Kan inte sluta grubbla

Sv: Kan inte sluta grubbla

Jag har varit i din situation. Jag bor på gård på landet med mina två stora hannar. Granne med mig bor mina föräldrar, de med en stor tik. En bit ifrån oss på en tidigare öde tomt där jag förr ofta gick med mina hundar har en man men hund modell liten börjat bygga ett hus. Han är därför där lite då och då med sin hund.

Mina hundar kommer bra överens med hans hund som dock är en ettrig en. Föräldrarnas hund däremot ogillar den skarpt. Nåväl. Av den anledningen fick föräldrarnas hund aldrig vara ute själv på gården. En dag hade dock några gäster missat att stänga dörren till deras hus. Tiken kom ut utan att vi märkte det och traskade ned till grannen tillsammans med mina hundar (som alltid var välkomna där- och fortfarande är!). Ingen såg vad som egentligen hände men vi tror att tikarna rök ihop och mina hannar hejjade på.

Den andra hunden hade varit lös utanför deras gård och blev rejält uppsliten kring halsen. Själva var grannarna bortresta för dagen men en bekant som passade huset såg vad som hände.

Jag skjutsade den bekanta + hund till djurkliniken, väntade där med dem hela dagen och kontaktade genast ägaren till hunden. Jag körde även hem hunden då den var omplåstrad eftersom ägaren inte ansåg att han skulle behöva göra resan då det var våra hundars fel...

Mina föräldrar betalade alla kostnader+ veterinär-resor och medicin, de bad om ursäkt, kollade hur hunden mådde och byggde ett rejält staket runt hela gården + stallarna.

Grannarna sade ingenting om skuld utan verkade nöjda med det men ett par veckor senare kom en polisanmälan i posten till föräldrarna. Den innehöll diverse felaktigheter och lögner.

Vi svarade naturligtvis till polisen och ärendet lades ned då vi gjort vad vi kunnat för att förhindra att det händer igen. Relationen till de blivande grannarna är dock åt helsike.:(
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Den anfallne hundägaren orkar säkerligen inte prata med dig, än mindre höra alla ursäkte. För hon har just mist sin hund på en vanlig promenad.

Var står det att salukin dog? Den skadade skuldran som jag förstår?

Det enda Du kan göra är att betala skadestånd,

Vad för skadestånd?

Har du ansvarsförsäkring i hemförsäkringen så betalar dom, en ny hund kostar ju 12-14 tusen och var den meriterad så är dom ännu dyrare.

Möjligen ska TS betala en viss veterinärvård, beroende på hurdan ansvarsförsäkring hon har, hon ska inte köpa en ny hund för 14.000. Har aldrig hört talas om att man kan få 14.000 till en ny hund (om den nu hade dött.) Var kan jag läsa om detta?

.

tio tecken
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

PS Jag anser fortfarande att Welsh har gjort allt rätt och att hundar ska kunna hållas lösa på en inhängnad tomt. Högre säkerhet än så kan man inte begära.


Föredömligt agerande efter olyckan men inte innan.

Att ha flera så stora hundar lösa ute i trädgården, tillsammans, där iaf någon visat liknande tendenser innan utan att se till att grinden är säkrad, alltså helt omöjlig att öppna för en hund, är för mig vårdslöst beteende.

Staketet är inte heller så högt att en hund i den storleken inte skulle kunna hoppa över, så jag tycker att man i detta fallet visst kan kräva högre säkerhet.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Jag fattade det också som att Salukin dog? :o

Dagen efter visade sig att den skadade hunden fått skuldran ur led och det är inte säkert att det går att ordna. De får även telefonnumret till ägaren till den attackerande hunden.
Efter det så kontaktar hundägaren inte mig mer.
Daghunden avlivas och daghundens ägare berättar att de har god kontakt med den skadade hundens ägare och att de berättat att hunden är avlivad.

Det vill säga: Den attackerade hundens ägare har bra kontakt med salukins (skadade hunden) ägare, dom har informerat salukins ägare om att deras attackerande hund har avlivats.

Läser man det fort är det lätt att tolka det som att Salukin avlivades, läser man dock igen så ser man att så inte är fallet.

Jag gjorde samma misstag :)
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Att Salukiägaren anmäler dig kan jag faktiskt till skillnad från många andra inte begripa.
I sorg kan man göra mycket tok. Men vad skall anmälan tjäna till ?


:confused:

En anmälan kan förhoppningsvis i detta fallet se till att TS ser till sina hundar bättre. Ett lågt staket och osäkrad grind, med hundar som skäller och triggar varandra och där en del, innan visat beteende som är oönskat-jag hade varit rädd, både för egen del och min lille hunds, om jag promenerat förbi en sådan trädgård.

Jag ger inte särskilt mycket för TS hunduppfostringsmetoder-minns en annan tråd, gud vet hur många hönor och kaniner som fått sätta livet till där av den anledning att TS inte då hade tillräckligt koll på en av sina hundar.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Min och andras Schäfrar klättrar ur hundgårdar på 220 cm så det finns inget staket som är tillräckligt högt. Ska staketet hindra hunden från att ta sig ut får man sätta tak på alltihop.

Och naturligtvis har man sina hundar lösa ute tillsammans.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Men det är ju redan anmält, av Welsh själv. Och den attackerande hunden är avlivad.

Vad kan polisen göra ? (vad heter brottet man anmäler?)
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Jag svarade på detta:

Jag hör till dem som förmodligen skulle ha anmält om jag var i Salukiägarens skor (men som inte hade gjort det om jag kände Welsh och hade fått den beskrivning av händelseförloppet, som vi har fått här). Om Welsh hade hört till de oansvariga hade en anmälan kunnat göra en skillnad.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Föredömligt agerande efter olyckan men inte innan.

Att ha flera så stora hundar lösa ute i trädgården, tillsammans, där iaf någon visat liknande tendenser innan utan att se till att grinden är säkrad, alltså helt omöjlig att öppna för en hund, är för mig vårdslöst beteende.

Staketet är inte heller så högt att en hund i den storleken inte skulle kunna hoppa över, så jag tycker att man i detta fallet visst kan kräva högre säkerhet.
Under 8 års tid har vi haft denna hanhund hos oss dagtid. Han har aldrig hoppat över vårat staket av den anledningen att han inte kan skjuta ifrån på staketet med tassarna, vi har som du verkar veta, fårstängsel runt hela tomten. Våra egna tikar hoppar heller ej över staketet men om vår korthåiga tik hade velat så hade hon lätt hoppat över 2m. Ja hon äter upp höns o kaniner trots att vi tagit hjälp av erfarna instruktörer, för övrigt är hon grymt lydig, andra hundar äter hon dock inte upp.
Grinden är alltid stängd när hundarna är hemma, är grinden öppen är hundarna på promenad. Varför skulle vi inte kunna ha flera stora hundar ute samtidigt? Är det värre med 4 stora hundar som leker tillsammans än 4 små hundar? Tunga Berner är inte direkt kända för att vara duktiga på att hoppa staket.
MIn äldsta dotter säjer att hon såg grinden vara stängd när hon gick ut.

Varje dag så springer jag på lösa hundar utan ägare här på ön, grannens får o lamm brukar vara lösa på vägarna, så sent som igår kväll höll jag på att köra på en svart risen som stod på mörk 50 väg utan ägare. Vi har haft Samojeder på ön som rev rådjuren på isen. Nog är det bra med polisanmälningar men man kan väl ändå hålla sig till sanningen när man gör en sådan. Jag skulle gärna vilja veta vilka dagar och vilken tid på dygnet våra hundar ska ha varit utanför tomten, bara så jag vet om hundarna låser upp ytterdörren går ut och sen kommer in och låser dörren efter sig medan jag sover 9-16 tis-lördagar. Sön- mån är de med mig i stallet:cool:

Förtydligande till alla, den skadade hunden är opererad men inte hemkommen, det är ovisst om operationen är lyckad el ej. Allt är anmält till försäkringsbolagen och man avvaktar utgång för operationen. Dubbla polisanmälningar är gjorda, båda är avskrivna, varav en polis även varit och sett staket o grind.

Det är intressant att läsa alla era funderingar, det får mig att förstå hundägarens beteende lite bättre.

En arbetskamrat till mig trodde att man måste anmäla alla bitskador gjorda av hundar idag, att det är något både kliniker o försäkringsbolag kräver, stämmer det?
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Det där sista, om polisanmälan är på försäkringsbolagets anmodan, var något som slog mig med. Dock så såvitt jag vet är det bara trafikolyckor och djurplågeri som det krävs polisanmälan för.

Men veterinär och/eller försäkringsbolag kan ju ha ansett/propsat på att en polisanmälan absolut borde göras. Känns inte så långsökt som förklaring.

Jag har fått uppsöka veterinär med FULA bitskador på liten hund ett antal ggr (lång historia). Varje gång har veterinären frågat vad det var för hund som bet, jag har svarat 'riesenschnauzer' helt sanningsenligt, och de har då frågat om jag vet vems hund det var som hoppade på, och jag svarade 'vår andra', och där dog liksom diskussionen. Men känns inte omöjligt om jag istället tyckt att 'det var en riesen som hoppade på min lilla femkilos dvärghundskorsning och bet henne sönder och samman, jag var ute och gick i koppel och plötsligt vräker den upp en grind och helt oprovocerat anfaller min hund' att de då frågat 'har du polisanmält?' och om jag tyckt 'eh nej?' att de då rekommenderat att göra det.

Finns inget i mina villkor om att man måste ha polisanmälan vid bitskada av annan hund.

Agria:
Om vården är en följd av någon av nedanstående skadehändelser gäller följande krav:
Trafikolyckor: Du måste lämna uppgifter om föraren, fordonets registreringsnummer och det försäkringsbolag där fordonet var försäkrat. Känner du inte till registreringsnumret eller är föraren okänd måste du anmäla händelsen till polisen. Du måste även lämna Agria en utförlig berättelse om omständigheterna kring olyckan: orsaken till att hunden vistades på vägen, väderförhållanden, hastighetsbestämmelser, ljusförhållanden, väglag eller annat som kan ha betydelse för utredningen.
Djurplågeri: Du måste anmäla händelsen till polisen.


IF: Ingenting. Förutom om djuret stjäls eller kommer bort, men det är ju livförsäkring.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Jag har aldrig heller hört något om att man måste anmäla. Men då vi kom in med lillhunden så var veterinären även där väldigt mån om att få veta vem som bitit.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Jo, och de kan ju fråga vad som hund som bitit för att lättare kunna avgöra risken för inre skador eller andra 'osynliga' skador. Om en stor riesen hugger en liten femkilos luddboll och skakar den mellan käftarna är ju risken för inre skador större än om en lika liten luddboll flugit på och bitit. Men slog mig när jag läste tråden att det ju kan legat mer i frågandet än så. Men iom att det var pappas hund som bitit, och som bodde i samma hus, så 'dog' ju diskussionen där, och stannade vid ett (efter tredje bitskadan) 'ni har inte funderat på att separera hundarna, jag tycker ni borde det' (varvid jag sammanbitet tyckte att de ÄR separerade men det tydligen inte finns någon gräns för besökandes IDIOTI. Hur man resonerar när man som besökare släpper loss en KOPPLAD hund, öppnar TVÅ dörrar varav den sista innehåller en stor lapp med texten "Bella är UTE!!!" och släpper ut hunden som låg kopplad i sin korg från början, det övergår mitt förstånd fullständigt.. )
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Och naturligtvis har man sina hundar lösa ute tillsammans.


Visst har man det, men jag skulle som förbipasserande med hund vara väldigt mycket mer rädd för 4 stora hundar som skäller och triggar varandra-än en av de i nämnda flocken, och mer rädd om de "bara" var bakom ett fårstaket än om det var ex 150 högt stängsel.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Under 8 års tid har vi haft denna hanhund hos oss dagtid. Han har aldrig hoppat över vårat staket av den anledningen att han inte kan skjuta ifrån på staketet med tassarna, vi har som du verkar veta, fårstängsel runt hela tomten.



Varför skulle vi inte kunna ha flera stora hundar ute samtidigt? Är det värre med 4 stora hundar som leker tillsammans än 4 små hundar?



Många människor är hundrädda, faktiskt så rädda att de upplever stora hundar i en trädgård som ett hot och väldigt obehagligt, särskilt om de skäller på förbipasserande, ibland utan uppsikt, och staketet för de upplevs undermånligt, vilket ett fårstaket görs, de förbipasserande kan rimligtvis inte veta att dina hundar inte kan hoppa över.

Och ja, hotbilden från 4 stora hundar, som uppför sig på samma sätt som 4 små, är alltid större. Folk är mer rädda för stora hundar än för små- det är ganska naturligt, eller hur?
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

*KL*
Jag är av den åsikten att man SKA anmäla om ens hund blir biten i alla avseenden. Även om man fått en förklaring, förlåt o om den bitandes hundens ägare betalat. Det kan ju hända igen. O då finns en polisanmälan där sedan förut.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Ah du menar så ur den synvinkeln kan jag hålla med om att det kan vara värre med 4 stora än 4 små. Mellan vårt staket och bilvägen är det 3 m och ett dike så hundarna kommer inte ända fram till vägen. Då vi bor granne med en gruppbostad vars boende är hundrädda så är hundarna ytterst sällan ute lösa på tomten och endast när vi själva är med. Som jag tidigare har skrivit så sover jag dagtid och är i stallet de andra dagarna och har hundarna med mig = ytterst få tillfällen dagtid som hundarna är ute.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

*KL*
Jag är av den åsikten att man SKA anmäla om ens hund blir biten i alla avseenden. Även om man fått en förklaring, förlåt o om den bitandes hundens ägare betalat. Det kan ju hända igen. O då finns en polisanmälan där sedan förut.
Det har du rätt i, egentligen borde man polisanmäla redan när man träffar på en lös hund på vägen. I tisdags höll jag på att smälla med en lösgående riesen i mörkret. Mina barn delar ut tidningar och de fick inte hoppa ur bilen där hunden var.
Om hunden är lös där nästa vecka vi åker så skulle man kanske göra en anmälan. Ifall det senare händer en olycka så finns något redan redovisat. Annars är jag inte mkt för att anmäla någon, lättare att ta ett snack direkt med ägaren om man tycker något är fel (dvs om man vet vad ägaren finns)
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Jag har fått min hund biten och försäkringsbolaget ersatte utan vidare frågor. Polisanmäldes ej eftersom det var en kompis hund som bet och det skedde pga klantighet från lika delar min och kompisen sida.

När det gäller hundar innanför staket tycker jag att det går lite väl långt när man inte ska kunna ha hundar på tomten för att hundrädda människor kan tänkas gå förbi utanför. Ett stängsel är bara ett stängsel och saker kan hända som normalt inte inträffar. Ser en parallell till hästar, och då framförallt hingstar, som är väl instängslade men såklart ändå alltid kan ta sig ut om de verkligen vill. Ska man ha Berlinmuren runt tomten för att ha sina djur ute? Olyckor händer, så är det bara, och så länge det inte händer p g a vårdslöshet eller upprepade gånger så får man nog leva med det.
 
Sv: Kan inte sluta grubbla

Är man så hundrädd att man inte kan gå förbi en skällande hund bakom staket i en privat trädgård, då behöver man terapi. Man kan inte bygga bunker bara för att vissa är större fobiker än andra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 677
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 564
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 033
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp