Om du ärvde pengar...

stjarnhimmel

Trådstartare
En vän till mig kommer få ärva ett antal miljoner då hans föräldrar gått bort och inga andra släktingar finns. Han kommer ärva en villa som lågt räknat nog kommer ge runt 5 miljoner.
Vi började prata om detta på en middag igår. Dvs vad skulle du göra om du ärvde pengar?

Vissa på middagen skulle leva på som vanligt och Jobba kvar på sina vanliga jobb. En skulle "sluta jobba, inte göra ngt speciellt utan mest hänga i trädgårn". Någon skulle starta ett nytt företag, och några skulle sluta jobba och ägna sig åt familj och fritidsintresse.

Själv Skulle jag ägna mig åt att bygga upp ett företag inom ett av mina hobbyområden.
jag skulle dock göra en plan och inte spendera för mkt av pengarna direkt..

Vad skulle du göra? Skulle du sluta jobba? Skulle du skänka bor pengarna? Eller fortsätta jobba på ett jobb du har idag?
 
Senast ändrad:
Det skulle bero på hur stor summa det handlade om, men om vi för diskussionens skull håller oss till de 5 mkr som du nämner så skulle jag förmodligen investera en hel del av pengarna, 3-4 mkr, i mitt boende. Det känns dels som en hyfsat säker sparform, dels gör det att mina kostnader sjunker vilket ger mig ökad frihet. Några hundra tkr skulle antagligen gå till ren lyxkonsumtion som resor, hemelektronik mm, och återstoden skulle jag förmodligen försöka placera som pensionsmedel.
 
Beror på hur mycket det är men om vi säger 5 mille då så skulle jag garanterat sluta jobba, åtminstone för ett par år men snål som jag är så skulle jag säkert kunna leva hyfsat under många år för dom pengarna och ändå spara undan en del till pensionen.
 
Jag skulle köpa en annan bostad, betala av studieskulder och sedan placera resten.

Det skulle bero på hur stor summa det handlade om, men om vi för diskussionens skull håller oss till de 5 mkr som du nämner så skulle jag förmodligen investera en hel del av pengarna, 3-4 mkr, i mitt boende. Det känns dels som en hyfsat säker sparform, dels gör det att mina kostnader sjunker vilket ger mig ökad frihet. Några hundra tkr skulle antagligen gå till ren lyxkonsumtion som resor, hemelektronik mm, och återstoden skulle jag förmodligen försöka placera som pensionsmedel.
Det innebär att ni skulle behålla samma jobb samma omfattning?
Jag har ofta hört många säga att de skulle jobba mindre etc om de tex vann pengar.
 
Fem miljoner?
Betala av lån. Göra nödvändiga saker med huset och en del inte nödvändiga - som att bygga en bastu. Där rök första miljonen.

Sedan skulle jag ge avkomman en miljon. Resterande tre skulle jag försöka fundera ut hur jag skulle kunna ha kvar till pensionen om mindre än tio år. Jag är usel på förvaltning. Tog hjälp av banken sist jag hade pengar och det gick sisådär hundra tusen back. Så jag är glad om jag har pengarna kvar.

Det pengarna skulle ge var minskad ångest över min jobbsituation. Jag skulle kunna leva utan att ängslas över svält vid pensionsdagen....;)
 
Jag skulle betala av mitt csn-lån. Köpa en fin cheva belair. Gå ned i tid på arbetet. Sen skulle jag ge dotter en rejäl slant på sparkontot.
 
Det innebär att ni skulle behålla samma jobb samma omfattning?
Jag har ofta hört många säga att de skulle jobba mindre etc om de tex vann pengar.

Ja, alltså 5 miljoner är inte så mycket pengar att man kan leva på det resten av livet om man inte är en hejare på placeringar eller liknande och det i sig skulle dessutom innebära nästan ett heltidsjobb. Dessutom gillar jag mitt jobb.
 
Det innebär att ni skulle behålla samma jobb samma omfattning?
Jag har ofta hört många säga att de skulle jobba mindre etc om de tex vann pengar.
Som sagt, det beror på summans storlek. Ju mindre pengar som placeras för att leva av kapitalintäkten, desto mer offensivt (risktagande) behöver man placera och vice versa. Jag vet inte hur beskattningen ser ut men om man bara räknar helt enkelt på t ex 300 tkr/år som försörjningsinkomst så innebär det ju 6% nettoavkastning på 5 mkr. Har man bara 1 mkr att placera så behöver den miljonen ge 30% avkastning för samma resultat, och det känns inte rimligt.

Men jag vet inte, att använda 1 mkr för att slippa topplån på boendet och resterande 4 mkr till att leva av kapitalinkomsten kanske skulle vara ett alternativ. Men det kräver nog att man hittar helt rätt och/eller tycker det är roligt att köpa och sälja värdepapper.
 
Egentligen är 5 miljoner mer en fråga om att reda ut saker i stunden. Som att betala av lån och köpa kapitalvaror tex.

Men om jag fick in minst 10-15 miljoner skulle saken hamna i ett annat läge. Då skulle det finnas utrymme för mer långsiktiga placeringar och annat tänk. Inte bara konsumtion utan också en rejält långsiktig plan för avkastning t.ex.
 
En vän till mig kommer få ärva ett antal miljoner då hans föräldrar gått bort och inga andra släktingar finns. Han kommer ärva en villa som lågt räknat nog kommer ge runt 5 miljoner.
Vi började prata om detta på en middag igår. Dvs vad skulle du göra om du ärvde pengar?

Vissa på middagen skulle leva på som vanligt och Jobba kvar på sina vanliga jobb. En skulle "sluta jobba, inte göra ngt speciellt utan mest hänga i trädgårn". Någon skulle starta ett nytt företag, och några skulle sluta jobba och ägna sig åt familj och fritidsintresse.

Själv Skulle jag ägna mig åt att bygga upp ett företag inom ett av mina hobbyområden.
jag skulle dock göra en plan och inte spendera för mkt av pengarna direkt..

Vad skulle du göra? Skulle du sluta jobba? Skulle du skänka bor pengarna? Eller fortsätta jobba på ett jobb du har idag?

Alltså jag trivs på mina jobb och skulle eventuellt jobba några färre timmar sett på helåret genom att ta ut mer ledigt.

5 miljoner är inte speciellt mycket - men visst är det en rejäl slant att få som klumpsumma.
1. Betala bolånen till banken. Sådär 1,5 mille.
2. En halv miljon till varje barn. Sådär 2,5 mille.
3. Låna ut en halv mille till företagare i tredje världen genom mikrolån.
4. Ta mer ledigt och resa med familjen. Den sista millen bör väl räcka till ett 10-tal resor inklusive täckning för tjänstledigheten.

Sen är pengarna slut. Men det gör ju inget - för sen finns ingen bank att betala lån till, så då uppstår det ändå en stor extra nettopott att leva gott på.

Sen kan jag tänka att saker blir inte så annorlunda. Jag prioriterar redan ungefär så. Betala bostadslån, spara åt barnen, resor med familjen. Det skulle bara bli mer av det jag älskar att göra.
 
Egentligen är 5 miljoner mer en fråga om att reda ut saker i stunden. Som att betala av lån och köpa kapitalvaror tex.

Men om jag fick in minst 10-15 miljoner skulle saken hamna i ett annat läge. Då skulle det finnas utrymme för mer långsiktiga placeringar och annat tänk. Inte bara konsumtion utan också en rejält långsiktig plan för avkastning t.ex.

Det blir inga problem för din bankkontakt att investera 15 miljoner i några afrikanska eller ryska råvaruaktier - som sedan konfiskeras till staten och blir värdelösa. ;) Att investera bort pengar är ingen match för en utbildad förvaltare. Med riktigt många lustiga affärer kan hen nog ändå se till att banken i alla fall fick någon miljon i förvaltningsersättning.
 
Sånt här tycker jag är kul att fundera på ibland.

Det första jag skulle göra är att betala av skulderna, vilket inte är så jättemycket för någon i min ålder.

Sedan skulle jag ge någon halvstora summor till våra barn som är så gamla att det är dags att investera i boende snart.
Kanske till mina syskon också, beroende på hur mycket man får, men 5 miljoner......någon liten summa kanske.

Investera i något som fonder eller liknande efter det.

Efter det skulle jag fortsätta renovera gården till det jag vill ha. Vilket egentligen bara är lull lull.

Fast med tanke på vad jag vill så skulle det ju troligen inte räcka så långt som jag skulle vilja.
 
Jag som bor hos mina föräldrar skulle nog hjälpa mamma betala av sitt csn, flytta till den där gården vi drömmer om (vi tittar redan på hus), betala av bostadslånet och sen är det väl typ sparkontot. Eller typ hästens kostnader istället för att låta föräldrarna ta det (genom att betala av mina egna utgifter själv så skulle mina föräldrar få mer pengar och minska deras stress i vardagen, kanske till och med skulle kunna ordna någonstans för min syster att ta vägen så föräldrarna få mer tid, systern har epilepsi och måste passas hela tiden på dygnet). :)
 
Placera pengarna på ett tryggt sätt.
Sedan konsumera 250 000 om året på resor och annat trevligt
Kanske byta till en större båt och besöka Mikronesien och sedan det stora barriärrevet innan det försvinner.
Sedan när kulorna är slut så kommer jag hem till Sverige och drar nytta av alla de år som man betalt in till välfärden ;)
 
Jobba kvar på mitt nuvarande jobb, betala av alla lån. Troligen skulle jag köpa den där hästtransporten och bilen jag ändå hade tänkt byta upp mig till och beroende på hur mycket pengar som är kvar efter det så kanske jag skulle bygga ett eget hus. Skulle nog ta det simpelt och fundera noga innan jag verkligen spenderade pengarna och försöka investera, självklart skulle jag nog även se till att jag kommer få nytta av pengarna när jag inte längre kan jobba, dvs dryga ut pensionen lite.
Det är nog vad jag skulle göra, fortsätta som vanligt kort och gott. :)
 
En vän till mig kommer få ärva ett antal miljoner då hans föräldrar gått bort och inga andra släktingar finns. Han kommer ärva en villa som lågt räknat nog kommer ge runt 5 miljoner.
Vi började prata om detta på en middag igår. Dvs vad skulle du göra om du ärvde pengar?

Vissa på middagen skulle leva på som vanligt och Jobba kvar på sina vanliga jobb. En skulle "sluta jobba, inte göra ngt speciellt utan mest hänga i trädgårn". Någon skulle starta ett nytt företag, och några skulle sluta jobba och ägna sig åt familj och fritidsintresse.

Själv Skulle jag ägna mig åt att bygga upp ett företag inom ett av mina hobbyområden.
jag skulle dock göra en plan och inte spendera för mkt av pengarna direkt..

Vad skulle du göra? Skulle du sluta jobba? Skulle du skänka bor pengarna? Eller fortsätta jobba på ett jobb du har idag?


Får nog vara sådär trist och också säga att 5 miljoner ju är en jättestor och fantastik klumpsumma, men det är ingenting som går att leva på resten av livet.

Priolista:
1. Köpa nytt boende = 2,5-3 mille
2. Betala CSN = cirka 500 000 kr
3. Betala släktingars skulder = cirka 500 000 kr

Vi säger att jag nu har 1,5 miljoner kvar.
1 miljon - in på banken på fondkonto i väntan på som nu kan behövas.
200 000 kr till djursjukvårdskontot - häst, hund, katt.
100 000 kr för semesterkonto, hemmashoppning, hopp-och-lek-konto.

200 000 kr i ren omedelbar egennjutning - ta en period ordentligt långledigt, åka till Mongoliet och rida stäppritt, åka till Kenya och rida på savannen, hyra en lägenhet i Barcelona och läsa spanska i fyra månader...

Skulle nog inte gå ned i arbetstid direkt (utöver mina fyra månader i Barca då ;) *host* ). Men det vore ju skönt att ha det som alternativ.
 
Får nog vara sådär trist och också säga att 5 miljoner ju är en jättestor och fantastik klumpsumma, men det är ingenting som går att leva på resten av livet.

Priolista:
1. Köpa nytt boende = 2,5-3 mille
2. Betala CSN = cirka 500 000 kr
3. Betala släktingars skulder = cirka 500 000 kr

Vi säger att jag nu har 1,5 miljoner kvar.
1 miljon - in på banken på fondkonto i väntan på som nu kan behövas.
200 000 kr till djursjukvårdskontot - häst, hund, katt.
100 000 kr för semesterkonto, hemmashoppning, hopp-och-lek-konto.

200 000 kr i ren omedelbar egennjutning - ta en period ordentligt långledigt, åka till Mongoliet och rida stäppritt, åka till Kenya och rida på savannen, hyra en lägenhet i Barcelona och läsa spanska i fyra månader...

Skulle nog inte gå ned i arbetstid direkt (utöver mina fyra månader i Barca då ;)). Men det vore ju skönt att ha det som alternativ.

OT: Jäklars. Hur lyckas man att ha skulder till CSN på en halv miljon? Dubbla examina och nyss avslutade studier? Går det att vara i det beloppet då? Jag tog fullt studielån under hela civ.ing utbildningen och var inte nära en halv mille.... Nästa år är det slutbetalt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 842
Senast: Fazeem
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 464
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 721
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp