Bukefalos 28 år!

Gallor på unghäst

Alexandra_W

Trådstartare
Kele (som just nu går under arbetsnamnet 'Det lilla eländet') fortsätter sätta myror i huvudet på matte och tilldra sig veterinärt intresse..

För att ta en kort resume, så fick hon ju en muskelskada några veckor innan jul, pga en redig vurpa i hagen. Dessutom rejäla spänningar och sträckningar i muskler i bakdelen. Muskelskadan var på utsida lår VB, ochgav hälta/rörelsestörning VB. I skritt var HB ren men i trav syntes hälta/rörelsestörning HB med. Dessutom en aning mindre musklad bakdelen HB. Det sistnämnda vill vet inte sia så mycket om innan vi var av med muskelskadan VB. Det kan ju bero på den, eller något annat.
Equiatriker var ut och konstaterade rejäla muskelspänningar över bakdelen, både hö och vänster sida, samt väldigt öm och spänd över höftböjarna.
Alla är eniga om att damen gjort en REJÄL vurpa på isen.
Rek värme, vila och gärna halkfri hage (ha.. ha..ha *sucka*).

Gjort vad jag kunnat för att erbjuda halkfri hage men vädergudarna är emot mig. Dessutom tog damen tillfället i akt att sprinta runt och röja på det halkfria underlaget och slå upp sår på VB men även på en svullnad (lågt) som jag inte riktigt tyckte var sårrelaterad.

Gått på bra underlag från julafton tills i förrgår då det var kört igen. Så senaste två dagarna har hon gått på knöligt underlag.

Muskelskadan verkar ha läkt fint, däremot är hon fortfarande (enligt mig) öm och spänd över bakdelen. jag kan INTE säga om hon är halt eller ej, det finns inget vettigt underlag att bedöma det på.

Jag kommer slå skor på henne såfort det någonsin går, jag ger upp att försöka bekämpa halkan.

Men, idag konstaterade jag att det lilla eländet har stooora genomgående hasLEDSgallor (diskuterades ju i annan tråd skillnaden mellan genomgående hasgalla och dito hasLEDSgalla, och det är alltså LEDgalla) bägge bak. Lite gallig carpus BF och lite gallig kotleder BF, dock mer på HF.

Hon har innan inte haft problem med gallor, exakt när de här kom kan jag inte svära på då jag inte klämmer på hennes ben varje dag, spec inte såhär i 'helgtider' men jag kan garantera att de INTE fanns där för en vecka sen i alla fall.

Gallorna fram är jag inte *så* bekymrad av, det kan vara en reaktion på underlaget. Men det börjar bli 'mycket skit' kring bakdelen på henne nu tycker jag..

Hade det varit på ENA bak så hade paniken slagit till direkt och jag hade sett lös benbit blinka i neon framför ögonen. Men nu är det dubbelsidigt och det tycker jag ju inte borde ha med trauma i sig att göra. Samtidigt vet jag inte om jag sådär rakt av kan köpa att hon plötsligt ska bli SÅ gallig av två dagar på knöligt underlag. Såvitt JAG vet har hon tagit det lugnt i hagen, men jags er henne inte hela dagarna, så..

Så.. hur mkt kan man våga 'hänvisa' till underlaget? Det vore ju väldigt bekvämt att skylla på det, samtidigt känns det inte riktigt som att jag kan göra det. Men vad ska jag 'skylla' på då liksom?

Så, teorier (och gärna lite sådana där att 'sådär blev min med, det var iiingen fara alls *s*).

Är de kvar om några veckor kommer jag oavsett röntga henne på klinik, men soms agt, alltid bra med erfarenheter och råd & dåd. Jag har varit otäckt förskonad från gallor faktiskt, de få ggr jag behövt stifta bekantskap med sådana har det dessutom TYVÄRR varit ett tecken på underliggande skada eller t ex ledinflammation.

Help, pretty please?

(Hmm, undrar om Kele försöker utbilda mig. Nu ska jag minsann lära mig mer om öronfistlar och muskelskador och senkontrakturer och sprutskräck och gallor och..*s* Hon slår till med saker jag inte lyckats råka ut för, och jag tycker ändå jag lyckats få erfarenhet av det mesta, men det är tydligen dags för nästa kurs nu :devil: )
 
Sv: Gallor på unghäst

En häst som aldrig haft gallor som får det plötsigt kan man ju misstänka att det rör sig om ngt som inte är helt bra i benet.
Men det kan oxå vara en tillfällig reaktion som går över på ngn vecka eller månad.

Jag har haft att göra med några hästar med hasleds galla å den ena fick gå på anti inflammatoriskt men det hjälpte såklart inte, vilket det inte brukar göra enligt mina erfarenheter.
Gallorna är där de är helt enkelt.

De andra har har bara skött om, kylgele, kyl lera, benlindor osv.
Men vanligaste rekomendationen när det rör sig om denna typ av galla är att fortsätta motionera hästen som vanligt då galorna i dessa fall bara brukar bli värre om man låter dem stå.

Är du säker på att det är pga muskelbristningen då?
Kan det vara så att du kanske ändrat fodret hastigt eller gett samma foder fast hästen stått, som när den går tex?
Mina erfarenheter är att dessa gallor inte varit farliga på ngt sätt.
Men ta veterinär om hästen har dem längre period om du är orolig, man ska ju alltid ta reda på varför hästen fick dem å om det ligger en skada bakom.
 
Sv: Gallor på unghäst

Har du provat att massera hästen ? det kan hjälpa om gallorna dök upp efter vupan.Har hästen dålig blodcirkulation i ryggen /korset så blir cirkulationen sämre ner i benen.

Kan hästen ha fått "unghäst gallor"?
Har du ändrat föderstaten eller har det kommit fram gräs i hagen ?

Jag vet inte ex vart du bor ,,,men har hon problem med gallor så skulle jag undvika att slå på skor.Men har du bara is i hagarna har du ioch försig inget val :D
 
Sv: Gallor på unghäst

En häst som aldrig haft gallor som får det plötsigt kan man ju misstänka att det rör sig om ngt som inte är helt bra i benet.
Men det kan oxå vara en tillfällig reaktion som går över på ngn vecka eller månad.

Jo precis, och hade det varit på ett ben så hade jag genast misstänkt någon underliggande skada och på måndag hängt på låset för röntgen. Men nu är det så jämnt fördelat så det känns inte som om t ex en lös benbit är orsaken, utan då snarare endera beroend epå 'något annat' eller en reaktion på muskelproblem och underlag typ.


De andra har har bara skött om, kylgele, kyl lera, benlindor osv.
Men vanligaste rekomendationen när det rör sig om denna typ av galla är att fortsätta motionera hästen som vanligt då galorna i dessa fall bara brukar bli värre om man låter dem stå.

Det är ju en unghäst, oinriden, så hon går ju i hagen som vanligt, även om underlaget och hennes muskelproblem gör att hon rör sig mindre än normalt. Detta har ju dock varit flera veckor innan gallorna kom. Jag är ju inne på om det ändå hänger ihop men får inte ihop varför de kom så pang poff?

Är du säker på att det är pga muskelbristningen då?

Inte ett dugg, jag har som sagt ingen riktigt bra förklaring,d ärför jag funderar..

Kan det vara så att du kanske ändrat fodret hastigt eller gett samma foder fast hästen stått, som när den går tex?

Står på samma foderstat som förr (även om jag igår sänkte totala MJ ytterligare, men det ingår i mitt Krafft Rehab-experiment och innebär ingt ändring i fodersorter eller något, bara en minskning i fodermängd.

Ang stått etc så se ang unghäst.

Mina erfarenheter är att dessa gallor inte varit farliga på ngt sätt.
Men ta veterinär om hästen har dem längre period om du är orolig, man ska ju alltid ta reda på varför hästen fick dem å om det ligger en skada bakom

Jo, är de kvar om några veckor så blir det en klinikresa.
 
Sv: Gallor på unghäst

Har du provat att massera hästen ? det kan hjälpa om gallorna dök upp efter vupan.Har hästen dålig blodcirkulation i ryggen /korset så blir cirkulationen sämre ner i benen.

Jo hon har ju masserats över rygg och bakdel sedan en dryg vecka efter vurpan. Dock tycker jag inte att massagen gör så himla stor skillnad, dvs jag tycker inte hon blir bättre som hon borde. Samtidigt har jag ju hela tiden haft underlaget emot mig och hur stor roll det spelar in har jag svårt att avgöra, antagligen ganska mycket.

Kan hästen ha fått "unghäst gallor"?
Har du ändrat föderstaten eller har det kommit fram gräs i hagen ?

Ingen ändring i foderstaten mer än att jag igår, fast då hade gallorna redan kommit, sänkte kraftfodret ytterligare lite (ingår i ett experiment som jag kallar Krafft Rehab-experimentet) men det innebär ingen fodersortsändring, bara en succesiv sänkning av totala MJ i foderstaten. Men med bibehållande av balansen.


Jag vet inte ex vart du bor ,,,men har hon problem med gallor så skulle jag undvika att slå på skor.Men har du bara is i hagarna har du ioch försig inget val :D
´

Bor i Norduppland och det finns verkligen inget annat val än att sko nu. Se tråden 'Hjälp, unghästen ofräsch så förstår du varför :crazy:
 
Sv: Gallor på unghäst

Buhää..

Igår gick de ner lite efter rörelse men ökade sen under boxvistelsen under natten. Men jag blev ändå lugnad eftersom jag är av åsikten att alla typer av svullnader som går ner av rörelse är åt det mer ofarliga hållet än det farliga hållet.

Bara det att idag klampade damen in med ännu värre hasledsgallor, de är REJÄLT stora, VB något större än HB. Hon tycks dock inte ha några synpunkter på att jag är där och klämmer.

Men jag fattar inte vad de kommer ifrån????

Ska försöka kyla bort dem imorgon dock, så får vi se. Fast de oroar mig en hel del just nu =/
 
Sv: Gallor på unghäst

Vi har haft lite typer av hasledsgallor på unghästarna.
1. stora gallor = flera stora benbítar
2. stora gallor = röntgen ua. försvann efter en tid
3. stor galla ena bak = skelettdefekt.
 
Sv: Gallor på unghäst

CK skrev:
Vi har haft lite typer av hasledsgallor på unghästarna.
1. stora gallor = flera stora benbítar
2. stora gallor = röntgen ua. försvann efter en tid
3. stor galla ena bak = skelettdefekt.

kom de över 'en natt' så? Och har de varit dubbelsidiga?

Hade det varit ena bak hade jag tvingat mig till en rtgtid idag, men just att de poppade upp så 'jämnt' och plötsligt förbryllar mig. kom ju bara 'över en natt' (eller en dag faktiskt, rena fina ben när hon gick ut, iofs på knöligt underlag, och gallig både här och där när hon kom in).

Och har ju lindriga gallor carpus BF och kotleder BF. Samd äckliga, stor genomgående hasledsgallor på BB. Från början lika stora men idag så är VB större (VB är benet där muskelskadan är). Idag lite svälld på baksidan av skenbenet på VB med.

Mjuuuk galla, och verkar som sagt bry sig nada om att jag klämmer. Lyfte benet och böjde med utan reaktion.

Vet hur kompisens fölis såg ut när han hade sin benbit (lös pga trauma) och STORLEKEN på Keles gallor är lika, men hon har dem dubbelsidiga.

Det enda jag kan komma på som ger dem så pang poff är underlaget, samtidigt hade hon ju gått ett par dagar innan på det. Och jag borde ju sett liiite gallighet iaf?

Helst skulle jag vilja ha en röntgen NUUU bara för säkerhets skull, samtidigt som jag inte ser att åka transport och stå och balansera i den i flera timmar är det bästa för musklerna, och dessutom är det blankis här, så jag avvaktar helst av det skälet.

Varför finns det inte bärbar röntgen här i krokarna för *mummel*
 
Sv: Gallor på unghäst

Den med skelettdeftekten, travare, hade gallor i storlek med tennisboll, nästan.
Mest på det drabbade benet, men även på det andra.
Dom kom samtidigt, kan inte svara på om det var "över natten", men ganska snabbt dök de upp, så mycket vet jag.
Häst två, en arab, fick även han snabbt hasgallor, lite olika storlek, men ändå mycket synliga. De dök upp när han var runt 1 år. Försvann lika mystiskt som de kom, och en senare "utifallatt" röntgen visade kalasfina bilder.
 
Sv: Gallor på unghäst

CK skrev:
Den med skelettdeftekten, travare, hade gallor i storlek med tennisboll, nästan.
Mest på det drabbade benet, men även på det andra.
Dom kom samtidigt, kan inte svara på om det var "över natten", men ganska snabbt dök de upp, så mycket vet jag.
Häst två, en arab, fick även han snabbt hasgallor, lite olika storlek, men ändå mycket synliga. De dök upp när han var runt 1 år. Försvann lika mystiskt som de kom, och en senare "utifallatt" röntgen visade kalasfina bilder.

Jag hoppas ju att det här är ett fall som hör till samma kategori som ditt andra exempel ;)

Hur länge anser du man bör vänta innan röntga?

Jag hade tänkt att är det likadant en vecka efter att hon fått på sig skor, så åker jag in och röntgar. Det blir då ungefär tre veckor efter de visade sig?

Annars hade jag nog spontant väntat två veckor och sen kollat, men eftersomd en enda riktigt rimliga förklaring jag kan komma på är underlagsrelaterad vill jag gärna se om byte av underlag ger skillnad, och skor får jag tidigast på om en vecka?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 758
Hästvård Ja, min häst har gallor i senskidan vid sträcksenorna båda bak. Var till veterinären i början av veckan med hästen i ett annat ärende...
Svar
0
· Visningar
1 614
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 537
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp