Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Men hur många ensamstående håller på att laga en massa ordentlig mat hela tiden? Inte jag i alla fall.
Jag äter hemlagad mat mer eller mindre varje dag. Någon enstaka gång väljer jag att äta lunchen på jobbet ute istället för matlåda så då blir det sådan mat istället. Antalet dagar i månaden då jag inte äter lagad mat understiger genomsnittligt en.
 
Jag försöker få ihop "storkok" på sön alt ledig dag i veckan som räcker till den dagen och två lunchlådor. (Då pratar vi spaghetti och köttfärssås, falukorv och makaroner, pyttipanna) Sen blir det mikromat en el två dgr och ngn dag köpmat/lunch ute. Jag lagar aldrig mat en jobbdag och äter aldrig lagad mat hemma en jobbdag.

Faktiskt aldrig funderat på att det skulle vara ovanligt, konstigt eller att något är fel med mig.
 
Jag försöker få ihop "storkok" på sön alt ledig dag i veckan som räcker till den dagen och två lunchlådor. (Då pratar vi spaghetti och köttfärssås, falukorv och makaroner, pyttipanna) Sen blir det mikromat en el två dgr och ngn dag köpmat/lunch ute. Jag lagar aldrig mat en jobbdag och äter aldrig lagad mat hemma en jobbdag.

Faktiskt aldrig funderat på att det skulle vara ovanligt, konstigt eller att något är fel med mig.

Tycker du låter som genomsnittet som jag försökte beskriva några inlägg bakåt. Dvs ett lagat mål mat per dag de flesta dagar.

Jag är fö likadan. Äter matlåda på lunchen, lagar inte mat i veckorna utan storkok på helgen, någon dag per vecka blir det köpt mat ute istället för matlåda. Äter aldrig lagad middag (pga tidsbrist) på vardagar.
 
Tycker du låter som genomsnittet som jag försökte beskriva några inlägg bakåt. Dvs ett lagat mål mat per dag de flesta dagar.

Jag är fö likadan. Äter matlåda på lunchen, lagar inte mat i veckorna utan storkok på helgen, någon dag per vecka blir det köpt mat ute istället för matlåda. Äter aldrig lagad middag (pga tidsbrist) på vardagar.
Ok. Kände mig "sämre" än så iom ofta mikromat. Och att det där är när jag är duktig. :angel: Kan lika gärna bli fil och müsli till lunch en hel jobbhelg tex. 🙈 Med mikropizza på kvällen.
Laga mat ligger som ni hör rätt långt ner på min att göra-lista. :cautious:
 
Ok. Kände mig "sämre" än så iom ofta mikromat. Och att det där är när jag är duktig. :angel: Kan lika gärna bli fil och müsli till lunch en hel jobbhelg tex. 🙈 Med mikropizza på kvällen.
Laga mat ligger som ni hör rätt långt ner på min att göra-lista. :cautious:

Tycker ingen ska känna sig sämre pga hur man väljer att äta. Jag HATAR att laga mat och köpte nästan alltid lunch tidigare sen jag flyttade till stan och inte har stoor frys längre. Nu lagar N matlådor.

Och om man så väljer att äta enbart micromat för man tycker det är gott eller inte vill laga mat tycenr jag inte man ska behöva skämmas.

Men att som för @Magiana att vilja laga mat/äta lagad mat men inte ha orken och därför inte äta. Det är inget jag tycker ska framställas som "normalt". Att välja att låta bli, eller att inte hinna, är en annan sak än att inte orka pga sitt mående är ju väldigt olika
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 170
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp