Olyckskorpen är halt

Exit

Trådstartare
Suck, måste bara skriva av mig lite. Mitt halvblodssto "olyckskorpen" är halt. Igår kväll innan jag tagit in hästarna och höll på med att natta bebis så hade hästarna haft värsta galopprejset i hagen och sprungit som galningar av nån anledning. Min man var ute på gården och jobbade och såg det hela. När jag kom ut en halv timme senare var halvblodet ordentligt halt vänster fram. Ingen kännbar värme eller svullnade men kraftig hälta.

Imorse när jag kom ut var hon fortfarande lika dålig, alltså ingen tillfällig smärta från en vrickning eller sånt. Tid på klinik idag kl 16. Suck, säger jag alltså:(. Denna häst har verkligen en gedigen skadehistorik. Fång, sandkolik, muskelskada med påföljande pålagringar vid bäcken (enligt vet troligtvis efter att ha busat/gått omkull i hagen) samt annan skada i hagen som gjorde att nån nerv troligtvis kom ikläm med påföljande krampaktig rörelsestörning i ett bakben. Dessutom har hon tydligen haft en gaffelbandsskada nån gång i sitt förra liv. Spåren efter den gamla skadan uppdagades vid ultra i samband med en annan undersökning.

Haha, ska jag skratta eller gråta? Denna häst klarar inte av att ta hand om sig själv alltså! Borde vara under ständigt förmyndarskap 24/7...

Pepp eller andras olyckskorpshistorier mottages tacksamt;)
 
Önskar er lycka till på kliniken idag, dessa olyckskorpar kan vara en aningens påfrestande !

Jag har själv en sådan, första gången jag ringde ut veterinär och sydde honom var han 3 månader gammal - sen har det fortsatt med div sårskador där han blivit sydd + en massa vi klarat utan veterinär, SI leds problem, div muskelskador, kronisk bronkit + kronisk faryngit pga allergi mot kvalster och pollen, struppipare, 6 månaders hälta pga hovproblem och nyupptäckt spatt.
Lite the never ending story över denna häst ... han är 8 år idag och hittills har vi aldrig lyckat komma mer än igång med ridningen innan det är dags igen !
 
Jahapp, då var vi hemma då. På kliniken visade damen ingen hälta i skritt och såg överlag mycket bättre ut än hemma. Fast matte råkar vara mycket medveten om att det bara är lögn i och med att pålle tycker att man faktiskt måste blåsa upp sig lite och låtsas som om det inte finns några problem på när man är på en ny plats. Nåja, i trav dubbelsidigt halt fram, värre vänster fram. Smärta i kota och hovled båda fram. Nu blir det fyra veckor vila med promenader/uppsutten skritt sålänge som hon inte markerar i skritt. Får gå ut men inte springa eller busa, haha säger jag då!:meh: Hur skall det gå till? Har nyss varit ute och tillverkat sjukhage, kanske borde göra den till en "sjukspilta" för att undvika spring?:angel: Om hon fortfarande är dålig efter dessa veckor blir det återbesök med röntgen och sprutor i lederna. Får bara vänta och se.

@Invincible : Så tråkigt med din häst, han har nog hunnit med tillräckligt på bara 8 år. Hoppas att han får komma igång nu och hållas hel. Blir ju dessutom mycket större skaderisk t.ex. i hagen så länge som de inte annars är igång och musklade. Håller en tumme för din häst!
 

Liknande trådar

T
Hästvård Jag måste skriva här och få lite synpunkter för jag är så fruktansvärt orolig för min häst! Det var för ca 5veckor sedan han släpptes...
Svar
6
· Visningar
2 037
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss. I...
Svar
13
· Visningar
4 180
Senast: alice
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 210
Senast: Jen80
·
Hästvård Kele (som just nu går under arbetsnamnet 'Det lilla eländet') fortsätter sätta myror i huvudet på matte och tilldra sig veterinärt...
Svar
9
· Visningar
3 112
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp