Bukefalos 28 år!

Om eran häst tappar en sko

Sv: Om eran häst tappar en sko

min häst är egentligen ganska så oöm..så har han en tappsko kan jag Lätt rida på banan/gräs/mjukt underlag...
Hovis kommer ändå så snabbt ut att det ändå är frågan om 1-2 ridpass med en tappsko (har hänt att han kommit så snabbt ut redan samma dag när jag Rider hästen ):)
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Jag fattar inte det där med tappsko!
Sätter du på den gamla eller en ny?
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

jag slår på den igen :angel: men så är man hovslagarlärling också...

det kan va smart att spara en av de gamla skorna som hovis drar av ifall man inte hittar den som hästen har tappat!:idea: ;)

fö så har jag ridit hästar som saknat en sko, min ena häst är inte öm i sulorna så den traskar på så länge det är någolunda underlag, kan vara smart att rida i ridhus eller på gräs osv.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Om jag hittar den hon trampat av sig brukar jag slå på den, (om den inte ser ut som ett S, alltså helt förvriden), eftersom det är den som är tillpassad sist till hennes hov. Lite skevt kan jag rikta till, men är det för mycket blir det jobbigt. Annars tar jag en gammal sko, brukar spara när hovslagaren byter.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Jag slår på den eller en annan gammal sko om hoven är hel nog för det.
Ser den tappade skon ut som en propeller så riktar jag den.
Ingen av mina hästar rids någonsin med tappsko.
Däremot så rids de barfota under vissa perioder.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Min häst blir typ block halt om han inte har sin sko på! Så han får tyvärr stå inne tills hovis kommer. Fundera på att köpa en sån där "toffel" som man trär på hela hoven som en jumpadoja lixom....
Är dom bra? Någon som vet?
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Hon vilar, är jätte öm vid ridning utan sko. Går dessutom med en plastsko på i hagen för att hon är så öm.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

han får vila , blir öm och svullen utan sko...
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Skulle aldrig rida med tappsko. Slår dit den tappade om vi hittar den annars tar vi en gammal sko.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Om min häst tappade en sko skulle jag slå på en. Vore det omöjligt för att hoven var trasig eller liknande skulle jag ringa hovis och inte rida.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

då slår pappa på den :p Han ska lära mig att sko nu med. Han KAN sko. Måste lära mig det nu innan jag söker jobb som hästskötare.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Kan vara en ide att spara nåra skor som ser OK ut, om det skulle hända! :idea:
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Jobbar hästen vid handen på mjukt underlag tills hovis satt på sko igen...fast nu har jag bara barfotatjejer än så länge;)...
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Nej, mina hästar får inte gå med tappsko. Är jag hemma så slår jag på en gammal (sparar alltid lite gamla skor). Är det en medryttare som skall rida och jag inte skulle vara hemma så får de sätta på en easyboot, alt låta bli att rida.

Ligger det nära i tiden med omskoning så brukar jag se till att få det gjort istället för att jag bara bankar på en tappsko. Då får hästen vara ledig någon dag eller två tills dess.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
740
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
413
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 880
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp