Bukefalos 28 år!

Om eran häst tappar en sko

Sv: Om eran häst tappar en sko

Nej, rider inte om hästen har tappat en sko. Försöker få tag på någon som kan slå på den så fort som möjligt. Är hoven trasig så väntar jag tills hovis kan komma, är hoven fin och jag har en passande sko hemma så får "grannen" komma och sätta dit skon för hon kan tappskor.
Kan inte hon så får hovis komma ändå.

Vill lära mig själv att slå på tappsko med, vet inte hur jag ska lära mig det bara.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Min häst blir riktigt halt när hon tappar en sko så jag sätter på en easyboot och så får hon stå.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Kan du inte fråga din hovis eller din granne om de kan visa dig? :idea: Det är faktiskt inte så svårt!
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

om min häst tappar en sko, och det tar lång tid innan hovis kan komma, vilket sällan händer, så jobbar jag hästen vid handen på mjukt underlag. Ingenting särskilt krävande, utan mer gymnastik och hjärngympa. Promenerar kanske lite och hittar på lite bus, för att aktivera.

Men som sagt, det händer sällan.

Tycker att det låter hemskt att så många hästar blir ömma och halta då de tappar skor...

//Julia
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

På ponnyn kunde jag rida utan, men då på ridbana eller mjukare underlag. Men nuvarande häst är väldigt öm i sina fötter så henne går inte att rida utan sko.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Hej eva,,Easyboot var kan man köpa en sådan? fungerar alltså om hästen tappat sko i väntan på hovslagaren?.....
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

slår på den på engång, skulle aldrig falla mej in å köra/rida en häst med tappsko.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Hej eva,,Easyboot var kan man köpa en sådan? fungerar alltså om hästen tappat sko i väntan på hovslagaren?.....

Hej,
Min jag har (har bara en) jag haft i säkert 8 år nu. Minns inte var jag köpte den. Men sett dem på Eko, lillhästenistav.se och tror jag hästbiten. Googla på nätet så hittar du säkert en återförsäljare i närheten av dig.
Och ja, de funkar. Helt ok att rida i och ha på ute i hagen. Dock tar jag av den på natten i boxen. Extra viktigt om det är blött ute annars står hästen med blötan på hela natten...för det rinner inte ur.

mvh Eva
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Jag skulle inte rida utan ringa antingen min mammas karl eller min morbror för att slå dit skon, har turen att min mammas karl håller på att sko och min morbror kan slå dit tapp skor.. Så jag kan alltid få dit skon ganska omgående..:)
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

antingen slår jag på samma sko igen (om jag hittar den), eller så tar jag en gammal som passar. har jag inget av det så väntar jag på hovis. promenader på mjukt underlag går annars bra, men ingen ridning.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

min pålle är inte känslig av sig när det gäller tappskor..

Så jag brukar i nödfall rida på mjuk underlag om det är så att pållen tappat en sko. Men det blir inte mer än 1 eller 2 pass innan hovis kommer ut och slår på den igen.

Rider aldrig på hårt eller stumt underlag med ojämnt antal skor.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Beror på hur lång tid det tar innan hovis kan komma. Dröjer det mer än två dagar måste jag rida ändå, annars får jag en galen häst när skon väl sitter på igen.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Min häst är i vanliga fall inte så ömfotad av sig så på mjukt underlag och i lugnt tempo kan jag rida ibland fastän det fattas en sko.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Jag väntar tills hovslagaren kommer, har bra kontakt med honom så han kommer ut rätt snabbt.
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Slår på den själv, om den ser ok ut vill säga. Annars får min hovis komma, men han brukar kunna komma nästan när som helst...

En bra grejj är att be sin hovslagare att visa hur man gör och sen prova att slå på en av skorna när han är med... är så jag har lärt mig i alla fall :)

// F
 
Sv: Om eran häst tappar en sko

Nu har jag fått tag på min hovis och hon kommer imorgon och sätter på den.
Min häst är inte ömfotad alls, och jag har ridit som vanligt... Han tappade den i fredags, och jag red ändå, och även i lördags.

I söndags och igår stod han. Fick dåligt samvete när jag läste alla era svar. Men han har ju inte ont av det! :confused:

Usch, nu får han stå i 3 dagar...
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
706
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
373
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 789
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Lätt E
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp