Luriga, luriga annonser!!

Sv: Luriga, luriga annonser!!

Detta visste faktiskt inte jag. Vilka raser är det?

Det är väl några Stövare, Gotlandstövaren tror jag o någon annan lokal jakthund, Hälleforsaren?
Västgötaspetsen är ju relativt ny innom FCI vad jag vill minnas.

Kuriosa:
Rasen Australian Stock Dog (fd Working Kelpie) reggas i SKK, men inte i någon annan FCI ansluten klubb i hela världen.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Och numera ska man till och med ha koll på vilka organisationer som är bäst att regga en APBT i, och mest seriösa. UKC vill man inte ha, och helst inte ADBA heller längre om jag minns rätt - något med stamtavlor och dubbelregistrering.

Så många bokstäver att hålla reda på :D
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Det är väl någon av klubbarna som tillåter dubbelregistrering, dvs att de är reggade i AKC som Amstaffs o i den andra som APBT, snurrigt värre.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

UKC ser inte "skillnad" på AST och APBT, så den klubben tar inte APBTägare seriöst, där reggas mest APBT avlade för utställning, ofta då sk "blue nose" eller andra hundar med tvivelaktiga statavlor eftersom ADBA och BFKC inte skulle godkänna dessa.
Sen finns det självklart fler organisationer i andra länder, men enligt APBT folk så är just BFKC och ADBA seriösast och pitbullens SKK.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Ja, mig veterligen så står väl BFKC högst upp på listan över vad som anser vara bäst, och säkrast som alternativ. Men som sagt, APBT's/Amstaffar som är dubbelreggade i AKC och UKC är alltså renrasiga Amstaffar egentligen, även om någon vill hävda annat.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Lustigt... I USA finns det sa manga regestries av olika sorter (for hastar ocksa rena farg regestires) att de flesta inte tar nagra mer an de storsta pa allvar. Innom hundvarlden AKC och med stor tvekan UKC... Men dar ar AKC det som galler, kan man inte registrera dar ar det bara de allra mest outbildade amatorer som anser att hunden ar "registrerad" om det galler ett annat registry.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Jo, AKC är ju störst. Men eftersom man inte får regga APBT's där, så kan ju inte det folket ens tänka tanken på AKC.. Och eftersom UKC förstör APBT-aveln genom att dubbelregga med Amstaff, så går ju det bort också.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Jo... men som sagt, prata med vilken hund person som helst och de har ingen aninig om nagon annan registry an AKC. Det ar det som galler, finns inte rasen dar anses inte hunden registrerad.
Breed registry ar en annan sak... och for att man ska kunna gora nagot med rasen maste den ocksa vara reggad i AKC. Nya raser som kommer till USA jobbar stenhart for att komma in och bli erkanda i AKC och anses inte "gangbara" forran de har inlammats i organisationen.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Nej, men det är ju precis som här i Sverige. Folk som är någorlunda insatta i rasen APBT vet precis vilka register som finns, och vilka som är bra och varför. En annan, vanlig svensson, har ingen aning om det.
Likadant är det i USA. Dom som håller på med rasen kan sitt, och dom andra kan sällan ett skit alls - och därför blir det lätt att sälja "reggade" hundar, för folk vet inte vad dom ska titta efter.

Och rasen kommer aldrig att erkännas/registreras av AKC, så det är ju inte ens lönt att diskutera den frågan.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Fast där måste jag säga att SKK sköt sig i foten. För att sedan själva några år senare börja mönstra in Jack Russell-liknande hundar!!

JRTC är enligt mig en seriös organisation som blev enormt diskriminerad där det begav sig.

När man godkände Jack Russelln i Sverige så var SKK tvungen att följa sina regler.
De var tvungna att ta den typen som är godkänd av FCI och då är det rasstandarden från Australien som gäller.
Här var alltså SKK tvungna att följa sina egna regler och åsidosätta den klubben som redan var etablerad.

Hundarna som är finns med i JRTC är avlade efter den engelska rasstandarden.
Dessa hundar får vara lite större än vad de SKK-reggade hundarna ska vara, de är även mer högställda.
Man fick mönstra in dessa hundar om man ville, men det var inte säkert att de blev godkända eftersom de inte helt matchar den australienska standarnden.

När jag har sålt mina Russell valpar har jag alltid varit noggrann med att ange var mina valpar är registrerade och vad det innebär eftersom det ju finns två stora klubbar för rasen här i Sverige.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

När man godkände Jack Russelln i Sverige så var SKK tvungen att följa sina regler.
Vad då tvungna att följa sina regler?? Så svårt är det inte att ha ett styrelsemöte och fundera på om man ska göra om regler eller inte.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

Vad då tvungna att följa sina regler?? Så svårt är det inte att ha ett styrelsemöte och fundera på om man ska göra om regler eller inte.

SKK godkänner ju bara raser som är upptagna av FCI och då med den rasstandard som FCI har godtagit (i detta fallet den australienska).
Så är det för alla raser, de kan inte göra undantag för bara en ras. Jösses vilken kalabalik det skulle ha blivit bland andra raser som skulle vilja något liknande!


Om man leker med tanken att den "engelska" varianten skulle godkänts här i Sverige så är fortfarande resten av hundarna internationellt (som man hittar på de internationella utställningarna och som används i den aveln) godkända enligt en annan standard.
De svenska hundarna hade inte passat i den internationella mallen och de hade inte haft en chans på varken utsällningar eller i avelsutbyte utanför Sverige. Kort och gott hade tyvärr de svenska hundarna hamnat lika mycket utanför som de JRTC-reggade hundarna är idag.
 
Sv: Luriga, luriga annonser!!

KL

Brukar vara inne på Blocket och störa mig :crazy:

Några jag hittat
En vavva/papillon där de skrev att sedan årsskiftet räknades den blandningen som renras och kunde därför ställas ut och göra allt som en SKK-reggad hund kan.

En pomme för 25 000kr som skulle ha stamtavla men såg ut som en shipperke och dessutom var 5cm för hög! Det är en hel del för en hund som ska var 20cm men som kan accepteras till 22, denna var 28. Alltså, för 25 000 räknar man med en riktigt rastypisk utställnings/avelshund, eller om de har riktigt bra stam

En pomme som det stod: Helt renrasig som synes på bilden, hunden såg ut som en vavva med något annat i :grin:

Hittat många fler men det är vad jag kommit på nu...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 173
Senast: KaffeKask
·
Hundavel & Ras Jag håller på och letar hund och kommer att köpa en rätt så ovanlig ras. Har hittat en uppfödare som har en kull med stamtavla men...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
16 489
Senast: Ravishing
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 896
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag skulle vilja ha era åsikter och kunskaper ang. att köpa renrasig hund med stamtavla eller blandras. Jag har haft en jackrussel i 13...
2
Svar
23
· Visningar
3 179
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp