Om sadeln lyfter bak när man travar ,är den.....? PANIK!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majjorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 14 913
Sv: Om sadeln lyfter bak när man travar ,är den.....? PANIK!

Då kan jag hoppa in som mackans advokat :rofl:. Nu handlar det ju inte om att mackan inte skulle ha läst tråden. Vad som menas är att man inte ska ge upp och börja prova själv. Visst, tråkigt att köra långt, men betydligt smartare än att leka sadeprovare själv/ta kontakt med hrm... "kunniga" hästmänniskor. Jag tycker det var ganska tydligt förklarat.

Att ha häst kostar. Ibland lite, ibland lite mer, och i vissa fall massor av både pengar och jobb.

Det fetmarkerade tycker jag är en extremt viktig punkt att reflektera över! Rent generellt tycker jag folk är väldigt duktiga på att hävda sig vara kunniga inom området på att prova ut sadlar... Jag skulle aldrig i hela mitt liv låta min tränare, en stallkompis eller någon annan "random hästmänniska" få prova ut sadlar åt mig, vare sig de hållt på med hästar i 50 år. Jag tycker det är super tydligt att folk (ink mig själv) jag väldigt dålig koll på hur man verkligen passar ut en sadel, däremot är de duktiga på att TRO att de är bra på det!
Här i trakten finns det en utprovare som varit på en tvådagars kurs i sadelutprovning :grin: För mig kunde det inte varit mer skrattretande. Jag skulle aldrig i mitt liv använda denna utprovare, då har ändå hon mer utbildning på området än kreti och pleti i stallet (även där inräknat mig själv.)

Mitt råd till TS är; ta kontakt med en sadelutprovare som tar er och ert problem seriöst. Du kanske kan fota hästen innan ni reser, för att utprovaren ska kunna slå ett öga på ryggen och ta hem märken och modeller som kanske kan komma att passa. Åk sedan, de extra milen (det är det värt) och prova sadeln både utan och med ryttare.
Tänk på, att man brukar säga att nyköpta hästar ofta drar på sig kotledsinflammationer straxt efter flytten för att de rids på nytt underlag i paddocken... Tänk då risken för er ponny, som inte bara rids på nytt underlag, utan ska byta disiplin också.. rids den då med en illa sittande sadel.. så ska ni ju ha extrem tur för att klara er undan skador... och det är betydligt roligare att sitta och kajka till en sadelutprovare än att kajka fram och tillbaka till en veterinär...

Vi har varit hos 5 !!!!!! olika utprovare varav 3 av dom har eget sadelmakeri alla har inte ens alla märken på sadelmarknaden,

Hej!

Jag håller med du här. Själv har jag varit hos 4 olika sadelmakare, alla med lång erfarenhet, massor med sadlar och de har alla blivit rekommenderade till mej. Ändå kommer man därifrån med sadlar som ligger som kattskit på hästryggen. Sadlar som både buke och människor i verkliga livet dissat sååå stenhårt! Så jo, nånstans går gränsen och man börjar fundera själv. Hur mycket pengar ska man lägga på såna som ska kunna men uppenbarligen inte fixar sitt jobb särskilt bra, trots rekommendationer?

/Lavinia, som ska ut och bygga hinder nu

för aller er som är oroliga,,min dotter skrittar hästen barbacka mestadels,all ridning sker barbacka utom vid ett tillfälle...
Han har inte direkt bytt från western till engelskt,,,han har hela tiden ridits vanligt,,det diskuterades i början vilken sadel förra ägaren hade och det var en western sadel hon hade för att hon red honom både och...

ja självklart är jag ingen utnämd självlärd utprovare,,,jag har haft hästar i 30 år och visst har jag haft sadelproblem innnan,,,men inte så här,det här är exremt.

Jag tycker bara att det är tråkigt med otrevliga toner i forumet ,några tycker uppenbarligen att vi ska resa genom halva sverige för att komma till nästa utprovare som inte kan garantera oss nån sadel ändå...
Vi har redan varit iväg hos flera välkända utprovare som folk säger att dom är extremt duktiga,men inte ens dom hittar nått som ligger bra när ryttaren sedan provar.

självklart har vi inte provat alla märken ,,och av den anledningen frågar jag här om nån kan tänkas vilja dela med sig av funderingar och tankar på vad som kan passa...vissa sadlar kan man ju bara hitta begagnade numera och om vi inte provar och utesluter så kommer vi om 10 år fortfarande vara utan sadel !

Hej!

Jag håller med du här. Själv har jag varit hos 4 olika sadelmakare, alla med lång erfarenhet, massor med sadlar och de har alla blivit rekommenderade till mej. Ändå kommer man därifrån med sadlar som ligger som kattskit på hästryggen. Sadlar som både buke och människor i verkliga livet dissat sååå stenhårt! Så jo, nånstans går gränsen och man börjar fundera själv. Hur mycket pengar ska man lägga på såna som ska kunna men uppenbarligen inte fixar sitt jobb särskilt bra, trots rekommendationer?

/Lavinia, som ska ut och bygga hinder nu

Grejen är precis som Apollo skrivit, att för att få kalla sig legitimerad sadelUTPROVARE krävs en helgkurs eller två.
Det man ska leta efter är titeln auktoriserad SADELMAKARE med utprovnings kompetens utbildning. Det är den utbildningen som är renommerad.

Här finns förklaring av denna kompetens innebär:

http://www.sadelmakare.org/?Vad_%E4r_en_sadelmakare%3F

och här står det lite om skillnaden om man titulerar sig "sadelutprovare". (finns säkert ännu bättre länkar, googlade bara lite snabbt)

http://www.ridin.se/bra_att_veta.html

majjorna: jag förstår din frustration men faktiskt är det ingen här som bemött dig otrevligt. Däremot har det påpekats vad som är ytterst viktigt, och att det i helhetsperspektivet är långt väl värt besväret tiden och pengarna att resa runt och få en bra sadel utprovad av renommerad person, jmf med att chansa själv. Jag förstår faktiskt inte hur det kan uppfattas som otrevligt, det är ett mkt konstruktivt och väl förankrat råd för ditt och hästens bästa, som ges för att spara dig högst potentiellt oerhört mycket problem i framtiden, inget annat!

Senast ändrad:

jag förstår verkligen din frustration, det gör jag verkligen, och jag, eller någon annan, för den delen skrev inget för att nonchalera eller förminska dina problem. istället är det väll så att när man är trött, upprörd, irriterad, osv osv, på sitt problem, så kan man fatta vissa mindre kloka beslut. (enligt mig i det här fallet att börja prova ut en sadel på egen hand, oavsett om man vart hästägare i 30 år eller ej.) ibland kan man helt enkelt behöva bli stoppad lite, för att i sin frustration backa tillbaka och kanske fatta ett klokare beslut.. mer än så var det inte. utan jag tror nog att du i detta fallet nog läste in mer jävulsskap i mackans inlägg än det egentligen var, sen hjälpte det nog till väldigt mycket att Nixehen triggade igång ordentligt.. men, haha, jag tror nog dessutom att det var du som började med ett "fan" ;)

Anyways, jag är tok noga med hästarnas sadlar då det är dax att kolla dem. Under de, rel få åren (5) som jag haft häst, så jag har sett så himla många skräckexempel på utprovade sadlar. Allt från en häst som fick en utprovad sadel (av en sådan där två dagarskursare) och det resulterade i att hästen fick stå i tre veckor, till hästar som ser ut som M i ryggarna, trippar runt och visar ögonvitorna. Generellt, så förstår nog inte många hästägare vikten av att ha en BRA sadel, bara grejen att Hööks mfl har en marknad för sina budgetsadlar säger ju en hel del. Nu verkar ju du dock rätt medveten som faktiskt varit tom hos flera utprovare, så det var absolut ingen kritik mot dig öht, men det jag vill säga, är väll att man nog inte kan poängtera vikten av en ORDENTLIGT utprovad sadel för många gånger.. när man är ute i sadeldjungeln, kan man inte vara för försiktig, däremot är det väldigt lätt att vara oförsiktig..

Men men, lycka till med letandet, jag har som sagt noll koll, så jag kan inte ge dig några som helst råd, men jag hoppas det löser sig för er!

Ja förstår egentligen inte varför ni håller på. Det är väl klart att man själv kan prova ut sadlar och sedan när man hittat en som man själv tror ligger bra, gå till en kunnig sadelutprovare.

Jag lovar att hästen inte kommer ta skada av detta. Tror mer på att den skulle må sämre av att åka runt halva jorden flera gånger för att hitta en sadel som ligger bra.

Sen kommer troligtvis hästen muskla om sig snart och behöver då en ny sadel igen. Då kan man gå direkt till en sadelmakare/utprovare och se om de hittar en sadel som passar och gör de inte det får TS börja om på samma sätt igen.

Ja förstår egentligen inte varför ni håller på. Det är väl klart att man själv kan prova ut sadlar och sedan när man hittat en som man själv tror ligger bra, gå till en kunnig sadelutprovare.
Jag lovar att hästen inte kommer ta skada av detta. Tror mer på att den skulle må sämre av att åka runt halva jorden flera gånger för att hitta en sadel som ligger bra.

Sen kommer troligtvis hästen muskla om sig snart och behöver då en ny sadel igen. Då kan man gå direkt till en sadelmakare/utprovare och se om de hittar en sadel som passar och gör de inte det får TS börja om på samma sätt igen.

Själv skulle jag aldrig komma på något liknande. Jag har dock haft turen att haft hästar som inte haft några "omöjliga" ryggar utan alltid vänt mig till en och samma utprovare där jag haft möjlighet att provrida sadlarna och alltid kommit hem och varit nöjd. Hos denne utprovare/sadelmakare får man också komma tillbaka gratis efter tre månader för att kontrollera att sadeln fortfarande ligger bra. Gör den inte det så får man byta sadel och då endast betala/få tillbaka mellanskillnaden på sadlarna.

Ang att hästen skulle ta mer skada av att åka runt halva världen känns faktiskt som knappast troligt utan verkar bara bekräfta att folk generellt inte förstår hur viktigt det verkligen är med en passande sadel och framförallt inte vad en opassande sadel verkligen kan göra.

Jag vet mycket väl vad en dålig sadel kan göra med hästen då ja varit med om det (inte min egen häst utan medryttarhäst, och nej jag red inte med den sadeln efter att jag förstod att det var fel vilket inte tog lång tid). Men att åka runt jorden för att man kanske kan hitta en sadel skulle ja aldrig göra. Eller jo ifall de ja själv hittar inte passar och att det är enda utvägen.

Hur kul tror du det är att få stå i en varm transport i x antal timmar bara för att sen kanske få åka hem tomhänt? Vad vet du egentligen om hästen? Denne kanske inte skulle klara en sådan resa, så varför i så fall utsätta den för det?

Så du tycker man ska prova och sen då hästen visar att den har ont ska man prova en ny? Hästen har oftast haft ont en längre tid innan den visar tecken på det! Och finns det inga duktiga sadelmakare i närheten måste man ju åka iväg i alla fall. Som sagt, så finns det massor av folk som tycker sig vara otroligt duktiga på att prova sadlar. Det räcker inte. Allt kan se helt okej ut för ett otränat öga trots att sadeln egentligen inte passar som den ska.

Det är väl klart att man själv kan prova ut sadlar och sedan när man hittat en som man själv tror ligger bra, gå till en kunnig sadelutprovare.
Men om TS nu varit hos de provare och sadelmakare som finns nära, som uppenbarligen inte gjorde nåt vidare bra jobb, vart ska hon då ta sadeln och hästen för att se om sadeln passar? Då får hon ju i alla fall åka i väg.

Om man inte är beredd att sätta ut pengar och tid på sitt djur ska man inte ha djur alls.

Senast ändrad:

Man tar väl för den delen med en trygg resekompis om man inte tror att denna är det själv?

Tycker heller inte att det är värre att ägna några timmar i bil för att kunna få en sadel som ligger bra än att krångla med det själv, man får vara väldigt duktig för att kunna göra det jobbet bra nog själv, att kunna se på ett ungefär hur sadeln som ska passa ryggen ser ut, och förstå skillnaden på sadel och sadel (utformningen, inte märket) för att kunna närma sig 'sanningen'.

Nej det har jag väl aldrig sagt :s

Jag menade att TS kan köpa/låna sadlar och testa de EN gång för att sedan när hon hittar en som HON tycker ligger bra (och då är sadeln fortfarande bara riden i EN gång under kort tid) så åker hon till en auktoriserad sadelmakare/utprovare med dottern, hästen och sadeln och låter de se på hur sadeln ligger med och utan ryttare samt när hästen står stilla och när den rör sig.

Vad i hela fridens namn kunde du tolka så att jag tycker att man ska VÄNTA tills hästen visar att den har ont och byta då?!

Jaha, då tolkade jag dig fel. Men hon måste ju i alla fall åka iväg i såfall, och fortfarande utan några som helst garantier.

Ja det måste hon och om jag hade varit hon hade jag åkt en sväng till iaf minst tre olika i närheten för att kolla samma sadel ifall den första säger att den passar.

Men om det nu är så att sadeln inte passar, skulle jag fråga vad det är som inte passar och vad det är som passar, så att jag själv, ännu en gång kan leta efter den passande sadeln (och då vet jag lite mer vad jag ska leta efter).

Jag har varit med om många hästar som inte klarar att åka transport en längre sträcka med eller utan kompis och mat.

Men om det skulle vara så att den som ligger 40 mil bort kan garantera att jag får hem en passande sadel och att min häst klarar av resan, så skulle jag kanske överväga det ifall sadlarna ja testat inte passar.

Grejen är precis som Apollo skrivit, att för att få kalla sig legitimerad sadelUTPROVARE krävs en helgkurs eller två.
Det man ska leta efter är titeln auktoriserad SADELMAKARE med utprovnings kompetens utbildning. Det är den utbildningen som är renommerad.

Hej!

Samtliga sadelMAKARE jag haft har varit just sadelMAKARE. De har haft utprovningskompetens och jag har blivit rekommenderad att använda dom från flera olika håll. Ändå har jag suttit med sadlar som suttit som skit, med och utan ryttare. Jag åker ju till en sadelmakare för att jag inte kan själv, att då gång på gång bli pålurad saker hästen får ont av.. Ja, då kan jag faktiskt chansa lika bra själv och tjäna in dom där 1000-lapparna sadelmakarna tar.

Jag har även sett 2-dagarsutprovare som provar ut lika illapassande sadlar. Så dom litar jag ännu mindre på.

Hästvärlden är full av klåpare och i förlängningen om ingen finns i ens närhet som vet vad den snackar om, då skulle jag hellre lita på att hästen säjer vad den tycker.

/Lavinia, på väg ut med båt.

lite knapplån..

Jag åkte till en sadelmakare om jobbat med detta i 20 års tid för utprovning av sadel till min häst. Jag kom hem med 3 sadlar som skulle passa som provades ut på hästen på plats. samtliga tre sadlar låg katastrof. dessutom alldeles för smala i bomvidd på alla tre och den ena var helt rak i bommen, den andra var lätt svängd och den tredje var jättesvängd. Jag påpekade detta och fick utskällning för att jag ifrågasatte. :crazy: åkte till en annan sadelmakare och fick även där utprovat fel sadlar. När jag frågde efter sadlar med rak bom så fick jag bara svängda bommar. åkte sedan till en trejde och fick bättre hjälp.

Jag litar inte på varken utprovare eller sadelmakare, men dyker det upp ngn bra så är det dock toppen för då får man den hjälp man behöver. Men man ska vara ytterst reserverad när man provar ut sadlar.

Nej, för all del vet jag inte om hästen har väääldigt svårt att åka, men eftersom TS ändå åkt så pass många gånger så kan ju inte problemet vara så stort eller hur?

Hör dessutom hur du tänker ang att prova ut en sadel själv, och sedan åka iväg med den till en sadelutprovare/makare...
Är tanken då att hon ska åka till några av dessa som hon redan varit hos.. för hon ville ju inte åka så långt?
Vad händer då om det visar sig att sadeln inte passar, ska hon bara packa in hästen och åka hem då istället och fortsätta leta reda på en sadel på egen hand för att åka tillbaka, med risk för att det blir massor med gånger?

Nej, jag slår fortfarande ett slag för att kontakta en utprovare som har MÅNGA märken, tala om problemet, skicka ev bilder på hästens rygg så utprovaren kan ha ett hum om vad som kan passa och ev ta hem sadlar och åk sedan dit. Det har inte varit någon hysterisk hetta den här sommaren, och man får väll vara lite klok och inte åka under de timmarna det är som hetast om det nu skulle råka vara en väldigt varm dag.... man får ha lite sunt förnuft, precis som man har de dagar man åker och tävlar under sommaren... för då skulle ju ingen stanna hemma... trotts att jag kan tycka att en sadelutprovning är 100 gånger viktigare än en sketen tävling..

Vi är väl alla eniga om att en passande sadel är A och O, lika väl som ett passande bett....

Men man behöver inte åka iväg för att få en passande sadel, det finns andra sätt.

Vi kontaktade en välrenommerad sadelmakare/utprovare och fick hem en rygg spindel som vi formade efter hästens rygg och sen skickade vi den plus sadeln för omvärmning och omstoppning. Nu hade vi som tur var en sadel som passade ryttaren och som man kunde värma om bommen på...

Det tog mindre än 2 veckor och mindre än 2 000:-.

Och det bästa av allt var att vi slapp rida barbacka resten av hästens liv då vi lovat hästen att den skulle slippa gå in i en transport mera....

Till våran andra häst, som inte heller går att lasta, kollade jag med stans i mitt tycke bästa ställe att få fatt i en sadel, dom visste redan rätt bra hur hans rygg såg ut eftersom dom sett bilder på hästen.
Jag fick hem 2 olika sadlar att prova och dom passade hästen lika bra, men den ena passade mej bättre så den blev det.

Här håller vi på med att passa in ryggspindeln.
1462082.jpg

Ja med tanke på att halva xx län anlitar en xx sadelmakare som halva skaran anser är värdelösa och de har skitdåligt rykte osv, men ändå fortsätter folk åka dit, så är jag inte förvånad.

summa summarum (till både dig och stilett) så säger det sig väl självt att inte alla är klockrena dock är chansen rent procentuellt betydligt vettigare att de är det om de är högt utbildade, så jag har svårt att se att lösningen på en misslyckad erfarenhet skulle vara att man då anställer sig själv eller x antal lemän man är vän med, som utprovare.

vad hästen säger är knappast sanningen ang. en full bedömning när man provrider ett par enstaka gånger. Har den haft en kass sadel innan kan det ju göra underverk bara att tryckpunkerna är annorlunda med en provsadel för tillfället. För att inte tala om hur man själv bedömer hur sadeln även lämnar lite utrymme för förändringar i hästkropp hull och muskulatur. Men det kanske är där svaret ligger ang. hur många som skriver här som byter sadlar var och varannan månad - de har provat ut själva?

Senast ändrad:

Det finns bra utprovare/sadelmakare och det finns dåliga. Men jag tycker synd om dom som tar för givet att om en person provar ut sadlar så passar den för den personen säger det. Man måste nog samla på sig egna erfarenheter också så man vågar motsätta sig en utprovare/sadelmakare som provar ut fel sadlar. Om jag inte ifrågasatt dom sadlar jag fått utprovade så skulle jag köpt sadlar som inte alls suttit bra bara för att dom anser att dom gör det. Igentligen skulle det funnit en lista ngnstans där folk kan lämna erfarenheter av vissa utprovare etc och man kan se vilka som verkligen är seriösa så man kan ta sig tid och åka till just dom. Det är ju då det skulle bespara mkt tid både för hästägaren och hästen att få en vettig sadel.

såna listor finns ju, om än inte publicerade, det är ju bara att kolla med folk på bygden eller rent av läsa här, så får man bra kund respondens : )

om man råkar ut för en kass utprovare ser jag fortfarande inte ngn logik i att man då anser att man provar ut själv. två fel gör inte ett rätt liksom. folk tänker så kortsiktigt, latheten i fråga om tid och resor osv tar överhanden, men ser man det långsiktigt är det många mil och pengar sparade mot att stå där sen med en förstörd häst. Långt ifrån merparten av hästar som har dåliga sadlar har så dåliga att de leder till uttalade protester, det är ju det som är så vanskligt med hästar över lag, de döljer obehag och kämpar på VÄLDIGT långt.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 354
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: Ace
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
944
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31