Bukefalos 28 år!

om man tävlar med shetlandsponny

ameo

Trådstartare
Moderator
Några enkla frågor, eftersom ämnet kommit upp i en diskussion.

  1. Är lång man på shetlandsponny att anse som ovårdat, så att det drar ner på poängen vid dressyrprovet? (förutsatt att manen är borstad/tillsnyggad)
  2. Får man mer poäng för att "nacken ser maffigare ut" vid dressyrprovet?
 
Ingen som kan svara på detta?

För mig känns båda påståendena orimliga - framförallt tvåan, eftersom dressyr inte handlar om hur maffig nacken ser ut utan vilken form hästen går i och hur lydig den är.
Men jag skulle vilja veta om jag är helt ute och cyklar när jag tycker det känns orimligt.
 
Jag som inte är ett dugg insatt i TR eftersom att jag inte tävlar... Är dessa punkter något som står med där? Det kan det väl inte, i alla fall inte nr 2?

Vad var det för typ av diskussion, eller mer sagt, vilka typer av personer vad med i den? Dommare, erfarna tävlingskuskar?
 
Äh, egentligen en "skitdiskussion" på facebook där ena parten är en tjej - ålder okänt - som orerar om hur ovårdat det är med långa manar på shetlandsponnyer, att man absolut inte kan ha lång man på shetlandsponnyn som man tävlar (gärna internationellt i England) och att man får högre poäng i dressyren om nacken ser maffig ut, vilket den då påstås göra om manen är avklippt.
Jag vet inte vad hon har för erfarenhet av tävlande i körning.

Jag tror inte att hon menar något som ska stå i TR, utan såvitt jag förstår så ska det påverka domarens bedömning av ekipaget för att det ser ovårdat ut om ponnyn har lång man.

Jag kan ju inget om tävlande i körning, så även om jag tycker att uttalandena faller på sin orimlighet så kan jag ju inte säga emot.
 
Korta svar:
1: Nej.
2: Nej.

Presentationspoängen bedöms som helhet på ekipaget, lång eller kort man är irrelevant så länge som ekipaget ser prydligt ut. Samma med "maffig nacke", ekipaget skall ge ett harmoniskt intryck, omfattningen av nacken har ingen betydelse. Dock så kan det vara enklare för domaren att bedöma ponnyns ställning om manen inte hänger och fladdrar överallt, men detta är ju enkelt att lösa medelst flätor/knoppar.

Jag skulle aldrig i livet kapa manen på min ponny!
 
Det är väl bara att fläta så blir det väldigt tävlingssnyggt om man känner för det? Ponny/ardennerfläta.
 
Hej!

Om man nu vill visa hästens grova hals är det väl bara att fläta manen?? Erkännas ska att lillen jag leker med ibland ser sååå nice ut med sin grova nacke, ända tills man tänker efter och inser att den bara är en enda stor fettdepå...

/Lavinia, som nog hade flätat manen, mest för att se bättre :-)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 024
Senast: Jeps
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 785
Senast: Pilot
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp