Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

L

lippan

Nu vill jag ha ärliga kommentarer och vettiga synpunkter från er, kloka bukemänniskor :bow:

Ni som är trötta på gnälliga inlägg kan väl sluta läsa här! ;)

Fakta: 16-årig dotter börjar naturbruksgymnasium med hästinriktning i grannkommunen då liknande inriktning inte finns i vår kommun. Det blir långa dagar med tidiga morgnar, många bussbyten och sena kvällar, något vi var fullt medvetna om redan innan dottern sökte dit.

Efter några veckor får jag höra, från dottern, att de ska ha stalltjänst må-fre var 10:e vecka, tjänstgöringen börjar 07.00 på morgonen. Hoppsan, tänker jag, då ingen buss går förbi hos oss så tidigt på morgonen att dottern kan hinna i tid. Börjar fundera över hur vi ska lösa det...?
Ingen info från skolan. Jag avvaktar till föräldramötet som infaller v.40.

Ingen mer info ges på föräldramötet än att ungdomarna själva har fått rösta ang. stalltjänsten, antingen en dag var 10:e dag eller må-fre var 10:e v. Enligt demokratisk ordning blev det må-fre var 10:e v.

När jag frågar hur det hela är tänkt att fungera svarar skolan att det är 4 ungdomar som har stalltjänsten tillsammans och det finns vuxen att tillgå om något skulle strula.
Jag frågar hur de har tänkt för de som pendlar (dottern + ca 4-5 st. som också pendlar, kommer nästan alltid försent varje vanlig morgon, pga snålt med tider mellan bussbyten) och får en motfråga om hur stor förseningen kommer att bli för min dotter? (min dotter har, så fort hon fick veta om stalltjänsten, tagit upp frågan med obefintlig buss med skolan).
Jag svarar att om bussbyten fungerar så kommer hon till skolan 2 minuter före 7, om det blir förseningar kan det röra sig om upp till 15-20 minuter efter 7.

Skolan menar då på att, "ja ja, men då får det väl vara så då om det inte går att lösa på annat sätt, med underton att det inte är bra (Dottern känner att skolan tycker det är besvärligt när hon kommer för sent, och det gör hon ju så gott som varje dag!).

Vad somliga andra föräldrar tycker är att: det är väl bara för mig att skjutsa, man måste väl ställa upp på sitt barn och inte tro att allt är gratis jämt!!!!!
Jag påpekar att det inte finns någon möjlighet för mig att skjutsa henne 4 mil (enkel resa) för att hon ska komma i tid, då jag har yngre barn hemma som ska iväg till skolan. Maken räknar vi bort, då han för det mesta börjar runt 3-4 på morgonen och alltså inte är hemma den aktuella tiden. Jag säger att jag kan skjutsa dottern ca 2 mil enkel resa, då det inte går ngn buss förbi oss så tidigt, utan vi måste ta oss till staden. Den dagen jag försover mig, halkar av vägen eller bilen inte startar, då kommer dottern försent en halv dag (ja, jag är nog grinig..:devil: )

Dotterns mentorer hänvisar till rektor.
Detta är v.40 och v.43 ska dottern ha stalltjänst!

Jag hör inget under inledningen av v.41 så jag meljar rektor och frågar hur de har tänkt det och om det är möjligt för mig att få ngn sorts ersättning för att jag skjutsar till bussen (är det snålhet :o ??).
Får till svar att det får jag ansöka om hos min kommun, då det är de som beviljar busskort!? Ehh, busskort har dottern redan, det är ju bussen som fattas????

Skolan ska fundera på en lösning, kanske kan ord. skoldag börja 8.30 så behöver ingen komma för sent, och kanske kan stalltjänsten starta 7.30 (fine, då kommer iaf dottern förhoppningsvis i god tid, för ngn senare buss går inte så hon får ta 05.50 bussen från staden precis som vanligt! hoppsan, var jag otacksam här :crazy: ?), men det ska diskuteras efter höstlovet!

I morse gick vi upp 04.30 för att sen åka 05.25 så dottern kunde ta bussen 05.50. Jag vet ff inte om hon kom i tid, det får jag veta ikväll när hon kommer hem, runt 18.00...!

TACK :bow: till den som orkat läsa mitt svammel och snälla, säg att jag inte är fullt så hemskt krävande och bortskämd som jag känner mig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Jag tycker såhär; dottern har valt att gå där och ni har valt att låta henne gå där på de premisser som finns - dvs avståndet till skolan och de dåliga busstiderna. Med dåliga busstider så kan man räkna med att det blir struligt att passa skolans tider. Jag tycker att det enda ni kan begära är att skolan accepterar att dottern inte alltid kan passa tiderna klockrent. Något annat tycker jag känns lite som överkrav. Sedan får ni väl prova att pressa på bussbolaget.

Att du inte kan skjutsa har jag full förståelse för, men när ni har valt denna situation (dottern går på skola långt bort och bor hemma) så får ni antingen acceptera faktum eller ändra situationen (dottern flyttar t ex).
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Inte vet jag om du är bortskämd. Helt klart ställer det ju till merarbete och tar tid från annat.
Vi har liknande problem.

Sonen 17 år har praktik 2 ggr/vecka hela denna termin (förmodligen fler dagar nästa termin. Går praktiska industrilinjen på Baggium).

Enda stället som han kunde få en bra plats på ligger 5 mil enkel resa hemifrån och ingen bussförbindelse alls finns vare sig dit eller hem = vi skjutsar utan knot 2 ggr/vecka och hämtar. Om inte, skulle han inte få sin praktik och det är ett stort minus för hans utbildning och skolgång.

Att din dotter och några till kommer lite sent pga dåliga förbindelser ser jag inte som ett större problem. Som Trani skriver: Ni har ju gjort det valet.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Att din dotter och några till kommer lite sent pga dåliga förbindelser ser jag inte som ett större problem. Som Trani skriver: Ni har ju gjort det valet.


Håller med, det enda ni kan kräva är att hon inte blir belastad för att hon kommer försent pga bussarna.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Jag svarar att om bussbyten fungerar så kommer hon till skolan 2 minuter före 7, om det blir förseningar kan det röra sig om upp till 15-20 minuter efter 7.

Men då så...
Hon kommer att vara i skolan runt sjusnåret...

Om de börjar klockan 7 och de vet att 4-5 personer har svårt att komma i tid pga buss så får man väll se till att dela upp så att de inte kommer i samma grupp och sen är det bara att gilla läget.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Kan inte dottern få bo på skolan den veckan hon har stalltjänst? (om det nu är internat).
Har för mig att det fanns jourrum på den naturbrukskolan jag gick på.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Jag tycker såhär; dottern har valt att gå där och ni har valt att låta henne gå där på de premisser som finns - dvs avståndet till skolan och de dåliga busstiderna. Med dåliga busstider så kan man räkna med att det blir struligt att passa skolans tider. Jag tycker att det enda ni kan begära är att skolan accepterar att dottern inte alltid kan passa tiderna klockrent. Något annat tycker jag känns lite som överkrav. Sedan får ni väl prova att pressa på bussbolaget.

Att du inte kan skjutsa har jag full förståelse för, men när ni har valt denna situation (dottern går på skola långt bort och bor hemma) så får ni antingen acceptera faktum eller ändra situationen (dottern flyttar t ex).

Tack för ditt svar! :)

Det är väl främst dottern som tycker det är jobbigt att komma försent, när lärarna påpekar det för henne och hon inte kan göra så mkt åt saken.
Att låta henne flytta är inget alt. i dagsläget, då hon har två hästar hemma att rida. Jag hinner tyvärr inte det utan får konc. mig på kringskötseln.
Bussbolaget har jag kontaktat och de kan inte göra ngt. Är landsortsbussen sen kan inte stadsbussen vänta, det kan jag ifos förstå.

Det jag eg. reagerat mest på är att vi inte visste om stalltjänsten förrän hon gått några veckor i skolan. Hade vi fått veta det lite tidigare kanske vi hade kunna ordna boende på nära håll den aktuella veckan, ngn som rider hästarna osv...:idea:
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Tack alla som svarat såhär långt! :bow: Det är alltid bra att få fleras syn på saken!

Vi ska försöka ordna så ngn kan ta hand om hennes hästar när nästa stalltjänst blir aktuell och att hon då kan bo lite närmare skolan. Tyvärr finns inte ngn möjlighet med jourrum på skolan så det får väl bli inneboende!:p
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Det är väl främst dottern som tycker det är jobbigt att komma försent, när lärarna påpekar det för henne och hon inte kan göra så mkt åt saken.

Det verkar väl väldigt märkligt och tjatigt av lärarna att påpeka det varje gång? Det är ju bara om man missat bussen som det är ens fel. Är bussen försenad finns ingenting att göra, inget att stressa över.

Kan hon inte ta undan lärarna en och en, helst en dag då hon inte är försenad, och helt enkelt vänligt och bestämt och helt oagressivt/ognälligt förklara för dem varför hon ibland kan bli försenad.

Hon kan ju tillägga hur sent hon kommer om hon missar bussen så de kan skälla på henne då, då har hon ju gjort fel...

Det enda kvar att göra är sedan att sluta stressa upp sig över att vissa människor inte verkar kunna förstå att de borde ringa och skälla på bussbolaget inte eleven.

(Från en som varit notoriskt försenad halva skoltiden, helt självförvållat, och överlevde ändå. Sura lärare går över.)
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Kan hon inte ta undan lärarna en och en, helst en dag då hon inte är försenad, och helt enkelt vänligt och bestämt och helt oagressivt/ognälligt förklara för dem varför hon ibland kan bli försenad.

Alla lärare vet varför hon är sen ibland, men tydligen kommenteras det iaf. Vet dock inte om det är varje gång hon är sen (det verkar ju lite tjatigt, jag håller med dig!). Hur som, dottern upplever det som jobbigt och jag får väl tro på det.

Redan innan dottern öht sökte dit, frågade jag hur de som pendlade fixade schema och bussar och joodå, det gick såå bra! Varken schema eller busstider har ändrats sen dess och det fanns även pendlare från vårt håll. Kanske var lärarna mer toleranta då, vad vet jag?
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Jag hör inget under inledningen av v.41 så jag meljar rektor och frågar hur de har tänkt det och om det är möjligt för mig att få ngn sorts ersättning för att jag skjutsar till bussen (är det snålhet :o ??).

Ja det tycker jag är snålt. Ni har ju valt själv att ha dottern där. Det är ju inte deras problem. Det går inte att lösa med de andra barnen så de får skjuts/hjälp till skolan, så att du kan skjutsa dottern då och då?
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Tack för svaret! :)

Vanliga skoldagar behöver jag inte skjutsa, då går bussen och dottern har busskort, det är bara när det är stalltjänst som jag behöver skjutsa till närmaste busshållplats för tidiga bussen.

Att obligatorisk stalltjänst ingick med tidigare start på morgonen, var inget skolan informerade om innan, utan det dök som sagt upp, via dottern, några veckor in på terminen.

Jag vill gärna veta om saker i god tid, jag gillar att kunna planera! :)
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

*kl*
Om det är stalltjänst var tionde vecka så handlar det om... två veckor per termin, som mest tre ena terminen? Det borde ju gå att hitta lösning för. Inga jourrum alltså, men finns det inga andra elever som bor på skolan? Att klämma in en tonårstjej extra (eller två, eller tre) i ett internatrum har jag inte uppfattat som något större problem utifrån rapporterna från vår egen.;)
Fyra mil går på under en timme med en normalsnabb moped, kan det vara ett alternativ de veckor som väglaget tillåter?
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Tack för ditt svar! :)

Jo jag vet att stalltjänsten inte kommer att inträffa så ofta! Saken är den att dottern har två (äldre) hästar hemma som behöver ridas regelbundet, vilket "någon" måste göra om hon ska bo borta en vecka. Vi ska försöka hitta ngn vänlig själ som kan åta sig det nästa gång det är stalltjänstdags!

Finns tyvärr inget internat, antingen bor man på orten, hyr lägenhet åt sitt barn eller så pendlar man!

Lägger fram förslaget om moped till berörd! ;)
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Varför kan inte dottern bo på skolan? Om inte alltid, så just den veckan bara? Jag har själv gått på Naturbruksgymnasie och det var ett evigt körande på mina föräldrar då, inga överlyckliga miner men dom ställde upp för att jag skulle kunna få den utbildning jag ville, dom hade nog varit väldigt glada om det bara handlade om 1 vecka var 10:de vecka... Att hon kommer för sent nästan varje dag förstår jag är något som irriterar, speciellt om man ska ut och ha träning etc utanför skolan (vet inte hur det är upplagt på just din dotters skola), är det inget alternativ att låta henne bo på skolan och inte pendla varje dag?
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Såg att mitt svar kom lite sent ;) Hyra en lägenhet är inget alternativ då? Det fick vi göra efter årskurs ett eftersom det inte fanns så mycket platser på internatet... Sen kanske det går att ordna stallplats i närheten eller fixa medryttare åt hästarna på veckorna?
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Tack för svaren! :)

Tyvärr har plånboken begränsningar, och då äldsta dottern i familjen redan bor i hyrd lägenhet på annan ort, funkar det inte med en hyra till + stallhyra för två hästar. Sen vill jag ha lite koll på dottern av andra anledningar!:cool:

Jag är också uppvuxen med skjutsningar hit och dit och tvekar inte att göra det, i den mån det går att få till så att det passar resten av familjen! :)
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Men kan hon inte vara inneboende hos någon kompis som har lägenhet på orten just den veckan det gäller då? Det kan väl inte göra något om hennes 2 hästar står i 5 dagar?
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Jag har en dotter som går på naturbruksgymnasium!
Där förekommer stalltjänst och lagårdstjänst!

Dottern har 3,5 mil till skolan varje dag,1a bussen härifrån går 6.50 in till stan,skolbussen går 7.45 till skolan!

Men när hon har dessa tjänster,så sover hon på internatet hela veckan!
Jag kan köra ut henne till skolan på sön.kvällen,och sen tar hon skolbussen hem på fredag!

Vissa helger jobbar hon med lön i stall och lagård,då kör jag ut henne på fredagskvällen,eller tidigt lör.morgon,ev hämtar henne sön-kvöll,annars sover hon kvar till mån när skolan börjar!

Har ni inte ett internat som hon kan sova på? Eller någon kompis som bor på internatet som din dotter kan sova hos?
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Jag tycker att det låter som att den bästa lösningen är att hon bor på skolan de veckor hon har stalltjänst... hästarna hemma kommer inte lida ett dugg av att stå 5 dagar var tionde vecka ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
839
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 832
Senast: Habina
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp