Om man inte vill sälja efter provridning...

Jag kan acceptera att en säljare inte anser jag och hästen passar eller att en annan spekulant sa ja före mig eller liknande.

Men avskyr ”intressekoll” och ”ev till salu”

Så annonsera inte ut förrän du vet du vill sälja hästen.


Håller med!

Som säljare är det inga konstigheter att välja bland köpare/spekulanter. Så TS: i princip är det ju bara att säga att du har fler spekulanter och hör av dig med besked.

Däremot är det oschysst mot spekulanter över lag om man ändrar sig huruvida hästen är till salu alls.
 
Fast alltså, jag hade aldrig orkat ens ringa på en häst om det stod en sådan harang i annonsen, även om jag tyckte att hästen lät intressant.
Så du förutsätter att hästen är till salu oavsett vad ägaren tycker? Det är väldigt naivt att tro tycker jag att man har någon slags rätt till hästen bara för att man anser att man passar med den. Tycker man måste respektera om ägaren har en dålig magkänsla och inte vill sälja, sen vilken anledning det är spelar egentligen mindre roll. Folk bryr sig trots allt om vart dens häst hamnar oftast, känns det inte bra så gör det inte.

Och om man har svårt att säga nej till någon så är det tycker jag mycket lättare att säga nej om den som kommer och tittare är medveten om det då uppenbart en del verkar tro att dom är självklara köpare ifall dom gillar hästen. Har man inte svårt att säga nej så behöver man ju inte skriva så dock.

Om man avstår en häst som verkar passa bara för att ägaren skriver att den har rätt att neka köp, då får man också ta risken att missa den rätta hästen. Då förstår jag inte heller faktiskt vad man som köpare förväntar sig av ägaren, om man anser att den inte har rätt att neka köp om den känner att hästen inte passar köparen.
 
Senast ändrad:
Så du förutsätter att hästen är till salu oavsett vad ägaren tycker? Det är väldigt naivt att tro tycker jag att man har någon slags rätt till hästen bara för att man anser att man passar med den. Tycker man måste respektera om ägaren har en dålig magkänsla och inte vill sälja, sen vilken anledning det är spelar egentligen mindre roll. Folk bryr sig trots allt om vart dens häst hamnar oftast, känns det inte bra så gör det inte.

Och om man har svårt att säga nej till någon så är det tycker jag mycket lättare att säga nej om den som kommer och tittare är medveten om det då uppenbart en del verkar tro att dom är självklara ifall dom gillar hästen. Har man inte svårt att säga nej så behöver man ju inte skriva så.

Fattar inte svaret ? Vad har det att göra med @PrinceFair s konstaterande ?
 
Håller med!

Som säljare är det inga konstigheter att välja bland köpare/spekulanter. Så TS: i princip är det ju bara att säga att du har fler spekulanter och hör av dig med besked.
Varför ljuga för? Varför inte säga som det är om man tycker att personen inte passar med hästen? Då har dessutom spekulanten en chans att förstå vad det var som inte passade och kan förstå nekandet. Det är fruktansvärt irriterande med folk som kommer med att man är aktuell som köpare men att det är fler spekulanter osv. Är man ärlig så ger man iallafall inte köparen falska förhoppningar och den kan gå vidare och leta andra hästar.
 
Varför ljuga för? Varför inte säga som det är om man tycker att personen inte passar med hästen? Då har dessutom spekulanten en chans att förstå vad det var som inte passade och kan förstå nekandet. Det är fruktansvärt irriterande med folk som kommer med att man är aktuell som köpare men att det är fler spekulanter osv. Är man ärlig så ger man iallafall inte köparen falska förhoppningar och den kan gå vidare och leta andra hästar.

För mig är det självklart att det finns flera spekulanter och att säljaren väljer vem de vill sälja till.
 
För mig är det självklart att det finns flera spekulanter och att säljaren väljer vem de vill sälja till.
Många spekulanter eller inte så oavsett är bättre att vara ärlig och säga som det är så slipper någon tro att den har en chans på hästen när ägaren redan bestämt sig för att inte sälja till den personen. Lite schysst kan man väl vara och ge spekulanten en chans att förstå vad det var ägaren tycker inte klaffade och den kan glömma hästen och gå vidare i letandet.

Varför ljuga och hålla på med det löjliga att jag hör av mig osv när det inte kommer att hända. Man kan faktiskt i hästletande lära sig en hel del om vad som passar en och inte också om ägaren ger en ärlig förklaring till nekandet. Många vet trots allt inte exakt vad det är för häst dom egentligen är ute efter.
 

@Grazing
Vad pysslar du med nu? Du får inlägget att se ut som det är jag som skrivit det? 😳

Sen om du läser ordentligt ser du att jag aldrig förespråkat att nån lägger ut annons och tar emot provridande spekulanter när säljaren är osäker på om den ens vill /ska sälja.
 
@Grazing
Vad pysslar du med nu? Du får inlägget att se ut som det är jag som skrivit det? 😳
Ja och tänka sig, jag ändrade inlägget. Ibland blir det faktiskt fel.
Sen om du läser ordentligt ser du att jag aldrig förespråkat att nån lägger ut annons och tar emot provridande spekulanter när säljaren är osäker på om den ens vill /ska sälja.
Jag har inte skrivit någonstans att jag tycker det är rätt att ägaren ändrar sej huruvida den vill sälja hästen överhuvudtaget. Läs rätt så blir det inga missförstånd. Jag har bara skrivit att om man har svårt att neka någon så kan det kännas lättare att göra det genom att skriva i annonsen att man har rätt att neka köp om det inte känns bra. Och det betyder inte att man ändrar sig om att hästen är till salu eller inte, bara att man har rätt att säga nej även om spekulanten tycker den passar med hästen.
 
Inte jag heller.
"mycket noga med nya hemmet" räcker väl?
Fast om det är lättare för en ägare att vara ärlig och säga nej om den skriver i annonsen att spekulanten får vara beredd på att man inte tycker dom passar trots att dom anser att det är rätt häst så förstår inte jag varför det inte skulle vara fel. Många trots allt anser att dom har rätt till köp om dom gillar hästen.

En sådan sak förstår inte jag skulle avskräcka från att åka och titta på hästen, det är bara förtydligat att ägaren helt enkelt förklarar att den har rätt att neka köp om den känner att det inte passar.

Att vara övertydlig skadar aldrig.
 
Senast ändrad:
Fast om det är lättare för en ägare att vara ärlig och säga nej om den skriver i annonsen att spekulanten får vara beredd på att man inte tycker dom passar trots att dom anser att det är rätt häst så förstår inte jag varför det inte skulle vara fel. Många trots allt anser att dom har rätt till köp om dom gillar hästen.

En sådan sak förstår inte jag skulle avskräcka från att åka och titta på hästen, det är bara förtydligat att ägaren helt enkelt förklarar att den har rätt att neka köp om den känner att det inte passar.

Folk gör ju såklart som de vill, känns det lättare - skriv så i annonsen, men för mig är det så självklart att säljaren avgör om den vill sälja till mig eller inte att det inte behövs en extra beskrivning av detta i annonsen, utan det skulle signalera för mig att det är en "krånglig" säljare: i stil med intressekollarna osv - som kan ändra sig snabbt eller är velig.
Sedan förstår jag mycket väl att det kan kännas obekvämt att neka någon som varit ute och provat hästen och själv tyckte det gick bra, men som sagt - jag hade avskräckts av "onödiga" påpekanden av en uppenbar sak. Ingen är tvingad att sälja, eller köpa för den delen.
 
För mig är det så självklart att säljaren avgör om den vill sälja till mig eller inte att det inte behövs en extra beskrivning av detta i annonsen, utan det skulle signalera för mig att det är en "krånglig" säljare: i stil med intressekollarna osv - som kan ändra sig snabbt eller är velig.
Sedan förstår jag mycket väl att det kan kännas obekvämt att neka någon som varit ute och provat hästen och själv tyckte det gick bra, men som sagt - jag hade avskräckts av "onödiga" påpekanden av en uppenbar sak. Ingen är tvingad att sälja, eller köpa för den delen.
Som sagt, att ägaren anser sig rätt att plötsligt få ta bort hästen från marknaden efter att spekulanter kommit tycker jag är fel också. Intressekoller är det värsta som finns vad gäller annonser och dom skulle jag inte ens titta på alls.

Tycker man bör respektera att folk får skriva så som dom behöver för att kunna säga som det är sen. Alla är inte så tuffa att kunna vara raka och berätta som det är. Och det är inte schysst alls tycker jag att säga till spekulanten att man ska tänka på det och höra av sig osv och ändå ge köparen hopp om att få köpa hästen.

Sålänge resten av annonsen är vettig så förstår jag verkligen inte vad det har för betydelse. Vet en del som lite känts sig tvungna att sälja oavsett magkänsla då det kanske inte direkt finns någon klar anledning till att neka köp. Då är det lättare att hänvisa till det som stod i annonsen och säga därefter.

Handlar liksom bara om ett förtydligande om att spekulanten får acceptera ett nej även om den känner att det var rätt häst. För tro det eller ej det finns köpare som är otroligt jobbiga att ha att göra med och tar inte ett nej då dom anser att dom har rätt hem osv och är man inte rak nog så blir det jobbigt för alla parter.

Det är ju ett lika "onödigt" påpekande att skriva att man är noga med hemmet isåfall då det förhoppningsvis alla är.
 
Senast ändrad:
Som sagt, att ägaren anser sig rätt att plötsligt få ta bort hästen från marknaden efter att spekulanter kommit tycker jag är fel också.

Tycker man bör respektera att folk får skriva så som dom behöver för att kunna säga som det är sen. Alla är inte så tuffa att kunna vara raka och berätta som det är. Och det är inte schysst alls tycker jag att säga till spekulanten att man ska tänka på det och höra av sig osv och ändå ge köparen hopp om att få köpa hästen.

Sålänge resten av annonsen är vettig så förstår jag verkligen inte vad det har för betydelse. Vet en del som lite känts sig tvungna att sälja oavsett magkänsla då det kanske inte direkt finns någon klar anledning till att neka köp. Då är det lättare att hänvisa till det som stod i annonsen och säga därefter.

Givetvis,
det är varken schysst att ge hopp om att spekulanten ska få köpa och sen i princip gå under jorden och sluta svara ("make them go away" typ), eller att pressa en säljare att sälja om det inte känns bra.

Som omvänt exempel har jag tyckt att det som spekulant varit obekvämt att tacka nej till hästar efter provridning där det liksom inte gått dåligt utan utifrån sett bra ut men känslan inte varit 100, då kan man känna sig "tvungen" att förklara varför man inte vill köpa någons hjärtehäst, men det finns egentligen ingen förklaring mer än att det inte var "min" häst.

Som sagt - folk får såklart skriva som de vill och vad som gör dem bekväma, samtidigt som jag fortsatt personligen anser formuleringen onödig. Vettig annons och sedan ordentlig kontakt innan provridning där man kan diskutera synen på hästhållning m.m. och där man kan berätta hur viktigt rätt hem är, BÖR sålla ut de värsta stolpe ut-exemplen även om det inte är någon garanti.
 
Som omvänt exempel har jag tyckt att det som spekulant varit obekvämt att tacka nej till hästar efter provridning där det liksom inte gått dåligt utan utifrån sett bra ut men känslan inte varit 100, då kan man känna sig "tvungen" att förklara varför man inte vill köpa någons hjärtehäst, men det finns egentligen ingen förklaring mer än att det inte var "min" häst.
Det är sant, jag hade själv väldigt svårt att vara ärlig med hästar jag provred om jag inte tyckte om dom eller passade med dom, vissa var självklara och då förstod även ägaren men när ägaren står och är helt lyrisk över sin älskade häst är det svårt att vara rak. Jag löste det problemet för mig genom att säga innan jag åkte att jag inte kan garantera att jag vill köpa hästen då jag var lite osäker på vad jag sökte och var noga med att ha rätt känsla, då var det lättare för mig att säga som jag tyckte. Jag mötte ingen säljare som tyckte det var konstigt.
Som sagt - folk får såklart skriva som de vill och vad som gör dem bekväma, samtidigt som jag fortsatt personligen anser formuleringen onödig. Vettig annons och sedan ordentlig kontakt innan provridning där man kan diskutera synen på hästhållning m.m. och där man kan berätta hur viktigt rätt hem är, BÖR sålla ut de värsta stolpe ut-exemplen även om det inte är någon garanti.
Det är väldigt många formuleringar som är onödiga, tex den att hästen säljs till rätt hem. Vem säljer medvetet hästen till fel hem? Och det står i dom flesta annonser ändå och vad jag vet är det få som undviker att åka på dom.

Överlag så struntar jag i annonstexter helt då dom inte säger något om hästen egentligen utan bara ägarens uppfattning om hästen och formuleringar lägger jag ingen vikt på alls sålänge det står vad för typ av häst det är, alltså ålder och temperament och utbildning typ. Tycker jag det passar så ringer jag och man kommer långt genom att prata med ägaren och få en känsla för vad det är för person och häst och om det är värt att åka och titta.

Alltså tycker jag inte att annonsen i sej självt spelar så stor roll då det bara är ägarens sätt att formulera sig på, sålänge det då inte står intressekoll eller att dom är osäkra på att vilja sälja osv. Man kan gå miste om fina hästar om man struntar i annonser som man anser är felformulerade och har "onödig" text.

Min erfarenhet vad gäller spekulanter när jag varit med när vänner sålt hästar är att det ofta inte spelar någon roll vad man säger i telefon, tex en som sålde hästen som dressyr då han inte hoppade bra, det första människan frågade när den klev ur bilen var hur hästen hoppade. Det går aldrig att vara nog övertydlig och ibland hjälper inte ens det.
 
Så du förutsätter att hästen är till salu oavsett vad ägaren tycker? Det är väldigt naivt att tro tycker jag att man har någon slags rätt till hästen bara för att man anser att man passar med den. Tycker man måste respektera om ägaren har en dålig magkänsla och inte vill sälja, sen vilken anledning det är spelar egentligen mindre roll. Folk bryr sig trots allt om vart dens häst hamnar oftast, känns det inte bra så gör det inte.

Och om man har svårt att säga nej till någon så är det tycker jag mycket lättare att säga nej om den som kommer och tittare är medveten om det då uppenbart en del verkar tro att dom är självklara köpare ifall dom gillar hästen. Har man inte svårt att säga nej så behöver man ju inte skriva så dock.

Om man avstår en häst som verkar passa bara för att ägaren skriver att den har rätt att neka köp, då får man också ta risken att missa den rätta hästen. Då förstår jag inte heller faktiskt vad man som köpare förväntar sig av ägaren, om man anser att den inte har rätt att neka köp om den känner att hästen inte passar köparen.
Nu har ju iofs @mooi svarat allt jag vill ha sagt. Men självklart förväntar jag mig att hästen är till salu när jag tittar på den, dock inte att säljaren därmed är tvingad att sälja den till mig.

Personligen tycker jag att det är väldigt märkligt om man behöver state the obvious - att man som säljare har rätt att sälja till den man vill - och därför drar jag slutsatsen att jag inte vill ha att göra med en säljare som känner sig tvungen att skriva en uppsats om just det i annonsen. Jag skulle personligen dra slutsatsen att den säljaren är en krånglig typ.
 
Det är sant, jag hade själv väldigt svårt att vara ärlig med hästar jag provred om jag inte tyckte om dom eller passade med dom, vissa var självklara och då förstod även ägaren men när ägaren står och är helt lyrisk över sin älskade häst är det svårt att vara rak. Jag löste det problemet för mig genom att säga innan jag åkte att jag inte kan garantera att jag vill köpa hästen då jag var lite osäker på vad jag sökte och var noga med att ha rätt känsla, då var det lättare för mig att säga som jag tyckte. Jag mötte ingen säljare som tyckte det var konstigt.

Det är väldigt många formuleringar som är onödiga, tex den att hästen säljs till rätt hem. Vem säljer medvetet hästen till fel hem? Och det står i dom flesta annonser ändå och vad jag vet är det få som undviker att åka på dom.

Överlag så struntar jag i annonstexter helt då dom inte säger något om hästen egentligen utan bara ägarens uppfattning om hästen och formuleringar lägger jag ingen vikt på alls sålänge det står vad för typ av häst det är, alltså ålder och temperament och utbildning typ. Tycker jag det passar så ringer jag och man kommer långt genom att prata med ägaren och få en känsla för vad det är för person och häst och om det är värt att åka och titta.

Alltså tycker jag inte att annonsen i sej självt spelar så stor roll då det bara är ägarens sätt att formulera sig på, sålänge det då inte står intressekoll eller att dom är osäkra på att vilja sälja osv. Man kan gå miste om fina hästar om man struntar i annonser som man anser är felformulerade och har "onödig" text.

Min erfarenhet vad gäller spekulanter när jag varit med när vänner sålt hästar är att det ofta inte spelar någon roll vad man säger i telefon, tex en som sålde hästen som dressyr då han inte hoppade bra, det första människan frågade när den klev ur bilen var hur hästen hoppade. Det går aldrig att vara nog övertydlig och ibland hjälper inte ens det.
Men skälet till att jag inte skulle svara på en sådan annons är ju just vad den säger om säljaren, inte vad den säger om hästen. Om jag köper häst vill jag köpa en bra häst av en okomplicerad säljare.
 
Jag har aldrig sålt häst men nu måste jag. Min häst är på annons och många är intresserade. Nån vill åka 50 mil för att provrida. Vad händer om de vill köpa men jag känner att jag inte vill sälja till dem? Om jag inte vill sälja alls? Fast de har åkt långt. Vad säger man? Ursäkta dumma frågor med antagligen självklara svar. Jag känner mig rätt uppriven faktiskt. Antagligen eftersom jag egentligen inte alls vill sälja men måste.

Du får vara klar och tydlig på förhand om att du inte säljer till spekulanten om du upplever att häst och ryttare inte verkar fungera tillsammans. Förhoppningsvis åker inte någon 50 mil för att provrida en häst, utan personen har förhoppningsvis kollat upp andra hästar i närheten, kontaktat salustall, osv. så att resan inte blir helt förgäves om någon häst inte passar, och är därför helt okej med den saken.
 
Nu har ju iofs @mooi svarat allt jag vill ha sagt. Men självklart förväntar jag mig att hästen är till salu när jag tittar på den, dock inte att säljaren därmed är tvingad att sälja den till mig.

Personligen tycker jag att det är väldigt märkligt om man behöver state the obvious - att man som säljare har rätt att sälja till den man vill - och därför drar jag slutsatsen att jag inte vill ha att göra med en säljare som känner sig tvungen att skriva en uppsats om just det i annonsen. Jag skulle personligen dra slutsatsen att den säljaren är en krånglig typ.
Men det är väl ingen uppsats bara för att man skriver att man har rätt att neka? Det är liksom en kort mening som bara förtydligar att köparen inte har rätt till hästen bara för att den vill ha den. För trots allt som sagt, det är många köpare som anser att dom har det perfekta hemmet och förstår inte alls varför någon skulle neka dom. Då är det bra att hänvisa till annonsen och säga som det är och säga vad problemet är. Liksom rak kommunikation bara.

Hästen är ju fortfarande till salu men inte till just dom. Sen öppnar ärlighet alltid till annat, ägaren kanske missförstått köparen och den får då en chans att förklara varför dom är rätt.

Människor är olika och behöver olika saker för att kunna säga som det är, känns det tryggare med den meningen i annonsen ser jag inte problemet. Det handlar inte om att hästen inte är till salu längre utan handlar bara om att ett nej är ett nej till just den spekulanten och diskussionen är där avslutad och alla parter kan gå vidare om det nu inte kommer fram saker som säljaren tex inte visste som visar sig passa hästen, då är det öppet för diskussion.
 
Senast ändrad:
Men det är väl ingen uppsats bara för att man skriver att man har rätt att neka? Det är liksom en kort mening som bara förtydligar att köparen inte har rätt till hästen bara för att den vill ha den. För trots allt som sagt, det är många köpare som anser att dom har det perfekta hemmet och förstår inte alls varför någon skulle neka dom.

Hästen är ju fortfarande till salu men inte till just dom.

Människor är olika och behöver olika saker för att kunna säga som det är, känns det tryggare med den meningen i annonsen ser jag inte problemet. Det handlar inte om att hästen inte är till salu längre utan handlar bara om att ett nej är ett nej till just den spekulanten och diskussionen är där avslutad och alla parter kan gå vidare.

Jag blir väldigt hjälpt i mina funderingar av den här tråden. Att ni är lite oense är givande, tycker jag.
Det jag tänker för min del är att jag kan skriva så som du tycker i mejlsvaren till spekulanter och inte i annonsen. Jag har bett om första kontakt via mejl och det har funkat hittills.
 
Jag blir väldigt hjälpt i mina funderingar av den här tråden. Att ni är lite oense är givande, tycker jag.
Det jag tänker för min del är att jag kan skriva så som du tycker i mejlsvaren till spekulanter och inte i annonsen. Jag har bett om första kontakt via mejl och det har funkat hittills.
Lite det jag menar att annonsen i sej inte är något avgörande. Att man inte ska rata någonting bara för att den tycker annonsen är fel skriven. Att om någonting i annonsen låter galet så kan man fråga vidare och prata om det via mejl eller telefon. Men att rata en hel annons för att det står fel ord i den, det tycker jag är lite fel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 266
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 067
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 616
Senast: Lhas
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp