Om det finns problem i vä bakknä - vilken galopp borde det påverka?

Alexandra_W

Trådstartare
Om man har ett problem i vänster bakknä, vilken av galopperna (hö alternativ vänster) borde detta ge mest utslag i, dvs vilken galopp påverkas mest av problemen i knäet? på rakt spår och på böjt spår.

/Alexandra - håller på med pusselbitar som vanligt ;)

Sv: Om det finns problem i vä bakknä - vilken galopp borde det påverka?

I vänster galopp har du störst belastning på vänster bakknä. Dock finns det skillnad vad i knäet som är problemet vissa saker känns mest vid kontraktion och vissa känns mest vid (lalala vad fasen heter det????) (utsträckt, tänjande läge) vid det sistnämnda så kan höger galopp vara den som är jobbigast. Jag tycker att ofta när hästarna har problem med bakknäna så spårar de inte riktigt som de skall framförallt i galoppen utan avslöjar sig ofta genom att vilja skjuta ut gumpen åt något håll och på det viset undvika belastning. Känns sällan raka även om de är helt rakriktade i galoppen.

Spontant borde höger galopp belasta vänster bak mest, när hästen landar efter svävmomentet bär vänster bak ensam ekipaget + rörelseenergin i galoppen. Visserligen under kort stund. Min häst har haft problem med laterala patellaligamentet på vänster bak, och jag tar det lugnt med galopp i allmänhet och höger galopp i synnerhet tills efter betet.

Det finns ju bildserier på alla gångarter som du klan titta på, jag har dem normalt men nu är pärmen utlånad.. :(

Hästen behandlades i måndags för muskelspänningar höger bog samt höger bakknä, i vänster bakknä fanns det REJÄLA muskeltrassel, och även det behandlades. Litet frågetecken om leden kan ha en aning problem där med, men det lämnade vi öppet sålänge.

Idag är (pga sjukdom) första gången sen behandlingen jag rider, och jag märker ingen direkt skillnad på hästen, mer än att han plötsligt föredrar HÖGER galopp, något som aldrig hänt förr?? Och jag försöker räkna ut hur jag ska tolka det? ;)

ANg inte spårar i galoppen är det ett värdelöst instrument att använda på honom då han har en kraftig rörelsestörning i galopp och går på (minst) dubbla spår, baken lagd åt vänster. Alldeles oavsett..

Nightrider skrev:
Spontant borde höger galopp belasta vänster bak mest, när hästen landar efter svävmomentet bär vänster bak ensam ekipaget + rörelseenergin i galoppen. Visserligen under kort stund. Min häst har haft problem med laterala patellaligamentet på vänster bak, och jag tar det lugnt med galopp i allmänhet och höger galopp i synnerhet tills efter betet.

Det finns ju bildserier på alla gångarter som du klan titta på, jag har dem normalt men nu är pärmen utlånad.. :(

Jo jag får det också till att höger galopp belastar VB mest, och det stämmer med hur han reagerat när han haft problem från hasen på VB.

Och är det så så är jag bara GLAD.. men jag kände att jag ville reda ut det ordentligt så jag inte tänker fel =)

Gå in och läs galoppdiskussionen på barock så kan du få lite olika förslag på vilket ben som bär mest ;)

Flera mycket viktiga muskler i galopparbetet fäster in på bakknät. Bakbenen belastas olika i galoppen. Inner bak arbetar med korsets muskler (gluteus), samt de muskler som lyfter bakbenet framåt och böjer i höften. Båda bak gör det tunga "frånskjutsjobbet" med kors och den bakre baklårsmusklulaturen och ytter bak gör dessutom ett bärande arbete vilket belastar insida/baksida av baklåret - framför allt i en sidvärtsrörelse. Om din häst har muskeltrassel i vänster bakknä så kan de mycket väl ge effekt i högergaloppen men även i vänstergaloppen, beroende på vilka muskler som hästen hade problem med. Vanliga muskelproblem sitter just i de muskler som belastas mest när bakbenet är ytterbak.
mvh
Lejonelle

Min arabvalack, som hade stora problem i hbknä ( cysta + pålagring) kunde INTE hålla h galopp på böjt spår. Gick bättre i skogen på rakt spår, men fick han chansen så bytte han gärna.

Lejonelle skrev:
Flera mycket viktiga muskler i galopparbetet fäster in på bakknät. Bakbenen belastas olika i galoppen. Inner bak arbetar med korsets muskler (gluteus), samt de muskler som lyfter bakbenet framåt och böjer i höften. Båda bak gör det tunga "frånskjutsjobbet" med kors och den bakre baklårsmusklulaturen och ytter bak gör dessutom ett bärande arbete vilket belastar insida/baksida av baklåret - framför allt i en sidvärtsrörelse. Om din häst har muskeltrassel i vänster bakknä så kan de mycket väl ge effekt i högergaloppen men även i vänstergaloppen, beroende på vilka muskler som hästen hade problem med. Vanliga muskelproblem sitter just i de muskler som belastas mest när bakbenet är ytterbak.
mvh
Lejonelle

Det var ffa musklerna precis kring bakknäet som spökade, ffa på VÄNSTER knä. Sen var han lite öm..öh, ingen aning vad de musklerna heter, men långt bak i ryggen, där rygg övergår i länd typ, där var det lite värre på HÖGER sida dock, men där var det inte så farligt, och kom enligt vet garanterat från knäöveransträngningen.
Och så höger bog/armbåga då, muskulärt.

Innan fanns båda galopperna, men han föredrog vänster. Nu finns ofrtfarande båda galopperna men han föredrar höger.

Det jag tänkte jag skulle försöka få en ledtråd till är om man kan tolka detta byte av favoritgalopp som att det troligtvis INTE sitter i leden i vänster bakknä med..

Spänningar i ländregionen på höger sida och i bogmuskulaturen på höger tyder på problem i vänster bak. Spänningstillstånd i muskulaturen uppträder nästan alltid diagonalt från problemet och mkt sällan på samma sida. När min ena hade problem med höger höftled så kom spänningarna i vänster länd, vid sidan om manken vänster och bog/hals vänster. Och det var tack vare spänningarna vi lyckades hitta problemet i höger höft då det till 99% alltid (enl vet) sitter på andra sidan mot var spänningarna uppkommer.

gylle skrev:
Spänningar i ländregionen på höger sida och i bogmuskulaturen på höger tyder på problem i vänster bak. Spänningstillstånd i muskulaturen uppträder nästan alltid diagonalt från problemet och mkt sällan på samma sida. När min ena hade problem med höger höftled så kom spänningarna i vänster länd, vid sidan om manken vänster och bog/hals vänster. Och det var tack vare spänningarna vi lyckades hitta problemet i höger höft då det till 99% alltid (enl vet) sitter på andra sidan mot var spänningarna uppkommer.

Jo att problemen kommer från vänster bak vet jag ju, där har vi väl inte annat än problem såvitt jag vet... :crazy:

Men han är alltså behandlad för sina muskulära spänningar etc kring vä bakknä (och höger bakknä och höger bog, men det var i särklass värst vid vä bakknä). Veterinären satte dock en liten reservation för om det kunde sitta lite i knäleden med på vä bak. Vi började dock med musklerna, och så tyckte hon att om problemen försvinner så kan vi utesluta leden, annars får jag komma tillbaka.

Och nu har jag alltså ridit efter behandlingen, och hästen föredrar nu HÖGER galopp in absurdum, vilket i princip aldrig hänt förr. Och när han haft (led)problem i vänster has har det DIREKT och OVILLKORLIGEN påverkat högergaloppen som kraftigt försämrats och/eller utgått ur sortimentet. och jag tycker ett problem i vä bakknä borde påverka högergaloppen mest, och eftersom han nu föredrar höger galopp efter behandling så är ju min tanke om jag då tryggt kan anta att det var 'bara' muskulärt det satt kring knäet, dvs eftersom han nu föredrar höger galopp talar det emot att han skulle ha problem i knäleden VB 'också'?

I vänstergalopp i FÖR skarp vänstersväng idag bytte han (rent och utan ansträngning) över till höger och gav matte en klar pik att 'hörru piloten, du kan ju inte be om sånt jag inte kan', och det var över hans förmåga, det var helt mitt fel. Men i övrigt så har han lallat på utan problem i både höger och vänster galopp, men föredrar höger så om man inte passar sig får man högerfattningar av det mesta just nu.

Vilken galopp som påverkas tror jag som sagt spelar lite roll av var och av vilken art de har problemet, innerbak är ju det bak som de sätter sig mest på medans ytterbak som sagt tar emot tyngden efter svävmomentet. Precis som jag sa innan så är det ju olika i vilket moment som smärtan kommer beroende på var den sitter även om den sitter i samma ben så kan ett muskelproblem ge minst smärta i ena galoppen medan ett led problem tex kan ge i den andra galoppen, allt för att det skall vara så svårt som möjligt att spåra var det sitter, tänk ändå om de kunde tala om var fasiken det gör ont.

Håller själv på med min ena som haft bäckenkrans/höftbens fraktur och han har allt möjligt skit för sig och det svåra är att avväga vad är protester för att det är jobbigt och vad är pga smärta. När han fick sin fraktur på vänster sida så åkte gumpen ut åt höger och har iom svårt att ställa igenom sig till vänster. Dock lyckades han med mästerverket att någon vecka efter frakturen få en sträckning i höger bak (iofs säger vet att det var det bästa som kunde hända att han hadde ont i båda två i stället då belastade han rakare och blev inte lika sned i kroppen) Min uppfattning om honom är att han idag har mer problem i sitt högra bakben än i det där frakturen satt men lik förbaskat så vill han sträva ut med gumpen åt höger. Höger galopp är på honom mer taktmässig, men som sagt blir jag inte klok på vilken sida som påverkar honom mest (magkänslan säger höger men jag kan ha fel) Nu drogs ju även min med flera söndriga muskelfästen och dylikt efter skadan så man vet ju inte heller hur mkt det spelar in.

Jo, det där vad är hönan och vad är ägget kan man ju roa sig med att fundera på tills man dör.. Jag har ju den där högerbogen med som kan spela in, rent logiskt så borde den ha gjort höger galopp svårare eftersom det då är höger fram som 'leder' och med de spänningarna i bogen borde det om inte gjort ont så iaf varit obekvämt. Så kanske är pga det vi gjorde för högerbogen som högergaloppen föredra nu?

Fast jag tror jag bestämmer mig för att den 'nya' förkärleken för höger galopp betyder att det inte är ledknas i vänster bakknä. Fortsätter han föredra höger galopp in absurdum (och det inte är 'nyhetens behag' så att säga), och slår om hö till vä (och inte som förr från vä till hö) när det blir jobbigt får jag väl börja grubbla igen. Men just nu känns det som jag får nöja mig ett tag. Jag kan ju inte analysera sönder det hur långt som helst tyvärr då vi alltid har en statisk felkälla/källa till problem i hans vänster hasled. Och den kommer alltid att skapa vissa saker hur jag än bär mig åt. Det är när man börjar bland in MER grejer det blir riktigt rörigt.

Hasen mår för övrigt så bra den kan nu och över förväntan, men att knäet på vä bak tagit stryk anser jag är direkt kopplat till hasens trevliga hälsostatus, det är knäet som fått ta 'problemen', och den muskulära överansträngningen i HF är ju utan minsta tvekan en kompensationsöverbelastning från VB liksom.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 067
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 463
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka