Om man vill nå till toppen...

squarepants

Trådstartare
..inom brukset, vilken ras tycker du passar bäst?

Jag trivs otroligt bra med flattarna, men kan ändå inte låta bli att snegla på dom "riktiga" brukshundarna
och drömma mig bort till en sådan.
För visst, flatten är ändå hyffsat vanlig som brukshund och gör bra ifrån sig, men jag vill inte gärna snöa in på att bara att bara ha flat hela livet, och utöver jakten är det brukset jag brinner för. Inte nödvändigtvis skyddet (än), men spår, sök och rapport.

Kraven är ganska få, men lyder:
- Ej schäfer, dobermann eller malle
- Ej mindre än Kelpie
- Ingen omfattande pälsvård à la en timmes borstning efter varje promenad
- Tuff och tålig hund i allmänhet, ingen "cocker spaniel"-mentalitet

So, shoot! Vad har du för ras som du tävlar med?
(Har du dessutom tips på kennel inom respektive ras, PMa! Jag surfar gärna runt på hemsidor, kollar MH osv :))

Senast ändrad:
Sv: Om man vill nå till toppen...

Eftersom jag bevisat i flera tidigare inlägg att jag inte kan läsa ;) så skriver jag ändå: Malle!

En bra, balanserad malle är en DJÄKLA bra hund oavsett vilken bruksgren du än vill tävla i!
Dessutom relativt sund som ras, perfekt för utomhusarbete året om i alla väder, ingen pälsvård att tala om osv osv.

/Swat

Tack för era svar!

Swat: Jag har tidigare varit väldigt inne på malle eftersom jag tycker dom är perfekta i storlek, utseende och temperament i allmänhet. Men när jag kollat runt lite på kennlar så verkar det som om dom flesta som är "något att ha" är rejält skydds/IPOavlade och för mycket hund för mig som är en vanlig dödlig? Jag menar, jag tycker jag arbetar mycket med mina hundar och är en aktiv hundägare, men jag vill ju samtidigt kunna bara gå en långpromenad en dag och hunden ska kunna acceptera det :)

Du har väl riesen med? Hur tycker du dom är?

med tanke på antalet registrerade hundar så skulle jag säga att kelpie är ett mycket säkert kort. det kommer bli min nästa ras. när har du planerat att köpa valp?

Helt klart BOXER :D har själv en kille på 1,5 år tränar nu för LP 1, vi tränar också Sök . Han är alltid glad ..alltid med på nya saker ..har alltid fart i kroppen ..har alltid ett snällt huvud , är även snäll mot andra hanar ..Det jag kan sucka över är i bland hans glädje ..men nu e jag van ..bara att vänta ut honom ..sen fungerar sakerna ..en tuff glad kille som jag är trygg med när jag går ute ensam på kvällarna , VET att han biter sig fasst om det behövs och jag begär det ...:)

Jag har fått för mig att kelpie ligger ganska högt i stress?

Jag har bokat valp efter min flathane till våren, mars/april, och sedan ska den gärna få växa till sig lite innan nästa hund så det är inte än på 3-4 år :) Men det är kul att planera framtiden ;)

Jag gillar boxer väldigt mycket! Är totalsåld på deras sätt :)

Vart är din hane ifrån? Hur är det med sjukdommarna egentligen?

Kom och hälsa på mej så får du uppleva BÅDE hur en bra - i mina ögon - malle är och hur en ganska bra riesen är!

En riesen är allt en "vallhund" inte är!
Robust, tålig, tjurig, "trög", envis, rolig, envis... ;)
Fantastiska hundar, men det finns en orsak till att de sällan toppar prislitorna i de högre klasserna!
Inom räddning var de för ett antal år sedan klart överrepresenterade då de där kunde jobba intinsivt och självständigt och få full använding för sin tåliga fysik!
I dagsläget har vi dock importerat en massa päls-hundar från bla USA, så det gäller att hålla koll på vad det är man köper!
Det finns dock fortfarande några fantastiska "abetsuppfödare" - Bardlands, Ba'hunnas, Gullviks mf.

/Swat

Tar en sväng förbi dig i sommar på väg till fjällvandringen då ;)

Bardlands hundar är väl dom jag träffat flest av, då ägarna till kenneln varit aktiva i min brukshundklubb och flera av dom som har riesen i min klubb har hund här ifrån. Väldigt trevliga hundar! Det är just det där tröga, ensiva och clowniga, men samtidigt väldigt arbetsglada jag fastnat mycket för :)

Senast ändrad:

Min är från Mysslingens , sjukdomar finns , men då ska man vara noga med att leta efter en uppfödare som har låååång Boxer kunskap som lägger friskhet som stor fokus i sin avel ..kika dit in och se . Min är frisk som en nötkärna :)

"Om du vill komma nå'n vart - ska du ha en Hovawart!" :laugh:
Skämt å sido så är det en bra brukshund. Väl representerad i Hemvärnet (Försvarsmakten). Och tycker du om Flattens utseende så finns Hoffen i svart. Det är en ganska ifrågasättande hund som "kan själv" i mångt och mycket men den är en riktig arbetsmyra som älskar aktivering. Gå in på rasklubbens hemsida för mer info: hovawartklubben.se

Sorry för trådkapning...

Squarepants: Verkar som vi flattägare vill ha ngt annat oxå ;) Jag är precis som du väldigt sugen på att ha en ren brukshund som nästa hund! Är mest inne på en malle och jag hoppas innerligt att vanliga "dödliga" orkar med en.

Eftersom jag bevisat i flera tidigare inlägg att jag inte kan läsa ;) så skriver jag ändå: Malle!

En bra, balanserad malle är en DJÄKLA bra hund oavsett vilken bruksgren du än vill tävla i!
Dessutom relativt sund som ras, perfekt för utomhusarbete året om i alla väder, ingen pälsvård att tala om osv osv.

/Swat

Swat, du verkar ha bra koll på malleuppfödare. Skulle du vilja PM:a mig med kennlar med hundar som du tycker är bra?! Är i första hand intresserad av lydnad, spår & sök men skulle mer än gärna testa på skydd. Det dröjer några år innan nästa hundköp, men vill gärna ha full koll innan dess.

Lite offtopic:
Sambon vill gärna ha en terv, men jag har fått för mig att det kan vara svårt att få tag i mentalt bra sådana, vad har ni för uppfattning om det?

Jag har aldrig riktigt fastnat för hoffen, dom jag har träffat har tyvärr varit mer hobbylydnadshundar än elithundar.
Dessutom har jag hört av många ägare att dom ofta är väldigt tveksamma till främmande människor och kan vara väldigt långsinta om någon ser "konstig" ut? Har en kompis med hoffe och hennes hund kan inte för allt i världen acceptera rullstolsbundna människor efter att dom träffade på en högljudd person i rullstol en gång. Och för mig är det väldigt viktigt att hundar är öppna och sociala mot både kända och okända personer. Hur är din mot främmande? Hur mycket vakt är det i dom egentligen?

Mig med, mig med!
Vore kul att se om du har någon annan uppfattning än den jag skaffat mig om vissa kennlar :)

Helt klart BOXER :D har själv en kille på 1,5 år tränar nu för LP 1, vi tränar också Sök . Han är alltid glad ..alltid med på nya saker ..har alltid fart i kroppen ..har alltid ett snällt huvud , är även snäll mot andra hanar ..Det jag kan sucka över är i bland hans glädje ..men nu e jag van ..bara att vänta ut honom ..sen fungerar sakerna ..en tuff glad kille som jag är trygg med när jag går ute ensam på kvällarna , VET att han biter sig fasst om det behövs och jag begär det ...:)

Är det många boxrar i brukstoppen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka