Om man importerar en pitbull...

Swat

Trådstartare
från USA kan man då köpa en som är reggad i en FCI ansluten organisation?

(Nej! Bli inte upprörda! Jag skall inte utöka min lilla "flock" utan sitter bara och funderar. ;) )

Har försökt hitta fakta om detta, men misslyckats.

Rent hypotetiskt nu:
* Jag hittar en uppfödare om röntgar, "mentaltestar" och meriterar sina hundar:
* Jag hittar en kull med föräldradjur som verkar sunda.
* Min vän som bor "over there" åker och besöker uppfödaren och kontrollerar att hundarna sköts och hanteras på ett vettigt vis.
* Jag bokar en valp och uppfödaren lovar stalla upp hunden hos sej tills alla vaccinationer är klara och hunden kan sändas till Sverige.
* Vid 7 månaders ålder sänds hunden till Sverige och kan av självklara orsaker inte reggas i SKK utan får leva som blandras!

Men... Kan hunden få ett reg.nummer i någon annan FCI-ansluten organisation?

/Swat

Sv: Om man importerar en pitbull...

Jag har fått för mej sedan mååånga år tillbaka att det är förbjudet att importera pitbull till Sverige?? :confused:

Eller så är det något som någon sagt och jag bara hängt på.. :angel:

Nej då!

Det finns inget förbud mot någon särskild hundras i Sverige.
Vår lagstiftning säger dock att vi inte får ha hundar som:
•är överdrivet kamplystna
•lätt blir retade och biter
•man bara med svårighet kan förmå att avbryta ett angrepp
•låter sin kampvilja gå ut över människor och andra hundar.

Det enda förbud vi har vad gälle raser är varghybrider med "för mycket" varg i sej. Om jag inte minns fel så måste det vara minst fyra generationer sedan varg varit inkorsad.

/Swat

Är väl inget att bli upprörd över om nån gör som sagts ovan o vill ha en APBT? Bättre det än en ovtjarka tycker ju jag ;)

Intressant frågeställning!

Nej, det är inte möjligt.

I USA reggas APBT i ett flertal olika förbund/kennelklubbar, men inte i AKC vilken är den enda kennelklubben som FCI erkänner i det landet.

Det var detta jag hade för mej...

Men så hittade jag en annons med Pitbull valpar som enligt annonsen var reggade i AKC... (Skall se om jag hittar den igen, men jag är tveksam då det mest var något jag "snubblade över" på nätet.)

Pappan till kullen tjänstgjorde hos polisen som narkotikahund vid den Mexikanska gränsen och mamman var terapihund på ett älderboende samt hjälpte till att "motivera" handikappade barn till mer rörelse (om jag förstod allt rätt!).

Kanske att sätt att locka köpare att säga att valparna reggas i AKC?

/Swat

Pappan till kullen tjänstgjorde hos polisen som narkotikahund vid den Mexikanska gränsen och mamman var terapihund på ett älderboende samt hjälpte till att "motivera" handikappade barn till mer rörelse (om jag förstod allt rätt!).

Vilka helylleföräldrar. De går bergis i kyrkan med på söndagar ;)

Nej då!

Det finns inget förbud mot någon särskild hundras i Sverige.
Vår lagstiftning säger dock att vi inte får ha hundar som:
•är överdrivet kamplystna
•lätt blir retade och biter
•man bara med svårighet kan förmå att avbryta ett angrepp
•låter sin kampvilja gå ut över människor och andra hundar.

Det enda förbud vi har vad gälle raser är varghybrider med "för mycket" varg i sej. Om jag inte minns fel så måste det vara minst fyra generationer sedan varg varit inkorsad.

/Swat

Jahaa, men se där.. Jag hakade med andra ord bara på... :angel: ;)

Helylle tik kanske!

Men enligt informationen om hanen så hade han skarpa bett vid 80% av sina arbetspass. Så nja...:devil:

/Swat

Dom kan ju ha en ILP-registering som Amstaff kanske eftersom i alla fall pappan är tjänstehund.
http://www.akc.org/reg/ilpex.cfm

Å andra sidan så reggar ju AKC blandraser nu för tiden.
Allt är relativt, det hänger på vad man lägger i begreppet "registrerad i AKC...
http://www.akc.org/mixedbreeds/index.cfm?nav_area=mixedbreeds

Det var detta jag hade för mej...

Men så hittade jag en annons med Pitbull valpar som enligt annonsen var reggade i AKC... (Skall se om jag hittar den igen, men jag är tveksam då det mest var något jag "snubblade över" på nätet.)

Kanske att sätt att locka köpare att säga att valparna reggas i AKC?

/Swat

Det är inte AKC pitbull reggas i utan UKC!
Bland seriöst apbt folk så ses en hund med endast UKC-tavla som en amstaff då klubben ej skiljer på amstaff och pitbullens linjer :O Dvs kan en amstaff/pitbullmix reggas som APBTR där.
Ja, så illa är det... En hund utan en ADBA eller BFKCtavla är inte renrasig APBT. Fler rasklubbar behövs ej!

VARNING FÖR BILDCHOCK!
*

*

*

*

*
Detta är en renrasig APBT:
ponyboyr.jpg

DETTA är en hund av UKC kallad APBT!!!!!!

92900024.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Måste rätta mig själv, inte bara som en amstaff, utan som en Amstaff (om korrekt Amstaff tavla) eller som en blandras; den så kallade Pitbullen (enligt UKC) i bilden under den renrasiga APBT.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 637
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras (OBS! Med renras menar jag i denna tråd SKK's definition - dvs hundar reggade i en FCI-ansluten kennelklubb!) Att Herr och Fru... 2
Svar
33
· Visningar
4 270
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka