Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Satt just och funderade på om jag skulle bli medlem - men jag såg inget som erbjöds till mej som medlem på hemsidan eller på medlemsinformationen.

Allvarligt talat varför ska jag gå med och vad erbjuds mej som medlem? Förutom den futtiga rabatten på olika årgångstest/tävlingar/bedömningar - och jag, med bara ett avelssto kan i så fall betala merkostnaden för icke-medlemmar. Plus alla andra kostnader som jag ändå måste betala för pass, stamboksregistrering etc som jag kanske trott skulle ingå i en tjänst hos ett avelsförbund...

Nej fram för mer medlemsnytta innan man kan kräva mer betalt! Och då kan jag lätt tänka mej att betala!!

/Maria
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Ja jag tycker att skall man delta i treårstester mm så är det självklart att man måste vara medlem, vad det gäller medlemsavgifterna så är det ju bara att titta på de tyska avelsförbunden där man inte kör efter att det inte får bli någon vinst.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Det är lite svårt det här med krav på medlem tycker jag, iallafall om man ser till "min" avelsförening, jag och fler med mig har under flera år försökt bli medlemmar, sekreteraren ska skicka inbetalningskort trots X antal påtryckningar under åren så har vi varken fått det eller någon nr att betala in medlemsavgiften på.
Jag har lagt ner det hela jag är inte intresserad av att vara medlem längre i en förening som är så nonchalant. :crazy:

Förövrigt väntar jag fortfarande på det diplom min häst fick 2003 då han vann de regionala treårstestet... (ja jag har ringt 10-15 ggr och ja jag skickar det i morgon är standard svaret, har även varit där och försökt hämta diplomet men det går inte heller för sig).
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

marham skrev:
Plus alla andra kostnader som jag ändå måste betala för pass, stamboksregistrering etc som jag kanske trott skulle ingå i en tjänst hos ett avelsförbund...

/Maria

Om det skall ingå vem skall då betala dom?

Det här är lite hönan och ägget, om man inte betalar så får man inget, om man inte vet vad man får så vill man inte betala.

Många skriver att man vill ha hjälp med marknadsföring, det skall göras DVD osv och jag tycker att det är helt rätt men vem skall betala. Man kan ju inte kräva att Asvh gör detta som en medlemsförmån utan mer pengar in och mer medlemmar. Vår förening i skaraborg har under ett år haft 300 000:- från länsstyrelsen att använda till marknadsföring och man kan säga att marknadsföring är dyrt. Bra DVD är dyrt att göra och ingen vill vara med på en halvtaskig DVD.
Det här är en svår och viktig fråga för vi är alla beroende av en stark avelsförening.
Just nu betalar inte Asvh för sina sidor i Ridsport.Egen tidning är inte det första dom skall göra tycker jag.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Nej, och just därför tycker jag (precis som jag skrev i inlägget om DVDn :) ) att medlemsavgifterna ska höjas. Någon måste betala och jag tycker att det kan vara värt att betala en högre avgift. Dessutom tycker jag att de som väljer att inte vara medlemmar men ändå vill vara med på aktiviteter, registrera hästar osv ska få betala betydligt högre avgifter vid varje evenemang/registrering än vad medlemmarna behöver göra. Ingen ska få åka snålskjuts på andras medlemsavgifter. Det är bättre att betala högre medlemsavgigfter och känna att man får något för pengarna än att ha låg medlemsavgift och inte få "någonting".
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Jag håller med - jag kan visst tänka mej att betala en rejäl slant om det ger mej någon nytta - och visst vet jag att jag måste betala mycket annat också som inte kan ingå i medlemsavgifter... Men som det är idag betalar jag ju en massa för de tjänsterna redan och det gör varken till eller från om jag är medlem.

Så ska jag bli medlem (vilket föreningen borde vilja... :) ) skulle jag ändå vilja ha någon nytta med mitt medlemskap - för annars lockar det inte mej, och jag antar att man ändå vill ha fler medlemmar som kan vara med och dela på alla kostnader och så man kan utvidga verksamheten?

/Maria
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

En annan grej som skulle vara kul är att erbjuda medlemmar är plats på ASVHs hemsida där man kan lägga ut info, filmer och kort på sina saluhästar. Så enkelt det skulle bli för utländska (och naturligtvis även svenska) spekulanter att gå ut och kolla vad som finns i Sverige!
Den saken har jag diskuterat med en styrelsemedlem (länge sedan nu). Då var det i så fall bara aktuellt att lägga ut "grädden på moset". Dvs hästar med minst diplompoäng exteriört, samt multiprestation.
När jag påpekade att fint, medlemmens egen hingst i så fall inte kunde vara med, då den inte motsvarade medlemmens egna krav, var jag inte mest poppis! :o :rofl:
Så en trevlig 39 poängare med hygglig stam skulle icke göra sig besvär, mao. I alla fall inte om den var uppfödd av "Lotta Johansson i Skogen". ;)
Det är nog den inställningen som gör att det är många som avstår medlemskap i ASVH?

mvh
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Den saken har jag diskuterat med en styrelsemedlem (länge sedan nu). Då var det i så fall bara aktuellt att lägga ut "grädden på moset".
Det var något av det mest idiotiska jag har hört från en styrelsemedlem måste jag säga :angel:

Dvs hästar med minst diplompoäng exteriört, samt multiprestation.
Då skulle man heller inte få så måga medlemmar sett till antalet uppfödare om kraven för annonsering var dessa. Alla medlemmar måste väl ha samma rättigheter i en förening...

När jag påpekade att fint, medlemmens egen hingst i så fall inte kunde vara med, då den inte motsvarade medlemmens egna krav, var jag inte mest poppis! :o :rofl:
Nej alla tål inte höra sanningen när man påpekar att dem pratar emot sig själva :D

Så en trevlig 39 poängare med hygglig stam skulle icke göra sig besvär, mao. I alla fall inte om den var uppfödd av "Lotta Johansson i Skogen". ;)
Det är nog den inställningen som gör att det är många som avstår medlemskap i ASVH?
Ja jag tror att som styrelsemedlem så ska man nog tänka på hur man uppför sig och vad man säger eller skriver o.dyl. Man skadar sin egen förening oerhört genom att vara stor i truten eller löjliggöra sig eller håna/ ironisera sig över sina egna medlemmar...dessutom så sviker man dem medlemmar som varit med och valt in en i styrelsen.

En förening har det antalet medelmmar som den förtjänar ! Personligen så skulle jag gärna se att ASVH blev en starkare förening med en bättre ekonomi så att man kunde ge än ännu bättre service osv. Jag skulle tex. vilja att man från förbundets håll agerade lite mer som en stoägarförening tex. det skulle få medlemsntalet att skjuta i höjden radikalt tror jag...

Sedan så har vi ett varumärke att vårda - SWB och det ska vårdas ömt och proffissionellt för att ge framgång på marknaden.

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Jag tror också att det skulle vara kanon. Som det är i dagsläget är jag inte med i ASVH, just för att jag känner att intresset är svalt för "Lotta Johansson i Skogen".
Jag är istället med i en av de lokala klubbarna, där intresset för de enskilda medlemmarna är ett helt annat.
Visst är jag klar över att det blir en annan ton centralt, men intresset för medlemmarna borde ju vara essentiellt? Om man hade nått bredden, så skulle ekonomin vara en helt annan, och man hade inte behövt höja några avgifter heller. För jag menar ju inte, och förstår, att engagemanget i den enskilda medlemmens intressen kan bli på samma nivå som i den lokala föreningen.
Vidare förstår jag också att det är en organisation som skall dras runt på ofantligt mycket ideella krafter. Men som du påpekar, det finns ett varumärke att vårda. Och jag tror inte att 39 poängaren drar varumärket i sank. Alla förbund vet att alla framavlade individer inte kan hålla diplomklass, då vore det ju något fel på skalan!
Men att i huvudsak intressera sig för gräddan, det gynnar ju inte själva föreningen?
Klart att de inte kan hålla tand för tunga jämt, men det var ingen groda som råkade hoppa ut, utan en konsoliderad tanke.

Nix, så länge jag inte får mer ut av moderföreningen, håller jag mig lokalt. Visst får jag inte gjort min röst hörd på årsmöten, mm, men jag känner nog att min röst som är med på att välja representanten för den lokala föreningen, har mer tyngd för det framtida avelsarbetet, än vad jag och mina vänner kan göra i huvudföreningen.
Egoistiskt, javisst! :o :D

Att en lokal förening får eubidrag på 300 papp för marknadsföring säger väl en del det med.
För mig hade faktiskt en normal gång i förloppet varit att moderföreningen hade sökt bidraget, och sedan pytsat ut till dotterföreningarna?
Men det är min logik.
All heder till de lokala, innovativa föreningarna, som i många fall är ett föredöme för moderföreningen.
mvh
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Lånar knapp.

Det är många som har svarat att man skulle vilja att ASVH hade något som gjorde det attraktivt att vara medlem. Därför undrar jag om någon kan ange något mer specifikt vad det skulle kunna vara ?

Helen
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

hoppsann skrev:
. Och jag tror inte att 39 poängaren drar varumärket i sank. Alla förbund vet att alla framavlade individer inte kan hålla diplomklass, då vore det ju något fel på skalan!
Men att i huvudsak intressera sig för gräddan, det gynnar ju inte själva föreningen?
Klart att de inte kan hålla tand för tunga jämt, men det var ingen groda som råkade hoppa ut, utan en konsoliderad tanke.


Att en lokal förening får eubidrag på 300 papp för marknadsföring säger väl en del det med.
För mig hade faktiskt en normal gång i förloppet varit att moderföreningen hade sökt bidraget, och sedan pytsat ut till dotterföreningarna?
Men det är min logik.
All heder till de lokala, innovativa föreningarna, som i många fall är ett föredöme för moderföreningen.
mvh

Om det skall vara någon mening med salulistor,DVD osv så måste alla medlemmars hästar få vara med. Det är bara att placera dom i olika prisklasser. Alla letar ju inte efter svår klass hästen. Jag trodde i min enfald att det var kloka människor som vi har valt in och då borde dom förstå att deras medlemmar i huvudsak består av "Pelle och Stina" i skogen. Att försöka ge sken av en elit förening förlorar dom själva bara på och förresten av vi i förlängningen för vi måste ha en stark och enad förening där alla känner sig välkommna.


Jag håller med ang eubidragen, men om jag skall vara ärlig så kan inte Asvh söka regionala landsbygdsstöd eftersom dom är en riksförening, men from 2007 när dom nya pengarna kommer och det skall satsas mycket mer på hästnäringen så finns det nog något för dom också. Om dom håller ögonen öppna.
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Jag skulle vilja ha
* avelsrådgivning,
* information och utbildning för allt inom avelsarbete/unghästuppfödning,
* Rabatter på premiering och andra bedömningar kanske även andra tjänster som ASVH erbjuder (räcker så att man känner sig "prioriterad" så att säga)
* Hjälp att sälja föl/unghästar
* Tips på hur man ska göra som nybörjaruppfödare - om man ska ha företag, hur många hästar, vad det kan kosta etc

Mycket utav detta är jag säker på att det finns - men jag har inte sett röken av detta när jag intresserade mej för att bli medlem, så i så fall kan det ha försvunnit en del information på vägen. BOrde stå där man hittar information om medlemskap. Kanske är det så att jag borde söka mej till den regionala föreningen i stället - men den hittar jag inte så mycket mer info om heller... Södra Älvsborgs läns Hästavelsförening.

Och för detta skulle jag vara beredd att betala mer än de 300 kr som är medlemsavgiften idag för enskild medlem i ASVH.

/Maria
 
Sv: Om bla. medlemsutredningen i ASVH...

Jag anser att det är en självklarhet att man skall vara medlem i det avelsförbund som är aktuellt.
För att få visa hästar/ponnyer på deras olika arrangemang SKA avgift vara löst. Detta skulle givetvis gynna föreningarna ekonomiskt, vilket i sin tur gynnar medlemmarna i andra ändan.

För mig finns inget värre än folk som "åker snålskjuts" på andra, vilket detta ju handlar om! Vill man vara seriör, hjälpa till att föra aveln framåt så ÄR man medlem i sin rasförening.

Ställ kraven på medlemskap vid alla arrangemang,så får alla dra sitt strå till stacken.

Ett bra/opartiskt avelsråd vore en dröm att få uppfylld, kanske det skulle fungera om alla verkligen betalde sina avgifter till föreningarna,och inte bara utnyttjade dagens system.

En tidning ställer jag mig däremot tvekande till, vi har ju sett hur det blev med förbundets tidning-aldrig har väl ridsport stått starkare än nu...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp