Om man inte vill sälja efter provridning...

Men skälet till att jag inte skulle svara på en sådan annons är ju just vad den säger om säljaren, inte vad den säger om hästen. Om jag köper häst vill jag köpa en bra häst av en okomplicerad säljare.
Är det en komplicerad ägare verkligen för att den skriver att den har rätt att neka köp om det inte känns bra vid provridningen? Är det det som är avgörande? Det är ju så dom flesta som säljer häst tänker och gör iallafall bara det att inte alla skriver ut det.

Och vad är det det säger om ägaren annat än att den är rak och tydlig i kommunikationen? Just att köp inte är en självklarhet om det inte känns bra mellan köpare och häst.
 
Senast ändrad:
Lite det jag menar att annonsen i sej inte är något avgörande. Att man inte ska rata någonting bara för att den tycker annonsen är fel skriven. Att om någonting i annonsen låter galet så kan man fråga vidare och prata om det via mejl eller telefon. Men att rata en hel annons för att det står fel ord i den, det tycker jag är lite fel.
Fast ska man göra en dyr affär som ett hästköp så sållar i alla fall jag bort folk som verkar krångliga redan från början.
 
Fast ska man göra en dyr affär som ett hästköp så sållar i alla fall jag bort folk som verkar krångliga redan från början.
Men vad är det som är krångligt med meningen att ägaren har rätt att neka köp om det inte känns bra? Eller menar du att dyra hästar säljs trots att ägaren inte känner att det känns bra? Är en ägare okomplicerad bara när den inte har någon åsikt eller krav på ryttare och köpare?

Även om det är en dyr häst så vill inte alla sälja till första bästa person. Jag vet dock att många tar illa vid sig när ägaren inte tycker den duger för hästen, kanske det är det som gör att ägaren räknas som komplicerad. Jag räknar det mer till en ägare som faktiskt bryr sig och inte stressar iväg hästen till första bästa spekulant som vill betala rätt pris.

Man måste alltid komma ihåg när det gäller i annonser att ägaren är partisk och skriver om sin älskade häst så som den uppfattar hästen, mycket som kanske inte ens stämmer. Det är alltid en chansning att åka och kolla på hästar och därför är det dumt att rata en häst som verkar stämma in på ens krav. Sen upptäcker man hur ägaren är när man träffar/pratar med den.
 
Senast ändrad:
Är det en komplicerad ägare verkligen för att den skriver att den har rätt att neka köp om det inte känns bra vid provridningen? Är det det som är avgörande? Det är ju så dom flesta som säljer häst tänker och gör iallafall bara det att inte alla skriver ut det.

Och vad är det det säger om ägaren annat än att den är rak och tydlig i kommunikationen? Just att köp inte är en självklarhet om det inte känns bra mellan köpare och häst.
Eftersom som det är så givet att en privatperson får neka ett köp så ger det mig helt klart dåliga vibbar, om något så självklart behöver betonas så litar jag inte direkt på den personens förmåga att formulera kontrakt och liknade.
 
Men vad är det som är krångligt med meningen att ägaren har rätt att neka köp om det inte känns bra? Eller menar du att dyra hästar säljs trots att ägaren inte känner att det känns bra?

Även om det är en dyr häst så vill inte alla sälja till första bästa person. Det har liksom inte helt med priset att göra.
Är det så svårt att begripa?
Det upplevs som risk för krångel eftersom säljaren uppenbarligen inte begriper hur en affär med två privatpersoner går till, om hen känner ett behov av att skriva så.
Alltså är det inte någon jag vill göra affärer med. Speciellt inte när det gäller något dyrt, som en häst, där det är viktigt att det blir rätt.
 
Men vad är det som är krångligt med meningen att ägaren har rätt att neka köp om det inte känns bra? Eller menar du att dyra hästar säljs trots att ägaren inte känner att det känns bra? Är en ägare okomplicerad bara när den inte har någon åsikt eller krav på ryttare och köpare?

Det är inget krångligt med meningen i sig, men jag skulle inte heller svara på en sådan annons. Det är så självklart att det är på samma nivå som att skriva ”den här hästen har fyra ben” eller ”jag säljer bara till någon som kommer ge hästen någon form av grovfoder dagligen”.

Det är väl så självklart det kan bli att ägaren har rätt att neka köp - behöver man skriva ut det låter man i mina ögon antingen monumentalt okunnig eller superkrånglig. Det är inget FEL att vara något av dem, men JAG (och tydligen många andra) orkar inte köpa häst av en sådan människa.
 
Det är väl så självklart det kan bli att ägaren har rätt att neka köp - behöver man skriva ut det låter man i mina ögon antingen monumentalt okunnig eller superkrånglig. Det är inget FEL att vara något av dem, men JAG (och tydligen många andra) orkar inte köpa häst av en sådan människa.

Precis så jag känner.
 
Det är inget krångligt med meningen i sig, men jag skulle inte heller svara på en sådan annons. Det är så självklart att det är på samma nivå som att skriva ”den här hästen har fyra ben” eller ”jag säljer bara till någon som kommer ge hästen någon form av grovfoder dagligen”.

Det är väl så självklart det kan bli att ägaren har rätt att neka köp - behöver man skriva ut det låter man i mina ögon antingen monumentalt okunnig eller superkrånglig. Det är inget FEL att vara något av dem, men JAG (och tydligen många andra) orkar inte köpa häst av en sådan människa.
Om meningen dessutom följs av instruktioner om hur hästen ska skötas efter den blivit såld blir det ännu starkare krångelsignaler. När jag säljer häst försöker jag beskriva hästen sakligt i annonsen. Jag säljer givetvis inte om jag tycker häst och spekulant inte funkar ihop eller om det verkar heltokigt på ett eller annat sätt - men jag inser också att såld häst är såld. Det är inte mitt ansvar hur den sköts efter försäljningen och jag har inte mandat att styra det. Det enda jag kan göra är att sälja till en person som verkar vettig. Detta ser jag absolut ingen anledning att skriva i annonsen.
 
Så du förutsätter att hästen är till salu oavsett vad ägaren tycker? Det är väldigt naivt att tro tycker jag att man har någon slags rätt till hästen bara för att man anser att man passar med den. Tycker man måste respektera om ägaren har en dålig magkänsla och inte vill sälja, sen vilken anledning det är spelar egentligen mindre roll. Folk bryr sig trots allt om vart dens häst hamnar oftast, känns det inte bra så gör det inte.

Och om man har svårt att säga nej till någon så är det tycker jag mycket lättare att säga nej om den som kommer och tittare är medveten om det då uppenbart en del verkar tro att dom är självklara köpare ifall dom gillar hästen. Har man inte svårt att säga nej så behöver man ju inte skriva så dock.

Om man avstår en häst som verkar passa bara för att ägaren skriver att den har rätt att neka köp, då får man också ta risken att missa den rätta hästen. Då förstår jag inte heller faktiskt vad man som köpare förväntar sig av ägaren, om man anser att den inte har rätt att neka köp om den känner att hästen inte passar köparen.

Jag tror du missar poängen helt. Jag tror att @PrinceFair inte skulle åka och titta på en häst där ägaren har en massa krav på hemmet och att det ska komma och kolla och det ena med det sjunde. Hästen kanske är jätterätt, hemmet kanske uppfyller alla krav, men vem fan orkar med en sån fd ägare?
 
Jag hade dragit mig för att svara på en annons med en massa måsten. Måste gå i kuperad hage med ett flertal kompisar, måste gå barfota, måste gå på fritillgång etc.

Däremot de som skriver "i nuläget går hästen barfota och fungerar bra på det, får fritillgång och går i kuperad hage med sin flock. En önskan finns om ett liknande hem." Kan vara helt avgörande för mig om jag svarar eller inte.
Kan verka lite larvigt, men det första verkar mer ha en krånglig ägare med en massa krav och den andra lite mer avslappnad.
 
Angående att neka köparen om den inte fungerar så givetvis. Däremot så skulle jag aldrig titta på en häst ( medvet) där ägaren vill ha flera spekulanter att provrida och sedan välja. Och inte hade jag köpt hästen om jag blivit utvald. Antingen duger jag och får ett ok på att köpa vid provridningen och gärna får någon dag att bestämma mig eller så får det vara. Har jag svårt att bestämma mig och vill rida hästen flera gånger så är det min risk att den säljs till annan.
 
Angående att neka köparen om den inte fungerar så givetvis. Däremot så skulle jag aldrig titta på en häst ( medvet) där ägaren vill ha flera spekulanter att provrida och sedan välja. Och inte hade jag köpt hästen om jag blivit utvald. Antingen duger jag och får ett ok på att köpa vid provridningen och gärna får någon dag att bestämma mig eller så får det vara. Har jag svårt att bestämma mig och vill rida hästen flera gånger så är det min risk att den säljs till annan.
Om jag svarar på en häst på annons räknar jag kallt med att jag inte är den enda spekulanten.
Jag ser det inte heller som konstigt att även säljaren vill fundera några dagar.
 
Jag brukar skriva typ "hem före pris" eller liknande i annoncen, för att signalera att jag är mån om vart hästen hamnar och att det inte är självklart att någon får köpa den även om de bjuder priset jag begär eller högre.

Senaste gången jag sålde häst sa jag nej till flera interessenter (innan de ens provridit) pga att de inte hade tillräckligt bra hagar och utetider. Fast som redan nämnt så kan sådana saker ändra sig så man är ju aldrig garanterad när man väl sålt hästen.

Dock så tycker jag att man brukar få ett bra hum om personens värderingar och syn på hästhållning genom att prata med dem, och är man lite osäker är det inte fel att fråga om referenser.
 
Om jag svarar på en häst på annons räknar jag kallt med att jag inte är den enda spekulanten.
Jag ser det inte heller som konstigt att även säljaren vill fundera några dagar.
Givetvis kan det finnas fler spekulanter, men vill säljaren utvärdera flera innan denne kan bestämma sig så får hen leta efter en annan köpare. Jag skulle inte titta på hästen i det läget om nu inte priset motiverar (säljer 100.000 kr häst för 20.000) en krångligare hantering. Antingen är jag en acceptabel köpare eller så är jag det inte, att köpa hästen för att ägaren inte hittar en bättre köpare tilltalar mig inte, då får de leta vidare. Undantag bli om jag blivit lurad att provrida och inte lyckas släppa hästen, då möjligen.
 
Jag brukar skriva typ "hem före pris" eller liknande i annoncen, för att signalera att jag är mån om vart hästen hamnar och att det inte är självklart att någon får köpa den även om de bjuder priset jag begär eller högre.

Senaste gången jag sålde häst sa jag nej till flera interessenter (innan de ens provridit) pga att de inte hade tillräckligt bra hagar och utetider. Fast som redan nämnt så kan sådana saker ändra sig så man är ju aldrig garanterad när man väl sålt hästen.

Dock så tycker jag att man brukar få ett bra hum om personens värderingar och syn på hästhållning genom att prata med dem, och är man lite osäker är det inte fel att fråga om referenser.
Jag vet ett sådant fall där det stod "hem före pris" eller något liknande. En bekant provred hästen och gav ett bud 20 000 under annonspriset - och blev sedan irriterad när hästen såldes till en annan spekulant för utsatt pris. Personen ansåg att den hade det bästa hemmet (naturligtvis utan att veta något om den andra spekulanten) och fattade inte varför hen inte fick köpa billigare därför.
 
När jag sålde min första häst var det till att börja med många som hörde av sig men sist och slutligen inte så många som kom till skott och faktiskt ville boka in sig för provridning. Den personen som sen köpte hästen tänkte jag vid första intrycket ”men vad är det här för nån udda typ”, men hon var så otroligt hjärtego och visste vilken typ av häst som sökte. Hästen tyckte om henne, det blev affär, hästen är fortfarande kvar hos henne 2 år senare och de är jättenöjda. Vi håller kontakten fortfarande och jag har hälsat på dem en gång när jag hade vägarna förbi. Hästen är lite speciell och inte den typen av häst som passar vem som helst. Men det blev riktigt bra i slutänden.
Kan också tillägga att det var flera stycken som hörde av sig och var intresserade att ha hästen som ridskolehäst. Till dem svarade jag direkt att han inte var lämplig för det. Det var en snäll häst men man märkte tydligt på honom att han blev orolig av för många olika människor, det tog ett tag innan han fick tillit till någon ny. Han verkar också trivas bättre i ett mindre, lugnare stall.
 
Är det ens särskilt vanligt att åka många mil för en vanlig häst?
Tycker det finns mycket hästar till salu konstant och överallt :)
 
Är det ens särskilt vanligt att åka många mil för en vanlig häst?
Tycker det finns mycket hästar till salu konstant och överallt :)

Hon som köpte min första uppfödning flög typ 80 mil.
Nu visade det sig att hon var en f d kollega som flyttat norrut, men det visste varken hon eller jag när hon svarade på annonsen, och hon svarade för att hon letade efter en ettårshingst efter en viss hingst.
 
Är det ens särskilt vanligt att åka många mil för en vanlig häst?
Tycker det finns mycket hästar till salu konstant och överallt :)
Folk vill säkert helst ha en häst som är hyfsat nära men hittar man inte den rätta fast man söker en "vanlig" häst så får man åka längre. Alla söker säkert inte en vanlig häst utan har specifika krav.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 286
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp