Om man blir arbetslös???

D

Dextrosol

Är orolig att maken skall bli arbetslös då det går mot dystra tider inom plåtindustin?? Har haft ponny till dottern i över 10 års tid, men ligger på nu på nätterna o räknar på om man har råd att fortsätta med hästlivet om ovanstående nu skulle bli aktuellt. Vi bor i storstad o är inackoderad så hästlivet kostar ganska mycket.

Hur mycket förlorar man på att gå arbetslös?? Är det inte 80% av din inkomst, upp till ett visst "tak"?? Detta gäller väl i 1 år, men vad händer sen??

Då mannen inte är ngn ungdom längre lär det bli svårt i dessa tider att få nytt arbete - usch vad hemskt det låtet, men man måste samtidigt vara förberedd på vad som kan hända. :( :( :(
 
Ja det är 80% av din tidigare inkomst du får, under ca 1 års tid ja. Vad som händer sedan vet jag ej? Men 1 års tid är ju länge, så innan dess borde han ju ha haft möjlighet att hitta något nytt isf. :)
 
Tre råd...

1) ta reda på vad som händer - ring AF och tala med dem, kolla med makens fack - har de extra försäkringar och hur ser arbetsmarknaden ut?

2) om man blir arbetslös, så kan man kanske hitta lite okonventionella lösningar - tex billigare stallhyra mot att man kommer och hjälper till på morgonen? Det blir två bra saker på en gång - dels möjlighet att behålla ponnyn, dels en rutin som håller motorn igång på den som förlorar sitt jobb (jag vet av egen erfarenhet hur viktigt det sistnämnda är)

3) försök att inte oroa dig i förskott - det enda som händer är att du riskerar att uppleva alla sorger två gånger. Först när du oroar dig och sedan om de händer. Det mesta som händer klarar man faktiskt av.

Skickar en bamsekram
 
Jag är arbetslös sedan i juni? (juli kanske??) då jag blev uppsagd pga stor varsel!
Jag får ut 80% nu mot innan och det fungerar bra. Man har a.kassa i ca 1,5 år

Vi köpte hus fast att jag blev arbetslös och jag oroar mig inte så jätte mycket över ekonomin (eget stall)
 
80% är upp till ett visst tak. Är man "höginkomsttagare" och blir arbetslös får man alltså inte 80% av sin tidigare lön.

Man blir ju utförsäkrad efter ett visst antal dagar, men det brukar ju AF försöka se till att man inte blir. Får man inga jobb, kan man ju få gå en utbildning eller liknande för att spara på dagarna.

Försök att sätta er ned och gör en budget på vad ni har råd med om maken blir arbetslös. Då ser ni ju ganska omgående vilka utgiftsposter som är stora och som kanske kan minskas. Kanske ni kan försöka hitta en billigare stallplats?
 
Jag är arbetslös sedan mars 2003
Upp till ett visst tak får man 80% av lönen de första 100 dagarna. I mitt fackförbund är 730:-/dag den högsta ersättningen och det får man alltså max 5 dagar i veckan i 100 dagar.
Efter dessa 100 dagar får man ytterligare 200 dagars a-kassa med något lägre ersättning. I mitt fall får jag 680:-/dag.
Arbetsförmedlingen brukar öka sina krav när de första 100 dagarna gått.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 977
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·
L
Övr. Barn Nu vill jag ha ärliga kommentarer och vettiga synpunkter från er, kloka bukemänniskor :bow: Ni som är trötta på gnälliga inlägg kan...
2
Svar
36
· Visningar
3 433
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 832
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp