Om alla djur magiskt förvandlas till samma storlek...

Bukefalos 30 år!

Hm. I vatten tror jag som Sassy på bläckfisken 🐙 På land? Sannolikt något kattdjur men exakt vilket behöver jag fundera över 🐈🦁🐆🐯

Alltså jag tänker ändå att någon form av skogsmyra skulle kunna vara en kandidat? Svinstarka och sprutar frätande syra omkring sig.
En sådan i storleken av en björn skulle ju lätt vara hyfsat skrämmande. 😅
Oh hjälp! :eek: De är ju så många också... Tänk att bli ivägburen av en hel arme med myror..:(

Sen kommer man ju bli livrädd bara av att se insekter... många insekter ser ju läskiga ut ju...

En bönsyrsa skulle nog också stå sig ganska bra. De tar ju till och med väldigt små fåglar och gnagare i den storlek de är nu!

Krokodil skulle nog vara ett av mina val i land/vattenkategorin.

Ponera att alla djur magiskt förvandlas till samma storlek, vilket djur hade vunnit över alla andra djur i ett 1 mot 1 slagsmål?

För att definiera spelreglerna lite:
- Djuren slåss alltså 1 mot 1.
- Deras storlek och vikt minskas eller ökas proportionerligt till storleken. En val kan alltså inte vara samma storlek som en hund och samtidigt väga 100 ton.
- Med djur menar jag alla typer av djur. Samtliga 35 vetenskapliga huvudstammar.

För att göra saken lite mer rättvis och vettig, kan man dela upp djuren i vattenlevande och landlevande. Det blir alltså en vinnare på land, och en vinnare i vatten.
För de djur som är både vatten och landlevande får de slåss både i vatten och på land.

Vet inte om det bara är jag som gillar att gå omkring och fundera på såna här löjliga saker :D Kanske vill någon vara med och resonera. Ge förslag på vilka 2 vinnare vi skulle få, kanske till och med förklaring på varför.
Jag har två kandidater men håller de hemliga än så länge tänker jag :angel:
Katt? typ huskatt.

Misstänker de är totalt livsfarliga redan om de skulle upp i Golden retrieverstorlek.

Människa eller apa som kan hantera redskap och med hjärnkraft kan lista ut den andres svagheter skulle vinna. (Exempelvis är krokodiler ganska primitiva i sin funktion som farliga djur. )

Människa eller apa som kan hantera redskap och med hjärnkraft kan lista ut den andres svagheter skulle vinna. (Exempelvis är krokodiler ganska primitiva i sin funktion som farliga djur. )
Jag tänker att det bror lite på hur man föreställer sig att kampen skulle se ut. Jag föreställer mig ett hyfsat neutralt begränsat utrymme utan redskap, då är människan i princip menlös oavsett hur mycket vi funderar på saker och ting. :)

Jag blir faktiskt förvånad över att så många säger katt. Absolut att de är skickliga jägare, men då i regel när det gäller djur mindre än de själva och som inte direkt försvarar sig eftersom metoden är att smyga sig på. Vad jag vet får de flesta katter problem redan när råttorna börjar bli stora, så vet inte hur det är tänkt att de skulle hantera alla andra djur i samma storlek som de själva?

Nä, jag tror vi lätt stirrar oss blinda på däggdjur för att det är de vi har lättast att förstå och relatera till, men jag tror vinnarna på land finns bland insekter/spindlar/kräldjur. Där hittar man ju massor som är både extremt smidiga, starka och giftiga(!) i förhållande till sin storlek, så i samma storlek som övriga djur lär de vara extremt dödliga. De flesta däggdjur behöver ju slåss fysiskt och då är de rätt körda mot t.ex en pilgiftsgroda, vars hela hud är giftig.

I vattnet ser jag några alternativ. T.ex pistolräkan, med reservation för att jag inte har koll på hur stora byten den kan paralysera, eller på hur långt avstånd det fungerar? Och hur snabb den är, kanske att den förlorar mot nån snabbare. Nån väldigt giftig manet är väl också en kandidat, men kanske får svårt mot såna med bra skydd. Den giftigaste kägelsnäckan kanske har bästa kombinationen av attack och försvar, med skyddande skal och extremt giftig - och kan skjuta iväg giftet dessutom så den inte behöver gå i närkamp. Den bör ändå stå sig väldigt bra (ja, den googlade jag fram, inte hört talas om innan :D).

Men alltså myror som bits så det gör jätteont?
Och de är såpass små…
Tänk då om de vore större? Och hurpass starka de är.

Men ja, honeybadger är asgrymma 😁

Har dock en fundering, när vi pratar om att alla blir samma storlek, snackar vi längd eller höjd då? För om det är höjd ser jag ett gäng ormar som får ett bra övertag över många djur. :D Men blir ändå svårt att vinna över pilgiftsgrodan eftersom de behöver använda munnen.

Jag blir faktiskt förvånad över att så många säger katt. Absolut att de är skickliga jägare, men då i regel när det gäller djur mindre än de själva och som inte direkt försvarar sig eftersom metoden är att smyga sig på. Vad jag vet får de flesta katter problem redan när råttorna börjar bli stora, så vet inte hur det är tänkt att de skulle hantera alla andra djur i samma storlek som de själva?

Nä, jag tror vi lätt stirrar oss blinda på däggdjur för att det är de vi har lättast att förstå och relatera till, men jag tror vinnarna på land finns bland insekter/spindlar/kräldjur. Där hittar man ju massor som är både extremt smidiga, starka och giftiga(!) i förhållande till sin storlek, så i samma storlek som övriga djur lär de vara extremt dödliga. De flesta däggdjur behöver ju slåss fysiskt och då är de rätt körda mot t.ex en pilgiftsgroda, vars hela hud är giftig.

I vattnet ser jag några alternativ. T.ex pistolräkan, med reservation för att jag inte har koll på hur stora byten den kan paralysera, eller på hur långt avstånd det fungerar? Och hur snabb den är, kanske att den förlorar mot nån snabbare. Nån väldigt giftig manet är väl också en kandidat, men kanske får svårt mot såna med bra skydd. Den giftigaste kägelsnäckan kanske har bästa kombinationen av attack och försvar, med skyddande skal och extremt giftig - och kan skjuta iväg giftet dessutom så den inte behöver gå i närkamp. Den bör ändå stå sig väldigt bra (ja, den googlade jag fram, inte hört talas om innan :D).
Jag tror också absolut insekt, sedan är jag inte tillräckligt påläst för att nålsöka just vilken som vore mest dödlig men de är verkligen otroligt effektiva varelser. De är inte smärtpåverkade på samma sätt som andra djur heller, även om jag inte betvivlar att de kan känna lidande.
De är lite "Jaha, trasigt ben jamen då knipsar jag bort det. Finfint!". 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar