Om jag får drömma

Om jag inte vore deprimerad utan hade massor av energi och driv, om jag inte hade svårigheter att starta och fullfölja något, då kunde mitt liv se helt annorlunda ut. Jag skulle vilja odla en massa så klart, både grönsaker, frukt, bär och nötter. Överskottet kunde jag sälja. Jag skulle utveckla min skogsträdgård snabbare. Jag skulle laga min mat från grunden med det jag odlar. Och kanske skulle jag hålla kurser och föreläsningar om detta. Det vore kul att sprida kunskap till vetgiriga. Men det känns lite läskigt att tänka på. Jag skulle behöva kunna mer själv först. Jag skulle också vilja utveckla skogsträdgårdar på allmän mark. Kanske skulle jag skaffa bin igen. Jag skulle också gärna ha höns, men då måste jag ha hjälp av någon annan. Och så skulle jag vilja ha mer liv och rörelse här. Jag kunde t.ex. ta emot volontärarbetare som vill lära sig mer om odling.

Så det är tråkigt att läget är som det är. Jag orkar ju knappt med mig själv. Men drömma kan man ju.
 

Heja! Vad roligt! Ta gärna upp sådder med vildblommor itället för traditionella rabatter också nu när du ändå har en fot inne. Här har det slagit igenom jättestort! :heart
Absolut!

Traditionella rabatter hör inte riktigt hemma i en skogsträdgård. Växter för pollinerare gör det dock. Ätbara perenner likaså.

Det nämndes också att kommunekologen håller på med projekt i närområdet. Henne har jag faktiskt träffat en gång på jobbet när vi var ut till ett område och sådde vildblommor.
 
Tänk om ditt förslag leder till att du nästa sommar (eller när det nu blir) på säsongsjobbet får vara med och designa, plantera och skapa en skogsträdgård för allmänheten att få ta del av. Det är tämligen många av dina önskedrömmar som du listat genom åren som skulle kunna gå i uppfyllelse då.

Så roligt att du tog dig iväg och fick möjlighet att framförs ditt förslag! 🤗
 
Tänk om ditt förslag leder till att du nästa sommar (eller när det nu blir) på säsongsjobbet får vara med och designa, plantera och skapa en skogsträdgård för allmänheten att få ta del av. Det är tämligen många av dina önskedrömmar som du listat genom åren som skulle kunna gå i uppfyllelse då.

Så roligt att du tog dig iväg och fick möjlighet att framförs ditt förslag! 🤗
Att designa en skogsträdgård känner jag mig väldigt osäker på. Det är nog bäst att överlämna det till ett proffs.
 
Jag gick ju nyligen med i ett politiskt parti. Idag var jag på ett lokalmöte för första gången. Mitt i mötet blev jag tillfrågad om jag hade funderat på något som skulle kunna drivas politiskt. Först tänkte jag inte säga något men sen kläckte jag ur mig att jag ville att det skulle bli fler skogsträdgårdar till allmänhetens förfogande. Jag berättade kort om vad en skogsträdgård är och de blev väldigt intresserade. De ville veta mer vid nästa möte :) Så vi får se vad det kan bli av detta.
Det låter ju superintressant! Kanske ska du sätta i hop en powerpoint-presentation om skogsträdgårdar och ta med till mötet? Att göra presentationer kan vara ganska kreativt och roligt.
 
Det låter ju superintressant! Kanske ska du sätta i hop en powerpoint-presentation om skogsträdgårdar och ta med till mötet? Att göra presentationer kan vara ganska kreativt och roligt.
Ja, jag tänkte något sådant, men just en powerpoint vet jag inte hur jag ska visa för fler än mig själv. Det finns ju ingen utrustning att visa det på en vägg eller liknande.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
 
Ja, jag tänkte något sådant, men just en powerpoint vet jag inte hur jag ska visa för fler än mig själv. Det finns ju ingen utrustning att visa det på en vägg eller liknande.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Zoommöte eller liknande? Eller ses ni alltid face to face vid dessa möten? Är ju smidigt med onlinemöten där man delar skärm☺️
 
Att designa en skogsträdgård känner jag mig väldigt osäker på. Det är nog bäst att överlämna det till ett proffs.
hela det här är så coolt! Och jag ser en potential till att du inte måste orka så mycket och ha så mycket driv om fler hakar på!

Angående det citerade, så känns det ju verkligen som att du vet mer än tillräckligt för att veta vem du kan fråga. Kanske ta dit en expert för uppstart/helgkurs och sedan genomföra i lokala gruppen med dig som kontaktperson till kursledaren som kan ha en liten mentorsroll för dig? Du får vara gruppens Wiki, vilket du redan gjort i annat format, men vet i förväg att du har backup?

Bara spånar vilt.

Hur som helst; kul!
 
Ja, jag tänkte något sådant, men just en powerpoint vet jag inte hur jag ska visa för fler än mig själv. Det finns ju ingen utrustning att visa det på en vägg eller liknande.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Vad är det för lokal? De har inte en kanon i ett skåp eller en TV-skärm någonstans?
 
hela det här är så coolt! Och jag ser en potential till att du inte måste orka så mycket och ha så mycket driv om fler hakar på!

Angående det citerade, så känns det ju verkligen som att du vet mer än tillräckligt för att veta vem du kan fråga. Kanske ta dit en expert för uppstart/helgkurs och sedan genomföra i lokala gruppen med dig som kontaktperson till kursledaren som kan ha en liten mentorsroll för dig? Du får vara gruppens Wiki, vilket du redan gjort i annat format, men vet i förväg att du har backup?

Bara spånar vilt.

Hur som helst; kul!
Ja, jag vet två jag kan fråga. Den ena vet jag har varit delaktig i andra skogsträdgårdsprojekt och han får frågan först om vi kommer så långt.
 
Jag har försökt skriva lite. Det går otroligt trögt. Jag har väl fått ihop 5-6 meningar på två dagar.
Det är ändå 5-6 meningar mer än inga alls. Kan du samla lite idéer om ämnen att skriva om? Så kan du sen skriva lite här och där utefter vad som känns inspirerande för stunden
 
Det är ändå 5-6 meningar mer än inga alls. Kan du samla lite idéer om ämnen att skriva om? Så kan du sen skriva lite här och där utefter vad som känns inspirerande för stunden
Idéer går lätt att skaka fram. Text är desto svårare. Det är som om innehållet inte finns i mitt eget huvud utan jag måste luta mig på vad andra har skrivit om ämnet och sen formulera om det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 375
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 096
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
886
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 693
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp