Om det är så viktigt med liggläge?

H

humlanotrocadero

Så varför halvligger barnet oftast i en bilbarnstol?

Vi har en vagn som man kan sätta på en bilbarnstol på, men bilbarnstolen har ju knappst fullt liggläge.. är detta farligt för mitt barn? Jag kan absolut tänka mig att den kommer att få åka med till sommarstugan o dit är det ca 1.5h i bil.

Vad stoppar vi bäst barnet i, om det nu är så viktigt med fullt liggläge tänkte jag? :crazy:
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Kommer med spänning följa denna tråd då jag också undrar över detta :)

När jag för några veckor sedan hälsade på en vän nån mil bort så somnade lillan på vägen dit och vaknade inte när vi stigit på hemma hos dom heller - min kompis erbjöd oss deras spjälsäng men jag sa att hon kan slumra en stund i bilstolen då jag såg att hon var på väg att snart vakna.

:eek: såg min kompis ut ungefär och sa att hennes BM hade sagt till dem att små barn (under 6mån) absolut inte fick ligga i bilstol (eller babysitter) mer än två timmar i sträck. Antar att en shoppingtur eller storhandling kan ta mer än två timmar och kan man då inte använda vagn med bilstolen på? Jag har ingen själv men är ju många som har.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

På mindre barn(bebisar), innan de börjat sitta själv tror jag det handlar om ryggen, att det blir för jobbigt att sitta upp helt enkelt.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Ok det kan jag köpa, att inte babysar under 6 månader kan tvingas sitta, men varför är alla babyskydd då konstruerade så de halvsitter? o inte med fullt liggläge?

JAg vill veta, någon mer som vet o kan ?
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Jag har också småfunderat lite på frågan och kommit fram till att det nog har med säkerhet att göra. Jag kan tänka mig att kroppen tar minst skada av den ställningen vid en eventuell krock. Annars borde det väl finnas andra lösningar.
Och dessutom ska ju stolen få plats i en vanlig bil. Ett helt liggande barn tar ju en hel del plats också.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Det erkänner jag att jag saknar kunskap om, men skulle tro att det inte är lika trafiksäkert att ligga ner, det krävs andra anordningar att spänna fast då, & kanske som ngn skrev, platsbrist.
Man brukar ju tex säga att ingen ska "halvligga i sätet" för vid en ev olycka kan man åka in under bältet istället för att det tar stopp där.
Kan tänka mej att det skulle bli mer ökat tryck på bla axlarna om man låg ner vid en krock då man skjuts tillbaka en bit.

Men hur man än vrider & vänder så finns det för & nackdelar med allt, troligen var dagens halvliggläge det mest skonsamma.
& barn vill ju ändå vara med & då kan det vara bra att sitta upp, skulle vara opraktiskt att ligga.
Vad jag babblar igen;)
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

A men då vågar jag nog köra omkring han ett tag i alla fall, var mer att jag undrade för det tjatas SÅ om fullt liggläge o det stämmde inte samman med hur babyskydd ser ut tyckte jag :)
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Det fanns "baljor" förr till nyfödda upp till ca 6 månader, det fanns också ett särskilt nät som man spände över barnvagnsinsatsen i baksätet.

Jag hade en "balja" till min dotter eftersom hon var så liten att hon inte satt fast i dåtidens babyskydd (hon är 16 år nu) och ett nät till sonen om vi skulle åka långt. (han är 18 år)
Varför de togs bort antar jag är för att de inte klarade krocksäkerheten, baljan ställde man med huvudet mot mitten i baksätet, i den fanns det ett Y bälte som man satte fast i barnet i, jag kan tänka mej att barnet inte satt så särskilt bra fast i dem vid en frontalkrock.

Jag tror att man bedömde att det är bättre att man går ut med att barnet inte ska sitta så länge i ett babyskydd än riskerna med att ligga ner fastspänd.

Lite ot.
Mycket har ju ändrats sedan mina barn var små, då var det totalt förbjudet med fempunkts bälte vilket det är i varenda barnstol numera, det var ju helt värdelöst med fyrpunkts bälte när man hade en bebis som började kasa neråt hur hårt man än spände för att han ville sitta i mammas knä istället för i bilstolen:crazy:
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

När de är riktigt små så orkar de knappt sitta i ett babyskydd. Vår son hade vinteroverall på sig och det gjorde att han lyckades "sitta" i babyskyddet. När vi tog bort den så bara hasade han ihop. Du kommer märka på barnets sittställning varför de inte ska "sitta" i stolen så länge. Men redan efter ett par månader så kan de sitta där helt själv.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Jag har ett babyskydd som mina småttingar halvligger i. Det är absolut inte fullt liggläge.

Vad jag hört var det värre förr, eftersom barnstolar och babyskydd inte var konstruerade på samma sätt, och då kunde det bli jobbigt för barnens ryggar. Man skulle absolut inte ha dom i stolen längre än nödvändigt.

Numer tror jag det handlar om sunt förnuft. Man låter ju inte bebisar ligga i sina babyskydd hela dagarna, det handlar om bilresor och kanske någon tupplur då och då. Jag tror absolut inte det är skadligt. Samtidigt vet man ju själv hur trött man kan bli i ryggen av att ha somnat i soffan vid tv:n :crazy:, så det gäller ju att ändå läsa av både sitt barn och stolen de har.

Men, man ser ju också på små barn att de kan "hängligga", alltså de hänger nästan i bältena i babyskydden och huvudena ligger snett. Då ser man ju med blotta ögat att det inte är den optimala liggställningen.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Bra tråd.
Har också funderat mycket över detta.
Våran Nikki får sitta rätt mkt i bilbarnstolen eftersom vi har rätt långt överallt om vi ska någonstans. Till svärmor är det tillexempel 3½ timme enkel väg.

Och hur är det med babysitter? Nikki älskar att sitta i babysittern där hon har full koll på vad som händer runtomkring. Men man har ju hört att dom inte ska sitta upp så jag försöker att inte ha henne där så mkt. Men ibland blir man ju tvungen. Går ju inte att bära runt på henne om man ska få något gjort, och ibland tycker hon inte att det är roligt att ligga som en pannkaka på golvet heller..
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Det där med babysitter tror jag också handlar om sunt förnuft.

Jag har alltid märkt på mina barn när de varit trötta och inte vill sitta längre, det är ju fördelen gentemot en bilstol där de faktiskt är så illa tvugna att sitta den tiden resan tar. Sitter de snett och inte orkar hålla sig uppe ser man det, på mina barn har man dessutom hört det omgående.

Yngste sonen, tio månader nu, har dessutom suttit totalt en tre-fyra timmar, han avskyddeden. Lyckades t.o.m. välta den framåt då han kastade sig fram för att han var så arg, ett par gånger hände det, sedan slutade vi använda den, han fick ligga på golvet de få minutrarna jag inte bar honom.

Sedan finns det ju olika babysittrar/babysitters också. En del är fasta i ryggen, men som har olika grander av vinkling, från liggläge till sittande. En sådan hade vi. Vi hade även en billigare, där bebisarna satt mer som i en säck, det var den Alvin välte.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Jag kan fälla min bilbarnstol till fullt liggläge men inte när den är fast i bilen.

Minns inte exakta graderna som det ska vara på bilbarnstolen under färd, men det är för att då vid en ev. olycka så tas kraften upp av hela stolen och barnets rygg. Lutar man stolen för mycket tas kraften upp av axlarna.

Det är rek. att inte åka mer än 1½ timme och sen låta barnet vila från stolen, så jobbigt är det inte att stanna i 10 minuter och byta en blöja/amma. Vi åkte 40 mil till fjällen när Rasmus var 4 månader.


Lika så babysittern som jag har, den går att ställa både sittdelen och ryggen och är inte alls lika farlig som de som inte går att ställa in lutningen på.


Det finns ju sånadär nackgrejjer som ni säkert sett man kan ha t.ex på flyget när man ska sova, det finns sånna kuddar fast tvärt om, som man fäster i fram på bältet och blir som ett haksöd för bebisen när den somnar i sin stol.


All info jag skrivit nu kommer från NTF som kom ut till BVC på föräldraträff och informerade massor.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Jag förstår, det är alltså det bästa alternativet av alla som finns att halvligga.

Jag undrade bara eftersom det tjatas om att barn ska ha fullt liggläge i vagnen, och då borde väl samma sak gälla bilbarnstolen tänkte jag.

Tack för alla svar :)
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Det där med fullt liggläge blir ju mindre och mindre viktigt ju stadigare barnen blir, och detsamma bör ju gälla med bilstolar. När de är små och inte har någon styrka i rygg och nacke ska de inte behöva sitta/ligga så länge i babyskyddet, men ju starkare de blir desto längre kan de sitta.

Men mina barn har (som jag tidigare skrivit) alltid protesterat högljutt om något varit för jobbigt, ingen risk att de fick sitta för länge :crazy:
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Dessutom blir de otroligt varma i bilbarnstolen, i alla fall den jag har. När vi åkte till fjällen hade Rasmus långärmad body + blöja på sig och han var ändå svettig när vi kom fram.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

De halvligger för det tar minst skada på dem vid en krock. Ligger de helt skulle de skjutas i hop på ett annat sätt som jag fått det förklarat :crazy: men de halvligger för att ändå få ett stöd för ryggen. Sen får de rätas upp mer och mer efter ålder :) Ju starkare och stadigare kroppen blir.
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Jag undrade bara eftersom det tjatas om att barn ska ha fullt liggläge i vagnen, och då borde väl samma sak gälla bilbarnstolen tänkte jag.

Vi har ca 50 min bilfärd till mina föräldrar och bvc tyckte inte vi skulle åka dit de första veckorna efter att barnen fötts. De tyckte det blev för lång tid i babyskydden.

Enligt bvc skulle man undvika bilresor som var så långa de första veckorna. Just pga att det inte var bra för ryggen att sitta ihoptryckt så länge. Hon rekommenderade att vi isf skulle försöka fästa liggdelarna i baksätet och åka med barnen så istället.

/Timsetim
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Vi hade längre än så på väg hem från BB :crazy: Men han hade som sagt vinteroverall och den hjälpte mycket faktiskt, även om det kanske låter konstigt ;)
 
Sv: Om det är så viktigt med liggläge?

Vi har ca 50 min bilfärd till mina föräldrar och bvc tyckte inte vi skulle åka dit de första veckorna efter att barnen fötts. De tyckte det blev för lång tid i babyskydden.

Enligt bvc skulle man undvika bilresor som var så långa de första veckorna. Just pga att det inte var bra för ryggen att sitta ihoptryckt så länge. Hon rekommenderade att vi isf skulle försöka fästa liggdelarna i baksätet och åka med barnen så istället.

/Timsetim

Aldrighört förr. Jag skulle aldrig våga skapa egen bilstol på det sätt som beskrivs. Har bekants bekant som arbetar med bla krocksäkerhet och jag gissar att hon skulle bli skogstokig av det förslaget.

Har alltid fått höra här i Gbg att om man kör till Stockholm bör man stanna minst en, gärna 2 eller fler gånger.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 434
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 179
Senast: mars
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 941
Senast: Farao
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bärstol
  • Mindre kombi?
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp