Bukefalos 28 år!

Om bestraffning inom NH

Ellyne

Trådstartare
Hej! Hade lektion för en NHtränare i förra veckan. Det var intressant att få göra praktiska övningar från marken för tränare. Tidigare har jag läst lite böcker och sett en film, hempfling, lär känna din häst (träning fr marken) bla.

Men till saken. Jo vi var i hagen och tränade med repgrimma. Vi skulle gå igenom lite grunder: respektera zon, rygga, flytta bakdel... Och min häst (medryttarhäst) skulle då ha blicken och fokus helt på mig. Hon fick inte beta. Tränaren visade och när min pålle började beta ryckte hon upp hästens huvudet och slängde med repet på henne. :crazy: Hm... Jag är inte insatt, men jag slår ogärna hästar (kan vifta med handen mot dem ibland bara) - är inte NH ickevåld???:( Alltså helt avstånd från allt våld.
Men då kan man ju undra hur man ska göra istället...?
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Fråga betr ordet "våld" är, var gränsen ligger? När blir beröring våld?
Att "slänga med repet på hästen" känns inte som våld.

I princip har du rätt i att NH innebär "icke våld". Den enda gång man tillgriper det är vid akut fara, t ex en anfallande häst.

I ditt fall (mycket osäkert på bara din korta beskrivning) verkar det som att "tränaren" inte fått den uppmärksamhet hon eftersträvade och därför tog till muskler för att påkalla den. Varför det inte räckte/fungerade med normalt kroppsspråk, div press eller andra sätt framgår inte.

Jag undrar också hur hungrig hästen var? Det kanske hade varit klokt att låta hästen äta innan ni började jobba, eller välja en plats utan gräs?
Antingen var maten viktigare än ni människor, eller så var ni mindre viktiga än maten. Om du förstår hur jag menar.

En sak till jag undrar över är, om du fick teoretisk undervisning? Eller om hela lektionen bestod i det du räknade upp?

LIA
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Hempfling är inte NH. Enligt min mening. Vad NH är, är dessutom ganska oklart. Det beror lixom lite på vem som tolkar det. Jag anser att det är ett dumt påhitt som bara låser folk i rutiner, regler och övningar. Den enda nytta detta namngivande har är att vi fått en annan syn på hästhållning i hästvärlden att synas. Det har fått folk att tänka om, även om inte alla sätter sig in i och förstår det hela till 100% - väldigt få faktiskt.

Hempfling ha en filosofi som bygger på hästens naturliga beteende. Inga regler, inga ramar. Det är inte svårare än vad den beskrivningen innefattar.

Jag väljer att försöka att alltid göra och lyssna till hästens naturliga beteende. Sen vill jag arbeta logiskt. Logiskt för mig är att använda mig av metoder som är lättförståerliga för djuret OCH som vetenskapligt bevisat är bästa inlärningssätt både till hänsyn till resultat och djurets välbefinnande. I regel går dessa två auspekter hand i hand. FFa som jag vill ha en häst som söker efter mina signaler och vill jobba med mig.

Bestraffning är vetenskapligt bevisat ett ganska dåligt sätt att lära in saker på. Det fungerar till viss del, men utan motivation blir prestationen mindre och den man använder metoden blir osäker och gör mer missar. Därav sker mer misstag och personen/djuret kommer inte framåt - utvecklas inte - mer än vad den/det precis måste. Av rädsla och av oengagemang, samt att hjärnan inte fungerar lika effektivt i ett negativt arbetssätt.

Bestraffning är en form av negativ förstärkning. Det innebär att man ger negativ respons på ngt som är felaktigt. Ett exempel är bestraffning. Ett annat är tryck, att man sätter in ngn obehagligt som sen avtar vid rätt beteende. Negativ förstärkning är en bra metod i vissa fall. Det kan vara ett bra kommunikationsmedel för att få fram ett enkelt utförande.

Positiv förstärkning är vetenskapligt sätt den bästa inlärningsmetoden för både människor och djur. Det innebär att man ger positiv respons på det som individen gör rätt. Belöning är ett exempel, eftergift. Samtidigt som eftergift också innebär negativ förstärkning innan (alltså ett tryck). Dock behöver ju detta tryck inte vara obehagligt på ngt sätt.

Jag föredrar att använda mig av positiv förstärkning för att jag vill ha en positiv häst som mår bra, trivs och söker arbete. Mitt syfte med arbetet med min häst är att stärka hans självkänsla och det gör jag genom att poängtera det positiva och bra i det han gör. Ju mer positiv han blir och ju mer han tror på sig själv och har trevligt, desto mer ger han tillbaka till mig och VÅGAR försöka och söka det som jag önskar av honom. Jag vill ha en häst som letar efter saker att göra för mig.

I det fall du beskriver hade jag sett bristen i min hantering - varför släppte hästen uppmärksamheten på mig? För att gräset var mer intressant. Jag menar om du vill ha din hästs uppmärksamhet och respekt, då ska du förtjäna den också. Inte genom att kuva hästen för det som uppstår då är inte respekt, det är rädsla.

Jag hade funderat på hur en häst avbrutit detta. Inte genom linor, för det ha de inga. Använd ett språk som hästen använder. Sen hade jag funderat på vilken känsla jag ville att hästen skulle få, vad jag ville skulle hända hos hästen. Jag vill att hästen ska glömma gräset och känna ngt positivt! 1. den positiva känslan blir en belöning för honom som dessutom kommer när han gör ngt "med" mig. 2. jag vill att jag ska bli intressantare, positivare än gräset.

Hur går man tillväga då? Det beror ju helt på vilken häst man håller på med. Min häst? Jag hade studdsat fram till honom med emotionen (känslan)/syftet av lek! Så att han av reflex bryter beteendet, ser mitt avbrott som en vänlig/positiv/lekfull gest och sen genast hittat på ngt att sysselsätta honom med. Tex, be honom backa. Så leker hästar med varandra. Och hästar leker även av anledning att göra upp sin rang. Dvs om jag går tillväga som jag just beskrev innebär det att jag utför en mild och vänlig dominanshandling.

Gör jag detta rätt så har jag en häst som upplever att jag dessutom fick honom att utföra ngt han själv kanske inte ens hann tänka på och det hela var både trevligt och väldigt enkelt. Om du kan ge din häst bättre självkänsla och aldrig lägger vikt i dess misstag så är det sina framsteg den kommer ihåg och förknippar med dig. Den litar mer på dig och sig. Du har en häst som låter dig ta besluten i er "flock".

Bestraffning behöve inte i hästhanteringen anser jag. Om man bara ser på hästar som är väldigt starka individer, eller hästar som är väldigt oroliga/osäkra så är ju det allra sista man ska göra med dem att betraffa. Anledningen till att vi använder bestraffning är att vi är lata och kan göra det, dessutom är en hel del människor ganska okunniga. ;)

Tillrättavisning däremot, innebär att man bryter ett beteende. Och det är en helt annan sak. Att man styr individen tillrätta helt enkelt. Mindre negativt, bättre respons. Det gäller både djur och människor.


omg så jag skriver. :eek: Ska bättra mig och försöka fatta mig kortare i fortsättningen. :angel:
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Jag anser att våld eg är ett ovesentligt ord i detta, just för att det är så svårtolkat. Jag är ibland våldsam när jag leker med hästar, eller söker uppmärksamhet. Men det är inte riktat i en negativ mening och skadar därav inte individen. Jag kan hoppa, skutta och använda mycket kraft i mina rörelser men ändå inte skada hästen varken fysiskt eller psykiskt. Sålänge energin är positiv och upplevs så av hästen så är våld inte på ngt sätt "dåligt".

Min åsikt.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Som sagts ovan.
Hästen tappade intresset och hittade på något eget.
Det finns många "NH-instruktörer", alla är inte "bra".

Jag är själv bara nybörjare inom PNH och därför tappar min häst ibland intresset för mig eftersom jag gör allt så långsamt osv :crazy:
Därför ser jag till att vi inte jobbar mitt i maten(alltså hellre på ridbanan) och om han tappar intresset så hittar jag på nått bus så har intresserar sig för mig igen.

Så, på din beskrivning tycker jag det låter som en instruktör som blev otålig och glömde bort "reglerna". Det är svårt att få en häst intresserad om man straffar den, även om jag inte tyckte att det lät som en våldsam bestraffning.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Tycker för min del att orden våld resp våldsam inte har så mycket med varandra att göra, bortsett från stavningen då.
Ordet våld associerar jag till "övervåld, våldtäkt" etc. Våldsamt kommer in som förstärkning av beteende etc, typ "våldsamt motstånd, våldsamt regnväder".

Så ja, våldsam i hästumgänget kan man vara utan att hästen behöver uppfatta det som obehagligt på något sätt. Så länge hästen är med på noterna och förstår att "det våldsamma" inte är annat än lek etc.

Våld (fysiskt) tycker jag innebär kroppsberöring i syfte att åstadkomma smärta och/eller skrämsel. Att slänga ett rep eller några gruskorn på hästen tycker jag inte faller inom den ramen, eftersom syftet är (förhoppningsvis) att "väcka" den och flytta dess fokus.

I övrigt kommer vi nog inte längre i TS-fallet, utan att ha mer information. Fast diskutera kan vi ju alltid! :)

LIA
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Jag undrar också hur hungrig hästen var? Det kanske hade varit klokt att låta hästen äta innan ni började jobba, eller välja en plats utan gräs?
Antingen var maten viktigare än ni människor, eller så var ni mindre viktiga än maten. Om du förstår hur jag menar.

En sak till jag undrar över är, om du fick teoretisk undervisning? Eller om hela lektionen bestod i det du räknade upp?
LIA

Hon är alltid hungrig...:) Jag brukar låta henne få beta lite, det tycker inte jag är så farligt. Du har rättt i att vi borde att ha varit på ridbanan, det var väl bara lathet att vi inte var det (tar 10 min att gå dit).
Om teoretiskt: Hon gick igenom innan lite om repgrimmans funktion, frågade vad jag visste och så. Sen förklarade hon varje övning, visade själv och förklarade lite grundtankar.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Helt sant. Så kan man också se det och där håller jag nog faktiskt med när du säger det.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Jjag har inte läst igenom alla svar nu. Men jag har fått lära mig att om hästen tappar uppmärksamheten på mig, tex genom att börja beta när jag arbeter med den. Så måste jag ju få tillbaka uppmärksamheten. Och en häst slår ju knappast inte en annan häst när den vill få uppmärksamhet?! Istället kan man tex backa ett steg och se ifall hästen reagerar på att du rör dig, och vill fästa sin uppmärksamhet på dig istället. Hjälper inte det kan man gå mot hästens bak, då flyttar den ju sig och får på så sätt tillbaka uppmärksamheten. Om man har en häst som inte lyssnar på det kan man förstärka det genom att klappa med handen, stampa lite med foten eller något likande för att få hästens uppmärksamhet riktat mot än.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Tycker inte att man ska glömma att just uppmärksamheten är det svåraste och kanske mest "onaturliga" för en häst att ge, eftersom de är bytesdjur och måste vara beredda att fly asap...

Därför tycker jag att man ska försöka underlätta för hästen att göra rätt genom att noga väja tid och plats för de första övningarna (som även andra har skrivit). Hagen full av gräs eller en främmande plats full av nya intryck hör inte till de ställen jag skulle välja.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

bestraffning är arbete.. det är jobbigt och hästenlär sig genom att prova sig fram... så länge jag är passiv gör hästen fel och när den provat sig fram och gör rätt berömmer jag i massor med eftergift och ställer jag mig där eftergiften är!
Våld hör inte till varken hästhantering eller hantering av andra djurarter
 
Sv: Om bestraffning inom NH

bestraffning är arbete.. det är jobbigt och hästenlär sig genom att prova sig fram... så länge jag är passiv gör hästen fel och när den provat sig fram och gör rätt berömmer jag i massor med eftergift och ställer jag mig där eftergiften är!
Det där förstod jag inte. Kan du beskriva lite mer?

LIA
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Detta är inte ett svar på trådskaparen (fråga din tränare direkt?) utan jag vill tillrättalägga ett par begrepp som Tintilar tog upp. Uttrycken negativ och positiv förstärkning används inom all djurdressyr men även inom humanpsykologin. Båda begreppen är exempel på metoder som används vid inlärnng, men inget av dom inbegriper bestraffning. Negativ förstärkning innebär helt enkelt att man tar bort något, i detta fall en signal, och positiv förstärkning att man lägger till något, t.ex röst, klapp, godis. Tintilar lägger sina värderingar i uttrycken (att positiv är ngt bra och negativ ngt dåligt) och ändrar därmed radikalt begreppens betydelse.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Jag håller med där. Bestraffning behöver inte vara negativ förstärknig.

Däremot har du fel i ditt påstående att jag lägger mina värderingar i uttrycken. Jag skriver också att jag använder mig av båda. Och det jag skriver om tillvägagångssätten stämmer.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Tycker inte att man ska glömma att just uppmärksamheten är det svåraste och kanske mest "onaturliga" för en häst att ge, eftersom de är bytesdjur och måste vara beredda att fly asap...

Just därför borde det väl vara lätt att få en hästs uppmärksamhet? Eftersom de måste uppmärksamma omgivningen för att upptäcka faror..

Därför tycker jag att man ska försöka underlätta för hästen att göra rätt genom att noga väja tid och plats för de första övningarna (som även andra har skrivit). Hagen full av gräs eller en främmande plats full av nya intryck hör inte till de ställen jag skulle välja.

Det håller jag med dig om. Man borde nog börja med det lättaste, så man slipper problem i kommunikationen.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

så länge jag är passiv gör hästen fel och när den provat sig fram och gör rätt berömmer jag i massor med eftergift och ställer jag mig där eftergiften är!

Enligt tränaren var berömmet själva eftergiften. Alltså att bli passiv, sluta pressa. Men det är väl olika hur man gör. Jag tycker det kan vara bra att berömma muntligt också (vissa använder morot oxå), bara man slutar be hästen om det den skulle göra.
 
Sv: Om bestraffning inom NH

Just därför borde det väl vara lätt att få en hästs uppmärksamhet? Eftersom de måste uppmärksamma omgivningen för att upptäcka faror..

Men när de är uppmärksamma för att kunna upptäcka faror, så riktar de aldrig all sin uppmärksamhet mot en sak/person/häst, utan på allt runt omkring samtidigt. :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 165
Senast: tara
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 155
Senast: anyberg
·
Hästhantering Det är en 2årig nsv valack som är jättesnäll, social och cool av sig men lite dominant, så som jag och andra tolkar det. Om ni är...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: milly
·
A
Hästhantering Tränade lite på marken igår, lite koncentrationsträning (unghäst). Ledde honom i repgrimma på gårdsplan och krävde lite koncentration...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp