion på grönan för att jag satt fast så dåligt.

Jag tänker rationellt så jag vet inte vad du menar? Jag är inte särskilt rädd för berg och dalbanor men jag kan ändå inse att det är väldigt höga hastigheter och stora krafter vi talar om, och det vore rimligt med mer än en bygel över höften då.
 
Jag talar inte om just denna olycka utan generellt om hastigheten 90 km/h och endast en bygel över höften. Även det faktum att jag själv höll på att flyga ur nån åkattraktion på grönan för att jag satt fast så dåligt.

Jag tänker rationellt så jag vet inte vad du menar? Jag är inte särskilt rädd för berg och dalbanor men jag kan ändå inse att det är väldigt höga hastigheter och stora krafter vi talar om, och det vore rimligt med mer än en bygel över höften då.
Du skriver ”jag själv höll på att flyga ur nån åkattraktion på grönan” så du skriver uppenbarligen väldigt mycket utifrån känslan. Känslan att du höll på att flyga ur, för uppenbarligen flög du inte ur.

Vad som är rimligt överlåter jag till konstruktörer som har ingenjörer som kan räkna på krafter m.m. Att här och nu göra antaganden om rimligheten kommer vara underbyggt av känslor. Känslan att 90 km/h är fort och känslan av att en bygel då är lite.
 
Liseberg har ju en attraktion som är byggd av samma tillverkare och har ungefär samma hastighet och höjd. Även där sitter man endast fast med (individuell) båge över höft/lår. Inget jag tycker känns särskilt osäkert. De som arbetar vid attraktionen är också duktiga på att trycka till bågarna när det behövs.

Med det sagt, 2006 skedde en olycka med denna bergbana då hjul lossnat från rälsen och tåget åkte bakåt in i väntande tåg på stationen. Undrar vad utredningen därifrån kom fram till och om det problemet är länkat till det som hände idag?
 
Handtagen som en kläms fast med är väl samma för bägge passagerarna. Detta har alltid fått mig att tänka att en smal person sitter löst. Och en del vill ju inte klämmas fast så hårt så vissa passagerare har ju hållt emot också. Och då är det ju inte så konstigt om en flyger ur. Bälte över axlar borde ju vara standard.
Handtagen måste ju ändå ned tills de "klickar" så att säga, och jag har aldrig åkt en bergochdalbana som inte haft individuella spärrar. Som tidigare skrivits är det här med största sannolikhet en slump, en fluke, en jättetragisk olycka.
 
Du skriver ”jag själv höll på att flyga ur nån åkattraktion på grönan” så du skriver uppenbarligen väldigt mycket utifrån känslan. Känslan att du höll på att flyga ur, för uppenbarligen flög du inte ur.

Vad som är rimligt överlåter jag till konstruktörer som har ingenjörer som kan räkna på krafter m.m. Att här och nu göra antaganden om rimligheten kommer vara underbyggt av känslor. Känslan att 90 km/h är fort och känslan av att en bygel då är lite.
Nej min kompis höll fast mig, jag såg inte förrän efteråt på foto hur illa det var.

Att 90 km/h är fort och att det är stora krafter det handlar om är ingen känsla. Vet inte om du jobbar på grönan eftersom du mest verkar vilja försvara deras säkerhet? Fundera på hur ett bilbälte är utformat och varför.
 
Nej min kompis höll fast mig, jag såg inte förrän efteråt på foto hur illa det var.

Att 90 km/h är fort och att det är stora krafter det handlar om är ingen känsla. Vet inte om du jobbar på grönan eftersom du mest verkar vilja försvara deras säkerhet? Fundera på hur ett bilbälte är utformat och varför.

Och folk glider ur bilbälten också.
 
Nej. Men bara för att något är säkert 99.9999999% av gångerna behöver det inte vara något fel för att en fluke, freak accident eller ett mirakel gör att det brister den där sista gången.
Även om bygeln normalt sett hindrar att man flyger ur är det större risk för skador när inget håller fast överkroppen.
 
Jag har aldrig tyckt om jetline. Tycker man sitter för "osäkert" med endast en bygel. Usch, mina tankar går till de drabbade. Som jag hoppas får tillbaka sina liv så bra det kan bli. 🥺❤️
 
Även om bygeln normalt sett hindrar att man flyger ur är det större risk för skador när inget håller fast överkroppen.
Det var en som filmade på tikt*k när de satt och väntade på hjälp. Killen bröt handleden och hans far bröt flertalet revben. Så jag hade också velat ha något mer än bara bygel 👀
 
Nej min kompis höll fast mig, jag såg inte förrän efteråt på foto hur illa det var.

Att 90 km/h är fort och att det är stora krafter det handlar om är ingen känsla. Vet inte om du jobbar på grönan eftersom du mest verkar vilja försvara deras säkerhet? Fundera på hur ett bilbälte är utformat och varför.
Jag pratar om berg och dalbanans konstruktion och hur ovanliga olyckor varit på nöjesfält i Sverige historiskt.
Det är människor som upprätthåller säkerheten på grönan genom drift och underhåll av berg och dalbanan. Den mänskliga faktorn är den svagaste länken i säkerheten, om den brustit får utredningen visa på.

Jag jobbar inte på grönan och jag försvarar inte grönan. Är du här på buke för att trolla?
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 356
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 751
Senast: Kaching
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 404
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp