Bukefalos 28 år!

Om en häst inte tål hösilage..

Sv: Om en häst inte tål hösilage..

anniequarters skrev:
bra, då är jag nöjd, ingen som vet.
dessa extremt känsliga hästarna, är de många? Och kan man få dem mindre känsliga, t ex med betfiber eller så?
Eller det vet ingen heller???


det med höensilage är för blött för hästen mage ,, jag har lärt mej att hästar som får ensilage behöver inget betfor och det e många som på står att det kan vara det som gör dem lösa i magen ,,at både ha betfor och ensilage ,, har inget betfor till mina och detta funkar väldigt bra bajsar väldigt fint,, man ska också tänka på dubbla givor av enslage pga attinhåller mer vatten hö vissa källor säger att havrehalm kan ställa till det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Men om 98% inte har några problem med det, varför göra det till ett problem???
Samma som det finns hästar som inte tål havre....man får ju vara flexibel och ändra på nåt om det inte fungerar och inte dra allt över samma kam...förstår inte problemet....
Problemet verkar som att man inte har möjlighet att ge hästen hö i ett kollektivstall exempelvis...Då är det ju DET som är problemet och inte att vara den känsliga hästen tillags...
Om en häst inte "tål" hösilage men tål vanligt hö.....whats the problem????
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Blött gräs är inte samma sak som väldigt blött hösilage. precis som någon annan skrev i tråden så har det med jäsningsprocesen att göra .Och ordningen kan återställas genom att ge annat strå foder att kompletera med

Vad i jäsningsprocessen skulle göra att hästarna blir dåliga i magen? VV förklara för en okunnig...

Samma som det finns hästar som inte tål havre
Tycker det är skillnad, hästar är inte gjorda för att äta spannmål, så det är fullt förståeligt att många inte tål havre.
Tycker inte alls det är samma sak som att några hästar blir dåliga av vallfoder.

Det är inget problem, i alla fall inte för mig, mina hästar mår jättebra på både hö, hösilage och ensilage, det viktiga är hygienen. Tycker bara det känns onödigt att sprida osanningen att vissa hästar inte tål hösilage eller ensilage för att det är blött.

Därför känns det intressant för mig att få reda på vad i jäsningsprocessen vissa hästar inte tål, inte är det pH-halten i alla fall?:confused:
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

det är inte bara jäsningsproccesen utan även mängden fibrer i grovfodret..
lågt fiber innehåll = knas i magen
av samma anledning blir en del hästar dåliga i magen av det nya gräset på våren det har för lite fibrer..

skulle iof skrivit med detta i mina tidigare inlägg ....
 
Senast ändrad:
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Hej!

Kan inte svara på din fråga egentligen. Men jag kan berätta om min häst. Förra året togs han in från betet i slutet av augusti och hade under en tid fodrats med hö som stödfodring. Han vandes sakta (mycket sakta) över till förstklassigt hösilage. Allt analyserat samt tagen hygienisk analys gällande mögel etc...

Han hade diaree under hela hösten och ingen vet. hittade något fel. Min magkänsla har sagt att det var grovfodret som min häst inte tålde av någon anledning. Ingen vet. gav mig dock rätt.

Till slut köpte jag hö till min häst och diareen slutade på ca ett dygn. För mig är det inget problem - utan jag vet att han bör äta hö och inte ensilerat foder. Varför? Ingen aning. Min enda tröst (?) är att inte vet. vet heller. :D

De hade dessutom bra halm i boxen och halm ute att tugga å vid behov/intresse!

Mvh / Fia
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Jättebra att det hjälpte att byta till hö! för hästens skull har det ju ingen som helst betydelse VARFÖR, vi vill ju bara att de ska må bra!

ja, det får förbli en gåta så länge, håller med om att det viktigaste är att hitta den lösningen som passar ens egen häst.

"Ensilage och hösilage är utmärkta stråfoder för häst. Det finns enstaka hästar som blir lösa i magen av det, men ingen vet varför. Om så är fallet så är det bara att hålla sig till hö"

Tack och hej!
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

qodrofenia skrev:
det är inte bara jäsningsproccesen utan även mängden fibrer i grovfodret..
lågt fiber innehåll = knas i magen
av samma anledning blir en del hästar dåliga i magen av det nya gräset på våren det har för lite fibrer..

skulle iof skrivit med detta i mina tidigare inlägg ....
Om man fodrar med ett väldigt tidigt skördat hösilage kan man ju råka ut för att hästen blir lös i magen. Antar att VT-halten blir för låg.
I Norrland där jag bor kan man endast nyttja förstaskörden som hästfoder. Andraskörden får för vek struktur och för lite VT och då är risken stor att det sprutar ur hästarna...
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

*kl*
anniequarters skrev:
Har fortfarande svårt att se att detta skulle bero på vattenhalten. Att fodret skulle vara surt för hästens mage förstår jag inte heller. PH i magsäcken är 2,5-5 (Hästens biologi, utfodring och avel), pH i ensilage 4-5 (sva) Är det för surt för grovtarmen?
............
Någon som VET?

Kan inte heller tänka mig att det är vattnet i "blött" ensilage som ger problemet; om det var så skulle ju hästarna bli lösa i magen av att dricka vatten...
Däremot är min tanke att det ändå torde bero på syrahalten. Även om pH i magen är naturligt lågt så är det ju en annan form av syra och dessutom blir ju den totala syrahalten (syra i ensilaget + magsyra) högre. Efter resonerande så kommer jag fram till min tanke att det torde vara för mycket ensileringssyra i det som lämnar magsäcken och går över i grovtarmen som ger störningen i tarmens microflora; dvs ger diarée.

Ju blötare ensilage desto mer "naturlig" ensileringssyra innehåller det ju (alltså inte tilsatt syra (vilket man ju kan göra i ko-ensilage; speciellt idet som läggs i flera omgångar i silo) utan den syra som bildas av de syrabildande bakterier som finns naturligt på grässtrået). Torrare hösilage innehåller inte lika mycket "naturlig" syra och konserveras alltså inte av syra utan ffa av att det packas lufttätt. Torrare ensilage/hösilage är alltså känsligare när det gäller förvaringen (måste vara helt lufttätt annars mögel och föruttning) men samtidigt snällare mot hästens mage i det att det ger mindre syra.

Så´n har jag förstått det.
 
Sv: Om en häst inte tål hösilage..

Ja det är ju lite det jag funderat på att det inte kan vara att det är för blött. Förra året så var det riktigt blött, i år är det ju torrt. Så min fundering var just det att det måste vara något annat i hösilaget som gör en del dåliga i magen. Min vet säger att med så torrt hösilgae som vi har, 64%, så är det i princip förpackat hö.

Men varför i hela friden blir han då lös :confused: om nu hösilaget är torrare och i princip hö i år, kan det då vara den lilla syra som då finns iallafall??

Ja det är väl bara till att köpa in hö då.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
283
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
921
Senast: Amk
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp