Bukefalos 28 år!

Fruktansvärt orolig för hästen, vad kan det vara?

T

TaylorSwift

Jag måste skriva här och få lite synpunkter för jag är så fruktansvärt orolig för min häst!
Det var för ca 5veckor sedan han släpptes på bete och hade tydlig dragit rejäla repor fram och tillbaks i hagen, när han kom in på kvällen va bla båda framknäna skrapade vilket tydde på att han gått omkull. Dagen efter märkte jag att h.bak var, ja svullet är kanske inte helt rätt ord men det var tjockt från hoven och en bit över kotan men snarare av "gallighets" konsistens. Visade hälta i trav men det kan även ha varit en vrickning på ena frambenet som dragits upp som han haft veckan innan, då konstaterad vrickning på klinik och återställd efter det. Det märktes att han tyckte det var jobbigt att sätta ner och trampa igenom med bakhoven men när han väl stod på den var det okej.

Fick fortsätta gå i hage och stå inne på nätterna och hältan försvann på en vecka. han var fortfarande tjock runt kotbenet, alltså mellan hoven och kotan, syntes inte från sidan men var tydligt tjockare framifrån.
Började skritta honom lite ändå men sen fick han nån infektion och fick feber och sen har jag varit sjuk och han har bara fått gå i hagen och eftersom det inte verkat akut har jag bara låtit honom gå och njuta av gräset. men nu har "svullnaden" blivit hård, känns som det har förbenats två knölar på vardera sida om kotbenet h.bak vilket enbart syns framifrån.

han har inte varit halt nu heller men idag fick han gå en sväng och visade då tydligt obehag i uppförsbackar då han inte trampade igenom utan gick "på tårna" bak, främst höger bak men även vänster. han höll alltså kotleden böjd när han belastade det.

Har aldrig mått såhär dåligt i hela mitt liv, är så rädd att han har fått en fraktur eller liknande. Det skulle vara väldigt tråkigt om han inte kunde bli ridhäst igen men min största skräck är att det är något som är allvarligt och kommer kräva lång boxvila osv, eftersom min häst är 19år har jag inte hjärta att stänga in honom för en längre tid...

Har tid på klinik på måndag men behöver verkligen bolla med nån, har inga hästmänniskor omkring mig och jag känner mig så belastad!
 
Sv: Fruktansvärt orolig för hästen, vad kan det vara?

Har inget vettigt att komma med,men jag önskar dig all lycka till att det inte är något allvarligt!

Vilken tid ska du in på Måndag?
 
Sv: Fruktansvärt orolig för hästen, vad kan det vara?

Tack! det som gör mig orolig är att jag har sån dålig känsla över allting och av erfarenhet stämmer det ofta...

Ska vara där halv1, lovar att uppdatera under kvällen efter besöket.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för hästen, vad kan det vara?

Jag kan ju dra en solskenshistoria på mitt 17 åriga ponnysto som fick en fraktur/spricka i carpus.
Hon kunde stå i mindre rasthage och på ett par månader så var det helt utläkt. Så en fraktur/spricka
behöver inte vara så farligt som man tror!

Håller tummarna för er på besöket.
 
Sv: Fruktansvärt orolig för hästen, vad kan det vara?

Förstår din oro, har tyvärr inte mkt att komma med i tipsväg men önskar dig ett stort lycka till på måndag, hoppas på en positiv uppdatering då...:);)
 
Sv: Fruktansvärt orolig för hästen, vad kan det vara?

Hur gick det? blir ju lite orolig när ingen uppdatering kommit.....håller tummarna!!
 

Liknande trådar

Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 970
Senast: super
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 986
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 766
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 904
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp