Om longering

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JK+T
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 824
J

JK+T

Har en häst som jag ska lära longera.Har varken paddock el. ridhus eller rudcorall.Kan man longera i hage till sommarn??Men iaf. eftersomm hästen är inriden är det en bra metod att man har en kommpis etc. som rider med sadel och träns och en som står i mitten med lina.Och så anänder man mindre och mindre hjälper från ryttaren.tex..jag flyttar mej på ett sp. sätt sammtidigt som ryttaren ger hjälper för detta.??..,är den e bra lösning eller är det bättre att börja utan ryttare???

Sv: Om longering

Börja med att kompisen leder hästen runt så han förstår vad han ska göra... Hästar brukar fatta fort vad det hela går ut på.

Jag longerar bara i våra hagar, både löslong och tömkörning, det går hur bra som helst, bara sätt upp en lagom stor "bana".
Brukar också spärra av med avspärrningsband om jag vill ha en annan storlek, tex på vintern när det är svårt att sätta ner stolp.

Låt en medhjälpare leda hästen till att börja med. Longören står i mitten och ger kommandon. Om hästen inte förstår, kan medhjälparen förstärka kommandot på lämpligt sätt.

Kom ihåg att inte fästa longerlinan i tränset, utan longera med kapson (bäst) eller grimma (i nödfall). På så sätt upplever inte hästen obehag om den inte är tillräckligt stark att balansera sig och faller ur på volten. Med longerlina i tränset får hästen ett obehagligt tryck i munnen, villket gör longering till en obehaglig upplevelse och man riskerar problem längre fram.

Bättre än longering tycker jag tömkörning är, men det är en annan historia.

Jag använder aldrig en någon kompis eller liknande när jag börjar lära in longering. Det ger fel signaler till vem hästen ska lyssna på anser jag. Istället jobbar jag med att själv leda i början och med hjälp av drivning och tryck få hästen att gå ifrån mig bit för bit. I början innebär det att longerings volten är ganska liten samt att man själv får gå en hel del och stötta hästen mycket. Brukar sällan vara några problem att få dem att förstå vad man vill, mycket beröm varje litet steg de bjuder åt rätt håll bara.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 257
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 493
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka