Om det inte går -vad gör jag då? långt

mian1

Trådstartare
Behöver "snälla" svar och inte sågningar, för det här är en jobbig fråga för mig!

Nu i december var det 5 år sedan jag köpte Eloise. Drömmen om en egen häst och så blev det en konstig sådan, oinriden och sparsamt hanterad. Jag ville ge henne en chans och maken övertalade mig. Hade hon varit häst med problem så hade det nog blivit annorlunda. Nu är vi tveksamma till om hon ens kan kallas häst eller om hon är helt medveten om att hon är en. Det gör allt mycket svårare.
Hon är i alla fall en go och glad häst, trygg och orädd. För det mesta är det roligt att rida henne, men jag undrar alltid om något kommer att hända. Det "händer" sällan något och hon är lydig, men det är så få saker som hon kan, så få kommandon.

Jag ville inte ha någon häst att träna och kämpa med, letade inga utmaningar. Jag ville ha en snäll, brun häst som jag kunde rida i skogen med och gärna en som gick att rida ut på ensam. Att träna häst är jobbigt och det jobbigaste är att ha någon form av motivation eller i vissa fall att ens veta hur jag ska göra. Tränare har vi provat, men det funkar inte. Clinic ska jag åka på som åskådare.

Nu har jag i vilket fall lagt upp en 10-veckorsplan och den ska starta antingen första februari eller första mars beroende på hur det går med bygget av min ridbana. (Anledningen till att hästarna står är dels för att de brukar få semester två månader på vintern och dels att jag nyss fött barn). De 10 veckorna ska jag verkligen anstränga mig. Jag vet inte hur jag ska motivera hästen till ridning i inhägnad för hon älskar att få komma ut. På något sätt ska det väl gå och som belöning kan hon få en liten tur ensammen på promenad så kan vi väva in lite ensamhetsträning också.

Den stora frågan är vad vi gör om det efter de 10 veckorna inte gett något resultat eller ifall resultatet inte är positivt. Vad gör jag om jag efter 10 veckor står kvar på samma nivå och om jag fortfarande inte tycker att ridningen funkar?
Jag vet att många tycker att jag ska ta bort henne för att hon är konstig, men det är mitt sista alternativ även om det diskuterats. Min man vägrar att ens tänka den tanken, men han slipper ju träna henne utan bara pysslar och det är ju inget problem. Sälja hästen är inte ett alternativ och jag är ytterst tveksam till att hon accepterat att bara vara sällskapshäst i hagen. Plus att jag faktiskt vill rida och har inte råd med tre stora hästar. Vår andre häst är 22 år och kommer inte att hålla i all evighet. Honom kan man inte rida ut själv på och även om vi tränar så ofta vi kan på ensamhet så är han väl gammal att börja traggla med nu.

Vad finns det för alternativ för hästen? Finns det några alls? Hon går att promenera med, men det är en häst som är 165 cm hög och som har långa ben och mycket energi. En långpromenad för mig är ingenting för henne.
Tömkörning eller att försöka sig på att köra in henne kan man glömma. Hon vill se sin människa och hon vill gå nära, brevid eller bakom.

Så OM jag bestämmer mig för att inte rida henne mer - vad ska jag då göra? För jag har inte längre tid, ork och lust att hålla på så som vi gjort hittills. Vill inte längre ta några stora risker, om jag känner att ridningen skulle vara en sådan. Vi har inte tränat så intensivt hittills för det jag vill är att lufsa runt i skogen. Så dessa 10 veckors träning får bli en "sista chans". Och då vill jag ha en plan för vad vi ska göra med henne ifall mitt beslut blir att inte fortsätta att rida henne.

(Avlivning är som sagt mitt sista alternativ så ni som anser att det är vad jag ska göra behöver inte svara. Just nu känns det jobbigt ändå. Ett avlivningsbeslut är mitt och makens och det tar vi om vi känner att det är absolut nödvändigt.)
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

När jag läser ditt inlägg så känns det som att det är DU som tvekar...du har en massa ...men..och...om...redan innan du börjar att träna..om du vill ha din häst motiverad så får du börja med att själv vara det...motiverad och fokuserad.

Det är bara att gå tillbaka o se på sig själv, om man har en lärare/tränare som är oengagerad, omotiverad och ofokserad så blir det inte mycket gjort....

Sen skall du inte tänka FÖR mycket på vad hästen vill/känner , utan ha en plan och följ den...sklle jag tänka bara på vad mina hästar tänker o känner så skulle det inte bli mycket gjort...har en häst en ledare som vet vad den vill...så följer den den...den gör det man ber den om och det ultimata är att få hästen att göra det för att den VILL och för att det är ROLIGT....dit kan du endast få hästen om du själv tycker det...

Så Mian...det är bara att börja med att motivera dig själv...VILL du så följer hästen dig.
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

När jag läser din tråd känns det som om du redan gjort ditt val... :confused:

Men jag ska säga dig ett par ord:
Om du börjar med att sätta ett mål långt där framme och börjar arbeta mot det så kommer du efter 10 veckor garanterat vara närmare! Inte ända fram kanske (ingen är perfekt).
Börja med att skriva ner i pungtform vad det är du/ni vill uppnå.
Tänk sen HUR du/ni ska komma dit.

Vad är det som inte kommer gå tror du?

"Rom byggdes inte på en dag"
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

martha skrev:
Så Mian...det är bara att börja med att motivera dig själv...VILL du så följer hästen dig.

DET är jättesvårt!!! För varje bakslag eller för varje gång då hon inte förstår eller när jag helt enkelt inte vet hur jag ska visa henne hur hon ska göra så känns allt bara helt hopplöst! :( Det är klart att vi utvecklats på dessa 5 år, men inte så mycket som jag hoppats och trott. Mest lär hon sig konstiga saker...

Och samtidigt som jag ska motivera mig själv till att allt SKA gå bra och vara roligt och allt var det är så vet jag att det bara är jag som är den som kan ändra på nuvarande situation. Det blir liksom en extra börda uppe på motivationsproblemet.
För hästen vill mer än vad jag erbjuder henne. Och jag vill nog helst ha en gunghäst :crazy:

Hur gör man när man motiverar sig själv? Jag har kommit så långt att jag lagt upp en detaljerad plan för hur och vad jag vill göra vid varje träningstillfälle. Lagt upp mina träningar med lite mellanrum eftersom hon kan ha svårt med inlärningen om man lägger tillfällena för tätt inpå varann. Dessutom är momenten hyfsat lätta både för mig och för hästen, i alla fall i början, så att jag ska slippa att påbörja träningen med bakslag. För hästen gillar att vara duktig, men hennes hjärna låser sig när hon inte förstår.
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Jag har inte gjort mitt val, men jag har för första gången börjat tvivla på om jag ska fortsätta.

Jag har lagt upp mitt "program" och det har jag lagt ganska lång tid på att utforma. Det är inget avancerat. Varannan gång NH-markträning och varannan gång enkel dressyr och däremellan uteritter eller promenader. I vanliga fall är det i stort sett uteslutande uteritter eftersom det är det som både jag och hästen uppskattar mest.

Vad jag vill uppnå är positivt resultat! Jag vill vid varje träningstillfälles slut känna att vi klarat av det jag tänkt att vi skulle klara. Ingen av övningarna under de 10 veckorna är svåra att utföra och varje tillfälle ska föra oss en liten bit framåt.
Om jag efter 10 veckor inte klarat av våra övningar, som är lätta, så vad ska jag göra? Det känns som om jag borde ha ett alternativ när de veckorna är slut. OM vi inte uppnår resultat så är det ändå inte kört. Kan hon inte utvecklas som ridhäst (och bli en promenadhäst) så kanske vi kan inrikta oss på något annat. Jag vet att hon inte bara vill gå i hagen och vara sällskapsdam, men jag tror inte att hon bryr sig ifall man rider henne eller om vi...dansar salsa.
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Det låter väldigt joobbigt för dig. Nu skriver du inte vad eller vilka problemen är, men det jag undrar om du verkligen orkar och vill. Jag tycker du ska sätta dig själv i första rummet och fundera på om det var det här du ville med att ha häst? Om svaret blir nej, sälj hästen ( det kanske inte går?) eller ta bort henne om du inte tycker att hon "bara" kan gå i hagen och köp dig en annan häst som det fungerar bättre med.
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Jag förstår inte riktigt vad problemet med hästen är? Vad är det som inte fungerar som det ska?
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Behöver "snälla" svar och inte sågningar, för det här är en jobbig fråga för mig!
Vad är frågan du vill ha svar på?
Vilket/vilka är problemen?
Hon är i alla fall en go och glad häst, trygg och orädd
En bra grund att stå på som jag ser det, så vad är du orolig för?

Nu har jag i vilket fall lagt upp en 10-veckorsplan och den ska starta antingen första februari eller första mars beroende på hur det går med bygget av min ridbana. (Anledningen till att hästarna står är dels för att de brukar få semester två månader på vintern och dels att jag nyss fött barn). De 10 veckorna ska jag verkligen anstränga mig. Jag vet inte hur jag ska motivera hästen till ridning i inhägnad för hon älskar att få komma ut. På något sätt ska det väl gå och som belöning kan hon få en liten tur ensammen på promenad så kan vi väva in lite ensamhetsträning också.
Här har jag flera invändningar!
För det första skulle jag aldrig lägga upp en tidsstyrd resultatplan, när det gäller djur. Hellre en steg-för-steg strategi.
För det andra har jag aldrig förstått varför man låter hästarna få "semester". OK om man själv behöver det, men hästarna mår säkert bäst av åtminstone en viss aktivitet.
Den form av "belöningstänkande" du skissar på, fungerar inte. Hästen ser inte sambandet. Om den inte gillar ridning i inhängnad, så minimera den tills vidare + gör nödvändig vistelse så intressant för hästen som möjligt. Det mesta av dressyrinlärning går dessutom att göra utanför ridbana.
att jag lagt upp en detaljerad plan för hur och vad jag vill göra vid varje träningstillfälle
Skrota planen, eftersom djuret är den som bestämmer hur fort och på vad sätt det går! Var flexibel och observant och lär dig själv under vägen.

Du verkar helt fixerad vid ett slags statiskt programtänkande och schemaläggande. Det fungerar alltså inte med djur, vilket är en av dom positiva aspekterna med att jobba med dom.

Grundtips: Lyssna på och läs hästen. Det är det bästa sättet att komma framåt i arbetet med den.


LIA
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Elektron skrev:
Jag förstår inte riktigt vad problemet med hästen är? Vad är det som inte fungerar som det ska?

Det har nog blivit lite otydligt. Det är jättesvårt att förklara... För det första har hästen svårt med hästspråk och hon förstår bl.a. inte att hästar, människor och även hon själv ska ha ett personligt utrymme att värna om. Hon växte upp utan hästkompisar och utan att någon tränade henne eller att hon fick någon annan stimulans.

För att inte förmänskliga henne och för att inte krångla till det med "hästtermer" som bara missuppfattas så ska jag krånga till det ännu mer och jämföra med cyklar :crazy: ;)
Min häst är en enhjuling! Det är en cykel, men den har inte två hjul, inget styre och ingen broms. Man kan lära sig att cykla på en enhjuling även om det är svårt och man skrubbar händer och knän i början. På cirkus finns det akrobater som cyklar med sina enhjulingar på lina och gör det hela till en konst. Men när allt kommer till kritan så saknas som sagt styret och bromsen så hamnar du i en nerförsbacke måste du lita till din balans och din skicklighet.
Andra cyklar har två hjul, styre, fot- eller handbroms. De fungerar enligt samma princip, men finns i olika modeller och olika färger. Visst kan du få grussladd med din tvåhjuling, bromsklossarna kan bli slitna och kedjan kan hoppa av, men detta är antingen olyckshändelser eller fel som en vanlig cykelreparatör kan fixa.
Kärvar din tvåhjuling kan du behöva smörja kedjan, men vad gör man ifall man har en enhjuling utan kedja? Då spelar det ingen roll om man har läst reparationshandböcker eller gått kurser - kedjan finns där inte och har aldrig funnits.

Med andra ord så fungerar det inte "enligt handboken". Jag försöker att göra det hela efter hästens förmåga och person, men ibland vet jag inte vad jag ska göra. Söker jag hjälp får jag hjälp "enligt handboken" och saker och ting blir bara värre. Förmodligen funkar Hempflings bok lika bra som instruktionsboken till min Ford Mondeo när det gäller hur hästen fungerar :crazy:

Man ska t.ex. inte pluttiplutta med en häst. Det är ett stort djur och hästar är hårda mot varann i sin hierarki. Om jag pluttipluttar med Eloise så gör hon gärna vad jag ber om, ifall hon förstår. Säjer jag åt henne så gör hon det mindre gärna, men utför det ändå något motvilligt. Ryter jag i eller hotar henne så kommer hon att vägra att utföra det jag ville ha gjort, både den dagen och många dagar framöver. Min valack är precis tvärt om och det tror jag att de flesta hästar är.

Med cykling på enhjuling så är det precis så det känns. Som om jag har kontroll, men min kontroll kommer aldrig att vara 100% (så 100% som en normal kontroll över hästen kan vara). Därför har jag aldrig brytt mig om att oroa mig för om mitt sidepull ger mig sämre kontroll än vad ett bett gjort. Om hästen inte vill lyda mig så hade ett ståltrådsbett inte hjälpt.
När jag rider henne beter hon sig som när hon är lös i hagen. Hon sticker inte (smiter iväg in i skogen för att dra en liten repa kan hända), slänger inte av mig och är inte ovillig, men hon har en massa idéer för sig som får det att kännas som om vi helt saknar styre.

Efter 5 års tragglande att få till något som fungerar och efter flera misslyckade försök med hjälp av tränare så måste något hända!
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

LIA skrev:
Här har jag flera invändningar!
För det första skulle jag aldrig lägga upp en tidsstyrd resultatplan, när det gäller djur. Hellre en steg-för-steg strategi.
För det andra har jag aldrig förstått varför man låter hästarna få "semester". OK om man själv behöver det, men hästarna mår säkert bäst av åtminstone en viss aktivitet.
Den form av "belöningstänkande" du skissar på, fungerar inte. Hästen ser inte sambandet. Om den inte gillar ridning i inhängnad, så minimera den tills vidare + gör nödvändig vistelse så intressant för hästen som möjligt. Det mesta av dressyrinlärning går dessutom att göra utanför ridbana.
Skrota planen, eftersom djuret är den som bestämmer hur fort och på vad sätt det går! Var flexibel och observant och lär dig själv under vägen.

Du verkar helt fixerad vid ett slags statiskt programtänkande och schemaläggande. Det fungerar alltså inte med djur, vilket är en av dom positiva aspekterna med att jobba med dom.

Grundtips: Lyssna på och läs hästen. Det är det bästa sättet att komma framåt i arbetet med den.


LIA

Semester har hästarna för att vi inte har någon paddock, för att de är oskodda och för att här oftast är glashalt på vägarna mitt i vintern. Istället för att rida när underlaget tillåter så skippar vi det helt. De har gott om utrymme i hagen och verkar inte alls missnöjda med arrangemanget. Självklart sätts de igång i lugn takt och båda är de promenadhästar som inte måste hålla nån speciell form. Med nyfödd bebis har lust, tid och ork minskat och då väntar jag hellre tills jag känner att jag kan ägna mig åt hästen utan att vara trött, irriterad eller stressad.

Min fina "plan" är en plan för mig, för att jag ska finna lite inspiration och veta vad jag ska göra just den dagen. Dessutom är de första träningstillfällena repetetioner av sådant som jag vet att hästen kan och sådant som jag vet att hon tycker är roligt. För en mjukstart och för att ge en mer positiv inställning till träningen i inhägnad. Och allt eftersom ökar svårigheten på de saker vi kan. Kraven är lågt ställda för att hon inte ska flippa ur, vilket hon kan göra när hon inte förstår och känner sig pressad.
Mitt programtänkande är något nytt och jag tror att det kan vara värt att prova. Vi har ett enkelt mål och det ska vi lyckas uppnå med hjälp av positiv förstärkning, under en eftermiddag eller i alla fall under en veckas tid.

I somras, när jag var stor och gravid, tränade vi i inhägnad i hagen och när vi avslutade träningen och hästen varit duktig så gick vi ut en stund. Kanske inte en belöning såsom en morot, men det märktes att det var en,för hästen, lyckad avslutning på träningspasset.

Visst kan man rida dressyr i skogen. Men i nuläget har jag två hästar som jag inte kan rida ut ensam på, inte någon av dem. Gammelgubben är väl för sent att lära om, men mitt sto kommer det säkert att gå så småningom. Om man skyndar långsamt. Och då min man inte längre kan rida ut med mig (han får ju passa bebisen) och min medryttare inte kan så ofta som förr så får jag ändra min ridning ifall hästen ska kunna bli aktiverad på ett bra sätt. Därför vill jag rida och markträna hemma på stallplanen. Självklart i kombination med uteritter och övningspromenader i ensamhet. Men i den närmaste framtiden kommer det inte att gå att uteslutande rida ut i skogen. Dessutom finns det en hel del som jag skulle vilja öva på säker mark innan vi praktiserar det ute i naturen. Har haft en del problem med att hon brallar och det vill jag hellre få bukt med hemma än ute i skogen.
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Jag har haft en "enhjuling" och vet hur kul det är - INTE!!! Hon fick mig att tappa sugen lite grann för att hålla på med hästar överhuvudtaget.

Jag hade dock en makalös tur och hittade en tjej som kunde cykla enhjuling, och dessutom gillade att göra det, så jag sålde henne och lever nu lyckligt med mina goa "gunghästar"! :banana:

Så mitt tips är - försök hitta någon att sälja till , och köp en brun "gunghäst" istället. Du skrev att "sälja är inget alternativ" - varför?
Det ska vara roligt att ha häst!!!
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

FTW skrev:
Jag har haft en "enhjuling" och vet hur kul det är - INTE!!! Hon fick mig att tappa sugen lite grann för att hålla på med hästar överhuvudtaget.

Jag hade dock en makalös tur och hittade en tjej som kunde cykla enhjuling, och dessutom gillade att göra det, så jag sålde henne och lever nu lyckligt med mina goa "gunghästar"! :banana:

Så mitt tips är - försök hitta någon att sälja till , och köp en brun "gunghäst" istället. Du skrev att "sälja är inget alternativ" - varför?
Det ska vara roligt att ha häst!!!

OM jag hade haft någon som tyckte om hästen för den hon är, någon som känner hästen. Då hade jag säkert övervägt att sälja eller skänka hästen till denna männsika. Att annonsera ut henne till vilt främmande människor tycker jag inte är rättvist mot hästen. Den som i så fall köper henne är någon som vill ha en häst som är billig i inköpspris. Nån av de som skriver annonser där maxpriset är 1000:- och man tar vad för häst som helst bara den har fyra ben. Min häst är värd mer än så. Hon är en älsklingshäst, inte en vandringspokal!
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Jag förstår inte problemet riktigt. Du säger ju att både du och hästen helst vill rida ut och så, varför gör ni inte det då?

malu
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Semester har hästarna för att vi inte har någon paddock, för att de är oskodda och för att här oftast är glashalt på vägarna mitt i vintern. Istället för att rida när underlaget tillåter så skippar vi det helt.
Jag förstår att det tar emot runt barnafödandet och när det är halt, men det finns ju massor av alternativ till ridandet. Stort och smått som aktiverar skallen på hästen.

I somras, när jag var stor och gravid, tränade vi i inhägnad i hagen och när vi avslutade träningen och hästen varit duktig så gick vi ut en stund. Kanske inte en belöning såsom en morot, men det märktes att det var en,för hästen, lyckad avslutning på träningspasset.
Risken är att hästen, i stället för att betrakta det som en belöning, jämför "eländet" i inhängnaden med den trevliga promenaden utanför. Belöning för en häst, måste komma direkt den är aktuell, dvs delar av en sekund, för att få avsedd verkan.

Man ska t.ex. inte pluttiplutta med en häst. Det är ett stort djur och hästar är hårda mot varann i sin hierarki.
Det anser jag absolut att man ska! Både hårdhet och kel ska finnas i skalan. Kolla bara på hästarna!
I din beskrivning av, hur din häst reagerar på olika "kommandon" från dig, tycker jag hon verkar helt OK.


Sen verkar jag nog ovanligt trögtänkt, men jag fattar fortfarande inte ditt speciella problem med din häst!?! Använd hellre vanliga ord och förmänskliga om du vill, så ökar mina chanser att förstå. ;)

LIA
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Det där blev jag inte så mycket klokare av men jag tycker det verkar som om du hamnat i en ond cirkel och jag ser bara en lösning eftersom du inte vill sälja - lämna bort hästen till nån som kan både cykla en- och tvåhjuling som kan lära er kommunicera på det sätt du önskar. Kostar massa pengar men om du hållit på ensam i 5 år och fortfarande känner så här så är det nog värt det.

Sen kan jag tycka att det är rätt trevligt med hästar som har egna idéer så länge dom inte blir farliga.

Vad säger tränarna du provat? Vad har målet med träningen varit?
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Elektron skrev:
Det där blev jag inte så mycket klokare av men jag tycker det verkar som om du hamnat i en ond cirkel och jag ser bara en lösning eftersom du inte vill sälja - lämna bort hästen till nån som kan både cykla en- och tvåhjuling som kan lära er kommunicera på det sätt du önskar. Kostar massa pengar men om du hållit på ensam i 5 år och fortfarande känner så här så är det nog värt det.

Sen kan jag tycka att det är rätt trevligt med hästar som har egna idéer så länge dom inte blir farliga.

Vad säger tränarna du provat? Vad har målet med träningen varit?

Jag har haft hästen bortlämnad till en duktig tränare för inridning. Han avskydde henne och tyckte inte att jag skulle behålla henne (dvs avliva). Har även haft problemhästtränare hemma och en vanlig, dödlig. De två senare kom 2-3 gånger och sedan aldrig mer. De två tränare jag haft hemma har för hästens skull inte gjort vare sig från eller till. Jag känner att jag skulle behöva lite inspiration, men på två tillfällen då vi bara hunnit visa upp vad vi redan kan så har vi inte gått framåt- inte ens jag. Så träningens mål, att utvecka oss i hantering och ridning, har vi inte rört oss i närheten av.

Jag tycker att det är jätteroligt med en häst som kommunicerar en massa och vill en massa saker. Hon är väldigt personlig. Men även där finns en gräns och kommunikationen måste fungera åt båda håll.

Jag har alltså inte bara tränat på egen hand. Tyvärr är det svårt med tränare när min häst inte alls reagerar som hon borde. Det förklaras varje gång och vad än hon gör med att hon testar och att hon är ranghög och det anser inte jag är fallet.
Att lämna bort henne igen tycker jag vore slöseri med tid och pengar. Jag ska hantera henne och rida henne och då bör jag också vara med. Vi behöver lära oss samma saker samtidigt och kanske skulle det finnas en tränare som inte bara körde på i sina vanliga hjulspår.

Just nu tänkte jag jobba själv, men jag letar hela tiden inspiration och håller ögonen öppna efter någon som skulle kunna hjälpa.
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Ok, det är fortfarande lite oklart varför tränaren avskydde henne och vad som fick de andra tränarna att ge upp men det spelar egentligen ingen roll för jag hart inga fler förslag.

Du vill inte sälja, du tycker det är slöseri med tid och pengar att lämna bort henne och du klarar det inte själv. Moment 22 kallas det.

Jag har själv en "problemhäst" och har funderat på att åka m e d honom (dvs att jag är med under tiden) till en bra tränare men jag antar att det inte är ett alternativ för dig det heller.
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Ok, om det är så som du beskriver ska du lämna hästen till en av de STÖRRE/BÄSTA i sverige. Var med, du kommer lära dig massor! Går inte det, ta bort hästen eller acceptera läget som det är.
Vad har dem du haft hos hästen gjort? Vad har dom sagt, det är svårt att ge dig konkreta tips då du är ganska luddig i dina förklaringar, för jag antar att det är tips/hjälp du vill ha?!
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Jag får försöka det med ;)

Hon är en trädgårdsavlad häst efter snällt sto och fin hingst. Redan som fölunge var hon framåt och orädd. Hennes mamma var stallets hackkyckling så sto och föl fick gå i egen hage. Jag, som var mammans medryttare, krälande omkring på boxgolvet och gosade med "lilla" fölet. Hon sov i mitt knä och pysslades med som om hon vore en liten hundvalp. Ägarinnan tyckte synd om fölet som inte hade en lekkamrat och hon brukade leka med fölet, hoppa och springa i hagen. Sånt kan vara sött när fölungen är liten, men när den blir stor och inte förstår att det inte är gulligt längre så kan det bli riktigt farligt.
Hennes första 3 år gjordes ett par försök att leda på promenad och att tränsa, men det gick åt skogen och sedan fick hon stå i 4 år. Hon var hopplös att leda så ofta fick hon gå lös till och från hagen. Något annat hästsällskap än sin mamma hade hon inte mer än en sommar då hon var åring och gick med en jämnårig hingst.
Sen köpte jag henne för ägarinnan hade bestämt att skicka mor och föl till slakt. Jag fick köpa eftersom jag kände hästen och för att jag envisades.
Vi skickade henne på inridning när hon var 7,5 år. Hon var borta 6 veckor och blev ryttarvan och gick att leda osv. Sen har jag gjort det mesta själv med varierande resultat.
Det är en lyhörd häst, men hon tar god tid på sig att lära in. Både inridaren och en problemhästtränare som jag anlitade nåt år senare rekommenderade att låta henne vila från inlärning ett par dagar tills nästa inlärningstillfälle. Hon krävde ett par dagar för att smälta det nya.

Av brist på hästumgänge under uppväxten har hon svårt för att förstå de andra hästarna. Hon är snart 12 år, men kan fortfarande föltugga. Hon har ingen koll på personligt utrymme utan vill vara nära. Det gäller både människor och andra hästar. Det betyder inte att hon är ranghög och utmanar utan hon är sån. De flesta hästar hon gått med sedan jag köpte henne har accepterat det och framförallt ston behandlar henne som om hon vore en fölunge.
Trots att hon är ranglåg och gärna vill bli omhändertagen så är hon väldigt trygg i sig själv. Nyfiken som en fölunge, orädd och sällskaplig. Flyktinstinkten är låg och hon är aldrig häftig eller oberäknelig (om man känner henne). Det är hennes goda sidor!
Nackdelarna med hanteringen är att hon kan så få saker. Hade aldrig haft täcke på sig när jag köpte henne, aldrig sadel, aldrig fått benen lindade eller spolade osv. Fortfarande finns massor av saker som man inte tänker på att hon faktiskt inte kan eller inte har erfarenhet av. Får hon titta och nosa först går det mesta bra, men när hon inte vill vara med och när det rör sig om främmande människor så som veterinärer så reser hon sig gärna.

Ridningen är det som jag upplever mest som problematisk. Där finns tusen och åter tusen saker som jag vill ändra och som i nuläget enbart är på hästens villkor. Hon får panik vid konstanta tryck mot nacken. Det är efter en olycka hon råkade ut för som unghäst. Så träns funkar inte. Hon tar bettet och jag kan tvinga på tränset, men sen blir ridningen ett enda snurrande och obehag. Så vi slängde tränset och köpte ett sidepull och problemet var borta. Istället fungerar inte korta tyglar nu. Och korta är allt utom hellångt. Tar jag i tyglarna betyder det sakta eller stanna och är ett tecken på att hon inte lydde när jag bad henne sakta eller stanna. Korta tyglarär alltså en bestraffning eller obehag. Jag behöver inte ha helt korta tyglar, men jag vill kunna korta upp dem och få lite fason på ridningen. Skänklar var ett annat problem. Är stiglädrena normallånga hamnar, enligt hästen, skänkeln för långt fram och betyder backa. Länger jag lädrena helt så går hon framåt. Fast skänkel betyder skritt! Ökat skänklande ger snabbare skritt, men aldrig trav. Trav får jag enbart med röstkommandot. Galoppen funkar sådär och när jag försöker lägga till en galoppskänkel ihop med röstkommando så vänder hon sig och biter mig i tårna! Fötterna får absolut inte ändra position utan de ska vara stilla.
De flesta gånger går ridningen helt okej. Lite sladdrig i formen, lite kors och tvärs på vissa ställen av vägen, men i stort går det lugnt och fint. De andra gångerna har hon en rad exter för sig. Antingen är hon jättejättepigg och tar varje tillfälle att få springa. Går vår bromskloss, valacken, först så kan hon sega och stanna för att få utrymme att springa ikapp honom. Jag bromsar och fyar och hon saktar in, men försöker snart igen. Att låta henne springa av sig gör bara saken värre och hon blir ännu piggare. Vissa av gångerna är det kors och tvärs som gäller. När jag minst anar det ger hon sig iväg av vägen. Rasar nerför en slänt, hoppar rakt genom ett buskage, drar en repa i snårskogen under hängande grangrenar, plaskar rätt ner i ett dike och skvätter vatten med framhovarna eller vad hon kan komma på. Helt utan förvarning och hon är fast övertygad om att hon kan ta sig fram precis överallt. Över stock och sten och under låga grenar, vilket ibland gör det hela livsfarligt för ryttaren. Hon har dessutom kommit på att om hon rusar allt vad hon orkar i tät skog måste jag lägga mer av min koncentration på att sitta kvarän på att sakta av henne. Vansinnesrusningarna är alltid korta, men minst sagt oväntade. Och vissa gånger brallar hon oavbrutet, även i skritt. Och nej, hon har inte ont i ryggen eller en felaktig sadel. Hon gör vad hon kan för att få valacken att leka med henne eller en kalv, en cyklist, vem som helst. Det var efter en sådan brallning från stillastående som jag åkte i backen när jag var i fjärde månaden och bestämde mig för att hålla mig på marken resten av året.
För hästen är ridningen en rolig lek. Det finns ingen sans och balans. Det har visserligen blivit bättre på många plan, men det finns så mycket kvar att önska. Och det är detta med ridningen som är så svårt att lära henne. När hon ser mig och jag ser henne så förstår hon ganska bra vad jag vill. När jag sitter på hennes rygg och hon inte ser mig är det jättesvårt!!!


Sen är jag inte säker på att hon inte kommer att gilla ridning i inhägnad. Men för säkerhetskull vill jag göra den så attraktiv som möjligt i början. Bommar gillar hon så det börjar vi med.
 
Sv: Om det inte går -vad gör jag då? långt

Jag har inte läst så noga men rent spontant tror jag inte det där är problem du kommer lösa själv. Om inte hästen accepterar att gå från tryck t ex ("Hon får panik vid konstanta tryck mot nacken") så är det inte lätt att få henne att acceptera ryttarens hjälper eller dig öht. Hur kan en sidepull fungera men inte ett träns om det har med tryck på nacken att göra? Att hästen är 12 år och har dom här problemen som är vanligare på en tvååring gör det inte lätt att hitta nån seriös människa som vill eller kan lösa problemen - skaderisken är för stor <---- Jag har sonderat marknaden.

Jag tycker det låter som en häst som fått sin vilja igenom allt för länge.

Kan tillägga att du har mitt fulla medlidande.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 976
Senast: iNHALE
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 330
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 354
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp