Om man inte vill sälja efter provridning...

Jag har vid försäljning gjort klart för ev spekulanter innan de åkt till oss att om jag inte tycker att de passar ihop så kommer jag inte att sälja.
Har sen aldrig behövt neka nån för det har alltid fungerat och verkat bra.
 
Är det ens särskilt vanligt att åka många mil för en vanlig häst?
Tycker det finns mycket hästar till salu konstant och överallt :)
Nog for att det finns hästar till salu överallt men har man specifika krav på den häst man köper in för en större summa pengar så blir det plötsligt värt det att bila upp till norrbotten. Jag tror jag provred 18 hästar innan jag fastnade för min oinridna unghäst som inte alls var vad jag sökte utbildningsvis men han hade rätt temperament och potential.

När man inte letar häst verkar det dock poppa upp en stor mängd hästar till salu, som sen försvinner när man behöver häst igen. :p
 
Nog for att det finns hästar till salu överallt men har man specifika krav på den häst man köper in för en större summa pengar så blir det plötsligt värt det att bila upp till norrbotten. Jag tror jag provred 18 hästar innan jag fastnade för min oinridna unghäst som inte alls var vad jag sökte utbildningsvis men han hade rätt temperament och potential.

När man inte letar häst verkar det dock poppa upp en stor mängd hästar till salu, som sen försvinner när man behöver häst igen. :p
Det räknar jag definitivt inte som vanliga hästar.

Vanliga hästar för mig är 40-60 000, läromästare, ofta äldre.
 
Det är ju din egen referens . Andra har helt olika kriterier, och därför blir tankar ang rimligt avstånd för att provrida hästar kanske inte så vägande i sak ang tråden tänker jag 👍
(Spinner vidare lite på @mackans inlägg)

Dessutom tänker jag att det ju rimligtvis beror på var man bor. Prisbilden när det gäller vilka hästar som säljs som billiga hästar (40-60 är ju ingen stor budget) måste väl påverkas dels av hur mycket andra hästar som finns i området, dels av vad det kostar att ha häst i området (dvs hur mycket kostar det ägaren att bli stående med hästen under en längre tid).

Själv ska jag åka lite mer än 20 mil enkel väg för att kolla häst i helgen. Men det är för att åka till den handlare som jag fått rekommenderad, för att titta på flera olika hästar som skulle kunna passa mig. Jag skulle inte ha åkt den vägen för att titta på en häst som jag bara sett på annons - litar mer på min tränares förmåga att bedöma vilken hästtyp som passar mig än min egen ;) Så jag tycker att sådant påverkar också. Är det bara en titt "på vinst och förlust" åker jag inte så långt. Verkar förutsättningarna bättre (och jag kan titta på mer än en häst åt gången) så kan jag tänka mig att åka längre.
 
Det räknar jag definitivt inte som vanliga hästar.

Vanliga hästar för mig är 40-60 000, läromästare, ofta äldre.

Sådana finns verkligen inte ”överallt”. När jag sökte så sökte jag inte läromästare men en grundutbildad glad hobbyhäst på lättklassnivå i hopp och dressyr utan olater. Många annonser verkade stämma. Många gick bort redan på videon. Stabil form och egen motor är subjektiva begrepp, skadefri med. Jag hade en radie på 25 mil utan problem och för rätt häst längre. Och jag höll på att bli mentalsjuk och överväga marsvin på kuppen.

Vad som verkar annonseras ut och vad som stämmer med vad man söker är inte samma sak. Och i den prisklass du beskriver är det inte så bara hitta en frisk, bussig häst utan konstigheter. En läromästare får man knappast för de pengarna övht
 
Jag hade inte blivit glad om jag hade åkt 100 mil t o r, hittat drömhästen och sedan fått veta att den inte är till salu ...
Även för dem som åker kortare så tycker jag inte att det är rätt mot varken spekulanter eller häst med provridningar om du inte är säker på att du ska sälja.
Nu låter det som att du måste, och kommer att sälja. Om du inte vill sälja till någon som bor 50 mil bort, så tycker jag att du ska vara ärlig och säga det innan de åker. Samma sak om du har ev andra preferenser på potentiell köpare. Jag förstår verkligen hur jobbigt det är, men det blir inte bättre för att potentiella köpare känner sig osäkra på vad du vill, eller i värsta fall lurade.
Om det dyker upp spekulanter som inte är lämpliga så inser nog de flesta det själva, i andra fall så svarar du något liknande det som @LaMirage skrev.
Har du möjlighet att ta hjälp av någon? Någon som (kan vara med och) visa hästen och som inte har den känslomässiga biten?
Men det kan ju finnas mängder med anledningar till att man inte vill sälja. Det kan ju bland annat vara ren självbevarelsedrift!
 
Men det kan ju finnas mängder med anledningar till att man inte vill sälja. Det kan ju bland annat vara ren självbevarelsedrift!
Självbevarelsedrift? För att man annonserar ut en häst och låter folk komma och titta om den inte är till salu? (Om man som säljare bedömer att en spekulant inte är lämplig som köpare är en annan sak, jag syftade på att TS uttryckte sig som att hon kanske ångrade sig helt vad gällde avsikten att sälja)
 
Senast ändrad:
Som säljare kan du redan innan vara tydlig med dina avsikter och se till att köparen är väl informerad om risken. Det blir mindre tjafs och missförstånd för bådas del.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 454
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 680
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp