Öm i fötterna efter verkning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare pyttelyttan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 858
P

pyttelyttan1

Vår ponny verkades för snart en vecka sedan (hon går barfota) och det brukar aldrig vara några problem. Denna gången blev hon dock sååå ömfotad fram att hon inte ville stå på ena hoven och haltade illa på den andra. Bara i stallgången - inte i ridhuset och ute på mjukt underlag.
Antar att hovslagaren tog lite för mkt någonstans...
Min fråga är nu - hur länge brukar de vara ömma i fötterna efter en verkning? Hon har ju aldrig varit det förut, men det kom direkt efter att han var klar så det måste ha med det att göra.
Ska till vet. nästa vecka pga av en annan hälta (bak) som nog är bra nu (sista kollen förhoppningsvis) och då vill jag ju inte att hon ska halta fram.... fast hon är lite bättre nu, men inte helt bra.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Öm i fötterna efter verkning

Hur lång tid det tar beror helt på hur känslig hästen är och hur mycket som verkades ner.

Diskutera det hela med din hovslagare, en häst ska aldrig ömma efter skoning/verkning.

Mina hästar har aldrig ömmat efter verkning. Så jag tycker inte det är normalt.
Ring din hovslagare omgående och berätta att din häst har ont. Kanske han kan åtgärda det på något vis.

/M

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 838
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 429
Senast: Edla
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden... 2
Svar
28
· Visningar
4 419
Senast: Ida94
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr... 2
Svar
39
· Visningar
6 942
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈