Bukefalos 28 år!

Olycklig häst, sliter snart mitt hår i förtvivlan!

Jag tycker att när det handlar om något så "minimalt" som att hästen inte kommer i hagen kan man inte direkt ringa veterinären; det är därför jag frågade er. Veterinären säger nog inte "ojdå, men då kanske han har hemsk klåda; det är gärna därför som avdankade travare inte kommer i hagen" :D Veterinärer vill ha fysiska problem (t.ex. just klåda, magont, hälta, avmagring o.s.v. Sådant som syns på hästens fysiska kropp).

De fysiska aspekterna hos min häst vet jag hur man tar itu med. Har inplanerat (i huvudet) både tandläkarbesök, equit. och veterinär för det fysiska. Det är klådan som jag inte ringt veterinären om, därför att boken (utvecklad i samband med veterinär) säger att man ska kontakta veterinär vid klåda om: Hästen kliar sönder sig helt med risk för infektioner. Vilket min häst inte gjort; han kliar sig bara med små kala fläckar som följd (självklart är det inte "bara", fast jag gör ju faktiskt vad jag kan för att ta reda på orsaken).

Jag tycker att Buke är ett bra ställe att fråga. Många sitter säkert och klurar helt själv när något är galet mentalt hos hästen, men om man bara har en liten erfarenhet kanske man inte kopplar så långt eller så snabbt. Själv är jag rätt vimsig och missar saker bitvis, därför gör jag hästen mera rätt om jag vidgar mina vyer lite. Ibland får man såna dära "det vissste jag ju redan! Att jag inte tänkte på det!"-upplevelser. Har man inte haft så mycket problem tidigare så lägger man undan all kunskap man har i en annan del av medvetandet, och då blir det lätt så att man glömmer bort det där.

De travar-trådar som jag har stört mig på har varit i stil med "måste man använda martingal på en travare?", "jag måste ha pessoa, det går han bäst på", "varför klagar alla på travare? De är jätteduktiga ridhästar".
Ser även ödmjuka människor som bara vill göra rätt ibland (även om det är mindre vanligt bland den ynge skalan).
 
Talat med veterinären

Nu har jag talat med veterinären och man kan INTE få på avbetalning. Däremot räknade hon en summa på 3.500 som dyrt (det lät som att hon försökte avskräcka mig när jag sagt att hästen har varit mer eller mindre halt i 4 år).
Det är nog definitivt värt att kolla upp honom. För tillfället har jag bara 3.000:- i sparkassan, men hoppas att det ska rulla in lite mera pengar om några dagar.
Sedan blir det transporthyra och ersättning till den vänliga själ som tar sig tid att skjutsa mig och hästen till kliniken, så jag får väl räkna med 600 mera eller så.

Måste snacka ihop mig med ägarinnan först bara, så att det inte blir en massa tjafs (och om jag ska låna pengar av henne till veterinärräkningen).

Jag ska hålla er uppdaterade.
 
Ja, många har det väldigt bra både som tävlingshästar och efter sin karriär. :)

Det som är så sorgligt är att det så ofta kommer upp trådar där man förutsätter att travare skulle ha både ont och vara olyckliga just för att de är travhästar........unga människor utan erfarenhet av trav får en väldigt ensidig generaliserad bild av travare och travsport och så är missförstånden och skitsnacket igång........... :(

Majoriteten av de som skriver om hur eländigt travare har det har bara sett trav på tv och tror att de tränas på en travbana, tävlas på en travbana och aldrig ser något annat än en travbana.

Våra hästar lever ett helt vanligt liv med varierad träning i skog och mark varvat med träning på banan och om det vill sig väl och de trivs med att springa kan de komma till start. Vi sköter dem väl och behandlar dem med respekt.
Sedan finns det, som överallt annars, en del riktiga rötägg och de borde inte få syssla med djur överhuvudtaget........

Jag vill påpeka att jag inte vill "hoppa på" någon speciell person här men jag vill hemskt gärna få er att fundera på om vi som sysslar med trav verkligen förtjänar detta dåliga rykte...... :confused:
 
Varför rids han inte? Kanske är det som är problemet? Understimulerad?

Jag hade inte varit lycklig om jag endast fick gå i hage & stå på box? Han vill kanske ut & se världen?
 
Han blir halt så fort han sätt igång, därför står han tills jag har råd att undersöka honom.

Han skulle behöva större hagar och större flock så tror jag att han skulle må betydligt bättre, även om han "bara står" (nu står han i en relativt "lagom" vinterhage med en häst som sällskap och två hästar en tråd ifrån). Just nu när det är halt (eller som när det var 20 minusgrader) så har jag inte motivation att promenera eller stimulera honom annat än att jag tar in honom, borstar, masserar och pysslar; på sin höjd tar jag med mig honom ner till ridbanan och promenerar runt när någon annan rider där.

Troligen blir det en hältundersökning under senvinter/tidig vår (om inte ägarna säger ifrån, men de borde inte ha något att invända mot). Vi får se vad hältundersökningen visar; sedan kan man överväga vad hans ben skulle må bäst av (och avväga med hästens psyke såklart).
 
Är du osäker så känner han de? Behandla honom som vilken annan häst som helst, prata i samma tonläge hela tiden och ignorera om han fjollar sej..
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp