Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Kan pma namnet på min läkare på vc
Hon är bra
Barsk men bra och skriver noggranna intyg
Jobbar dock inte alla veckor men frågar man efter henne så talar de om när hon jobbar och man kan få akuttid samm dag om hon är där
Barska kvinnor brukar vara bra. Jag föredrar dem framför de handfallna eller de som bara är mesiga.
 
Det som kan hjälpa i så fall är att du vid nästa besök har skrivit ned några anteckningar till läkaren. Vad har du för arbetsuppgifter och vad i din sjukdom gör att du inte kan utföra dem? Att fundera kring det och ha lite fylligare svar på de frågorna kan göra mycket för att intyget ska gå igenom.

För övrigt tycker jag att allt låter väldigt svart nu. Du klarar inte att möta dina basala behov och har dödstankar. Det är nog dags att kontakta psykakuten.
Läkarna har tidigare bl.a. skrivit att jag har koncentrationsproblem och blir sittande framför datorn utan att få något gjort. FK godkänner inte det.

Sen är de ju problematiskt för mig att ansöka om sjukpenning då jag varit tjänstledig sedan avslaget i höstas. Det minskar min SGI.

Att jag haft/har problem med basala behov har vården aldrig brytt sig om.
 
Kan pma namnet på min läkare på vc
Hon är bra
Barsk men bra och skriver noggranna intyg
Jobbar dock inte alla veckor men frågar man efter henne så talar de om när hon jobbar och man kan få akuttid samm dag om hon är där
Jättebra om du kan få en fast läkare, @Magiana ! Det är jobbigt nog att ta sig fram i vården som det är, med problematik som din ska man inte behöva vara med i stafettläkarloppet dessutom.
 
Idag var det nära att jag ringde till psykakuten. Jag gjorde inte det.

Jag är rädd för att inte klara jobbet i morgon. I torsdags fick jag sjukskriva mig efter depressionsskolan och på fredagen fick jag knappt något gjort alls. Men jag MÅSTE verkligen klara jobbet för jag får ingen sjukpenning.
På en del ställen i landet finns det mobila psykiatriska akutteam, som man kan ringa till och/eller som kommer hem till en. Vet du om det finns där du bor?
 
På en del ställen i landet finns det mobila psykiatriska akutteam, som man kan ringa till och/eller som kommer hem till en. Vet du om det finns där du bor?
Jag tror inte det finns. Den gången jag åkte till psykakuten så fick jag en sjukresa dit och hem.
 
Läkarna har tidigare bl.a. skrivit att jag har koncentrationsproblem och blir sittande framför datorn utan att få något gjort. FK godkänner inte det.

Sen är de ju problematiskt för mig att ansöka om sjukpenning då jag varit tjänstledig sedan avslaget i höstas. Det minskar min SGI.

Att jag haft/har problem med basala behov har vården aldrig brytt sig om.

Risken minskar ju bättre skrivet intyget är men tyvärr händer det att även väldigt välformulerade intyg nekas.

Att du har problem med basala behov vore i alla fall för mig en väldigt tydlig signal om en svårare/djupare depression och jag arbetar inom vården. Ingen människa vill frivilligt leva i misär.
 
Magiana hur bra är den här tråden för dig? Folk pepprar dig med mer eller mindre goda råd som du hela tiden argumenterar mot (och i många fall förstår jag dig). Jag får intrycket att detta bara bekräftar för dig att ditt liv suger och att alla möjligheter är stängda? Liksom motsatsen till att ”skriva av sig”.

Tycker att detta inlägg från @mandalaki är värt att lyfta igen. Det här är ett öppet forum, var person väljer att läsa, svara på inlägg etc. och det ligger otroligt mycket värme och omtanke bakom många råd, tips och stöttande ord i den här tråden. Men det är svårt att undgå hur destruktiv behållningen tycks bli av denna intensiva "informationsvåg". Givetvis är det enbart @Magiana som kan avgöra vad som är hjälpsamt och inte för henne i denna stund men det kändes ändå, för mig, viktigt att belysa igen.
 
Tycker att detta inlägg från @mandalaki är värt att lyfta igen. Det här är ett öppet forum, var person väljer att läsa, svara på inlägg etc. och det ligger otroligt mycket värme och omtanke bakom många råd, tips och stöttande ord i den här tråden. Men det är svårt att undgå hur destruktiv behållningen tycks bli av denna intensiva "informationsvåg". Givetvis är det enbart @Magiana som kan avgöra vad som är hjälpsamt och inte för henne i denna stund men det kändes ändå, för mig, viktigt att belysa igen.
Jag ser också det destruktiva i det, jag tror att Magiana riskerar må sämre av det, hur välment det än är. Tack för att du stöttade det.
 
Fast tillhör du personkrets i LSS? Jag undrar om de inte missuppfattat och du fått fel svar.
Jag vet inte vilka som hör till LSS med tydligen är det riktat mot den som har psykiska funktionshinder, vilket ju jag har.

De personer biståndshandläggaren hanterade var främst äldre som behövde hemtjänst o.d. Hon handlade inte frågor om boendestöd t.ex. utan det har lss-handläggaren hand om.

Men LSS, har du rätt till det? Fick du kontaktuppgifter dit?
Ingen aning.

Jag blev uppmanad att ringa kommunens växel för att få prata med lss-handläggare. Det är ytterligare en sån där sak jag inte riktigt orkar ta tag i.
 
Fast tillhör du personkrets i LSS? Jag undrar om de inte missuppfattat och du fått fel svar.
Det kan handla om hur de benämner saker så att biståndshandläggarna hanterar äldreomsorgen och lss-handläggarna hanterar de som är yngre även när det är bistånd enligt SoL som ges och inte lss-insatser.

Jag har sett kommuninfo som är direkt vilseledande om det som kallas LSS-enhet eller liknande. Trots att det inte alls framgår av namnet så hanterar de både bistånd och personer utanför personkretsen men det framgår först om man typ lusläser detaljer på fjärde sidan.
 
Jag vet inte vilka som hör till LSS med tydligen är det riktat mot den som har psykiska funktionshinder, vilket ju jag har.

De personer biståndshandläggaren hanterade var främst äldre som behövde hemtjänst o.d. Hon handlade inte frågor om boendestöd t.ex. utan det har lss-handläggaren hand om.


Ingen aning.

Jag blev uppmanad att ringa kommunens växel för att få prata med lss-handläggare. Det är ytterligare en sån där sak jag inte riktigt orkar ta tag i.
Du kan maila dem med
 
Jag blev uppmanad att ringa kommunens växel för att få prata med lss-handläggare. Det är ytterligare en sån där sak jag inte riktigt orkar ta tag i.
Du behöver inte ringa. Skicka samma mail som sist. Lägg till att du blivit hänvisad till LSS-handläggare, men är tveksam om det är rätt eftersom du inte tillhör personkretsen, bara har en depresionsdiagnos. Be att få bli kontaktad av rätt sorts handläggare för att kunna få en bedömning av hjälp att klara vardagssysslor i hemmet vid psykisk ohälsa. Adressera till kommun@lindesberg.se så får de själv lösa att det kommer till rätt människa.

Om någon igen säger att du själv ska ringa för att ta reda på vem du ska prata med så säger du att det är svårt för dig och de måste be att den som är rätt person ringer upp dig istället. Det ska de fixa.
(kom ihåg att du ska SÄGA till dem att du inte klarar det och att det är deras jobb som de får län för att hantera detta)
 
Det kan handla om hur de benämner saker så att biståndshandläggarna hanterar äldreomsorgen och lss-handläggarna hanterar de som är yngre även när det är bistånd enligt SoL som ges och inte lss-insatser.

Jag har sett kommuninfo som är direkt vilseledande om det som kallas LSS-enhet eller liknande. Trots att det inte alls framgår av namnet så hanterar de både bistånd och personer utanför personkretsen men det framgår först om man typ lusläser detaljer på fjärde sidan.

Ah. Då kan det ju vara så. Annars kändes det som nån direkt missuppfattat eller gett felaktigt svar. Men en sådan uppdelning skulle förklara.
 
Jag vet inte vilka som hör till LSS med tydligen är det riktat mot den som har psykiska funktionshinder, vilket ju jag har.

De personer biståndshandläggaren hanterade var främst äldre som behövde hemtjänst o.d. Hon handlade inte frågor om boendestöd t.ex. utan det har lss-handläggaren hand om.


Ingen aning.

Jag blev uppmanad att ringa kommunens växel för att få prata med lss-handläggare. Det är ytterligare en sån där sak jag inte riktigt orkar ta tag i.

Du tillhör inte personkrets pga en depressionsdiagnos. Däremot kan det vara såsom påpekats att "LSS-avdelningen" handlägger både mot de inom personkrets och övriga icke äldre i behov av bistånd.
 
Sån där mikromat är vad jag också använder för att överleva. Och så mackor och frukt. Eller kokt ägg och kokta grönsaker. Eller musli.

Jag kan ju laga mat egentligen. Det är orken (intresset) som fattas. Jag tar inte tag i det helt enkelt. Egentligen är det ett problem som faktiskt alltid har funnits. Har jag ett recept att följa så är det inga problem, bara jag kommer igång.
Men hur många ensamstående håller på att laga en massa ordentlig mat hela tiden? Inte jag i alla fall.
 
Men hur många ensamstående håller på att laga en massa ordentlig mat hela tiden? Inte jag i alla fall.

Den absoluta majoriteten äter nog åtminstone ett lagat mat mål per dag åtminstone de flesta dagar i veckan. Och då menar jag med lagat mat mål inte mikromat utan hemlagat eller utelunch. Sen behöver det inte vara mer komplicerat än spaghetti och köttfärssås eller liknande.

Men vet ytterst få som frivilligt utan att det beror på brist på ork eller tid lever på bara mackor, yoghurt eller färdigmat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 248
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp