Olyckan på Gröna Lund (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIX)

Det är en rimlig fundering imho. Samtidigt tänker jag att det kan finnas brister som inte är möjliga att upptäcka vid en vanlig genomgång/inspektion med okulär besiktning. Jag tänker främst på materialutmattning efter 35 års drift. Det kommer i så fall att visa sig tidigt under utredningen.
Materialutmattning kan omöjligen vara en nyhet för nån som designar ett inspektionsschema för konstruktioner som denna.
Är detta problemet så har någon inspekterat lite för fort.
 
Materialutmattning kan omöjligen vara en nyhet för nån som designar ett inspektionsschema för konstruktioner som denna.
Är detta problemet så har någon inspekterat lite för fort.
Vore intressant att veta vem/vilka som ansvarar för och utför den här årliga besiktningen? Är det i stil med besiktning av flygplan? En berg-och-dalbana är ju lång så det kan inte vara helt enkelt att kolla metallen hela vägen för ev utmattning. Osv. Att nån ur personalen varje morgon går genom hela banan och besiktar visuellt, betyder ju knappt nåt alls, se kollar väl mest efter uppenbara detaljer.
 
Sten på rälsen? Förekommer ju en del idioter på nöjesfälten, det har vi ju läst om i år.
 
Jag jobbar ju inte i Stockholm, men hos oss innebär stabsläge bara att högsta sjukhusledningen är i tjänst och kan fatta snabba beslut om t ex extra personal m m. Det är inte alltid det gör någon direkt skillnad för oss "på golvet". Det är mest en förberedelse ifall något snabbt skulle behöva göras.
Det är ju söndag och semestertider så jag förstår att de gick upp i stabsläge, jag reagerade inte ens på att det skulle vara konstigt.
Exakt. Stabsläge har mer att göra med beslutsordning, och att ledningen kallas in. Beredskapen skärps.
 
Vore intressant att veta vem/vilka som ansvarar för och utför den här årliga besiktningen? Är det i stil med besiktning av flygplan? En berg-och-dalbana är ju lång så det kan inte vara helt enkelt att kolla metallen hela vägen för ev utmattning. Osv. Att nån ur personalen varje morgon går genom hela banan och besiktar visuellt, betyder ju knappt nåt alls, se kollar väl mest efter uppenbara detaljer.

I det här fallet var det Dekra, dvs ett ackrediterat besiktningsföretag.
 
Jag tyckte det lät lite med krav på oberoende besiktning enbart en gång om året om jag förstod rätt? Med tanke på hur mycket den troligtvis används under sommaren. Vad grönans egna kontroller dagligen/veckovis/månadsvis består av känns ju väldigt oklart.
Framförallt som besiktningen aldrig kan bli helt oberoende så länge Gröna lund är den som betalar för den.
 
Återigen: jag talar inte om just denna olycka utan om att det är väldigt hög hastighet utan något som håller fast överkroppen.

Varför skulle jag trolla bara för att jag inte håller med dig? Du verkar inte förstå vilka krafter det handlar om i så hög hastighet. Du försöker förringa det till känsla, men det är ett faktum.
Mina poänger är att olyckor på svenska nöjesfält är mycket ovanliga, att det inte finns generell anledning att oroa sig och att utredningen får visa var det brustit, om det brustit.

Varför jag undrade om du trolla är för att du antyder att jag skulle ha dold agenda och kanske jobba för grönan, med det kanske är mer stolligt än trolligt.

Svenska nöjesfält får gärna se över och uppdatera säkerheten om det behövs, men jag överlåter de slutsatserna till riktiga experter. Inte internettyckare som från en dag till en annan blev experter på berg och dalbanors säkerhet och dessutom har haft anledning att befara olyckor sedan flera år.

Olyckor kan man aldrig helt säkra upp mot, så olyckskorpen får rätt förr eller senare. Frågan är var alla olyckskorpar var innan detta hände, vad jag kan se dök de upp först igår.
 
Jag såg en rubrik på expressen för en stund sedan "Olycksdrabbade" kallades berg-och dalbanan. Är den verkligen olycksdrabbad när EN olycka hänt på så här många år? Känns som ett lite väl tilltaget ord. Använder man inte det för något som ständigt råkar ut för olyckor?
 
Jag såg en rubrik på expressen för en stund sedan "Olycksdrabbade" kallades berg-och dalbanan. Är den verkligen olycksdrabbad när EN olycka hänt på så här många år? Känns som ett lite väl tilltaget ord. Använder man inte det för något som ständigt råkar ut för olyckor?
Fast det har kanske varit olyckor förut även om det inte är folk som blivit skadade på samma sätt? Jag läste i nån av tidningarna om några som berättade att de hade blivit sittande i den bergochdalbanan i nästan en timme ett par dagar innan det här hände.
Det kanske har hänt saker som inte blivit stora rubriker?
 
Fast det har kanske varit olyckor förut även om det inte är folk som blivit skadade på samma sätt? Jag läste i nån av tidningarna om några som berättade att de hade blivit sittande i den bergochdalbanan i nästan en timme ett par dagar innan det här hände.
Det kanske har hänt saker som inte blivit stora rubriker?
Visst kan man se det så. Jag tänker personligen att allt som hänt inom ett par dagar till den här händelsen tillhör den här händelsen och inte riktigt flera "olyckor". Jag tror så att säg att problemen för några dagar sedan var starten på detta där en person avled.

För mig är det inte heller olycka att sitta fast, utan mer tekniskt fel, tekniskt fel sker nog på något vis på alla maskiner på ett tivoli varje sommar i någon form utan att vara olycka.

Men vi ser det kanske olika, och det har kanske varit mindre olyckor tidigare precis som du skriver. Kändes bara lite skev rubrik.
 
De jag är mest fundersam över är dessa resande nöjesfält som drar land och rike kring och sätter upp sina åk från ena dagen till nästa i det oändliga. De har visserligen inga berg-och-dal-banor men andra vilda åk som snurrar och far på hög höjd. Jag har märkligt nog aldrig hört om olyckor där, fastän de för mig känns betydligt mer riskabla. Vem kollar dessa från dag till dag och från flytt till flytt? De monteras ju ner och upp igen i det oändliga!
 
Fast det har kanske varit olyckor förut även om det inte är folk som blivit skadade på samma sätt? Jag läste i nån av tidningarna om några som berättade att de hade blivit sittande i den bergochdalbanan i nästan en timme ett par dagar innan det här hände.
Det kanske har hänt saker som inte blivit stora rubriker?
Att bli stillastående är knappast att räkna som en olycka.
 
Fast det har kanske varit olyckor förut även om det inte är folk som blivit skadade på samma sätt? Jag läste i nån av tidningarna om några som berättade att de hade blivit sittande i den bergochdalbanan i nästan en timme ett par dagar innan det här hände.
Det kanske har hänt saker som inte blivit stora rubriker?
Många berg och dalbanor som jetline har flera tåg där ett tåg kan bli stillastående på banan för att annat blir stillastående vid på- och avstigning. Det finns säkerhetssytem för det och att ett tåg blir stillastående är generellt ett tecken på att säkerhetssystem fungerar, vore betydligt värre om ett tåg bara körde på vid tekniska problem. Att ett säkerhetssystem fungerar är inte en olycka, en olycka är något som går fel och orsakar skada.

Jag tror att okunskapen om berg och dalbanors teknik är stor (konstigt vore om alla var experter) och allt som avviker från det förväntade vid en åktur tolkas nu som något onormalt.
Jag skulle inte gå så mycket på vittnesmål från människor som nu är skärrade.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 880
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 704
Senast: Kaching
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 746
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp