Om sadeln lyfter bak när man travar ,är den.....? PANIK!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare majjorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 14 936
Sv: Om sadeln lyfter bak när man travar ,är den.....? PANIK!

30 mil enkel resa är det längsta jag anlitat folk, det får räcka för min del.
Jag vet inte hur långt andra är villiga att åka men jag sätter en gräns där.

Sedan måste folk tänka på att även om dom får en sadel utprovad så är det inte säkert att den passar 2 år senare. Man kan inte köra på med samma sadel år efter år på alla hästar. En hästkropp ändrar sig alltid efter årens gång både i hull och muskler så man måste vara inställd på att det kan bli fler sadelbyten genom åren även om man provat ut.

//Trött på sadlar. Men har äntligen funnit ett märke jag ska satsa på så jag ger mig inte ut i sadeldjungeln så mkt mer :D

Men det är väl ändå A och O när det gäller sadlar, inte ens den mest drastiska novis kan väl ha missat att sadlar behöver kollas regelbundet och vad som passar i ett år kanske inte gör det nästa år?

dock enligt mig så har man väl fått en bra sadel utprovad av en bra sadelmakare, så nog är chansen mkt stor att man har glädje av sin sadel flertalet år, med möjligen små korrigeringar i stoppning eller annat vid koll. Här på forumet ser man tråd efter tråd med folk som hävdar att de måste byta var 3:e månad. Jag köper inte det - då har sadeln de fått utprovad inte varit bra utprovad helt enkelt, för en bra och rätt liggande och utprovad sadel blir inte illalliggande 3 månader senare, och det ska finnas lite utrymme för hästen att sätta muskler dessutom, utan att behöva byta.

Tyvärr byter inte alla sina utprovade sadlar eller korrigerar dom. Jag har koll på vad andra gör med sina sadlar härikring eftersom just sadlar är ngt som intresserar mig och jag suger åt mig mkt info på den biten och kan utan att tveka säga att flertalet fått sina utprovade rider med dom i flera år och räknar med att dom passar oavsett. Sedan har jag även lagt märke till att dom som rider flera hästar (och då ofta på lite högre nivå) oftast köper en märkesadel och så har dom samma sadel på samtliga hästar varje ridpass i flera år och använder sadeln flera ggr om dagen. Förra hästens utprovade sadel satt ok i ngt år men sedan kunde jag inte ha det ngt mer. Bomvidden blev för trång och det var redan den vidaste bomvidden så en omstoppning hade inte hjälpt.

jag tror fortfarande att merparten av de som bemödar sig om att ha en riktigt bra utpassad sadel fattar att de måste kolla emellanåt, precis som man tandkollar, eller kollar igenom hästen rent allmänt emellanåt.

att elit ryttare använder samma sadel till flera hästar tror jag knappast beror på att de är vare sig okunniga eller lata ;)

nej självklart så passar dyra sadlar alla hästar :D, eller? första stallet jag jobbade i hade de 2 sadlar till 11 hästar, (de hade dock 2 till men gamla med smal kanal som ryttaren inte tyckte om)
andra stallet hade de 6 sadlar (3 till varje ryttare) till 20 hästar, dock så var det samma bomvid på alla, bara olika sätes storlekar.

alla hade också fårskinns padd alltid under sadeln, fick sätta på det även om sadeln var lite för smal för hästen då ryttaren tyckte att det var bekvämare med padd :/.

jag tror jag e lite seg här i sommarvärmen, men du är ironisk va? ^^

Nej det är jag inte, du kan inte jämföra billiga skitsadlar under 20´ med "riktiga" sadlar uppbyggda på och av helt andra material.
Billigt skit kräver minutiös utprovning för de saknar de egenskaper som kvalitetsutrustning har i form av anpassning.
Du kan inte jämföra tex de bommar som är i billigare sadlar de är i mkt sämre material som inte anpassar sig alls efter hästarna.
Du har aldrig funderat på varför de mest exklusiva sadlarna sällan ens finns i mer än en bomvidd ? Tror du det är för att folk som köper de dyraste sadlarna skiter i hur de passar ?
Kombinationen en speciellt uppbyggd bom av det bästa träet för flexibilitet, tillsammans med det bästa lädret för flexibilitet och till det specialstoppning som formar om sig om och om igen. Ger en sadel som formar sig efter hästen på ett helt annat sätt än en sadel där ens en av dessa komponenterna saknas. Detta gör att de passar väldigt många hästar till skillnad från den billiga skitsadlen som inte formar sig ett spår efter hästen utan hästen måste passa på millimetern i sadeln annars trycker den.

Har man inte själv upplevt hur dessa sadlar fungerar så har man kanske svårt att förstå det. Det går som sagt inte att jämföra med sadlar i lägre prisklasser, det finns en anledning till att det är värt att investera 25+ i sadlar som man inte förstår förrän man använder dessa sadlar.

menar du på fullt allvar att den sadeln passar alla hästar? Vad heter den ? det är ju en sån vi behöver,........

QUOTE=Flugskimmel

Det är väl klart att man själv kan prova ut sadlar och sedan när man hittat en som man själv tror ligger bra, gå till en kunnig sadelutprovare.

Själv skulle jag aldrig komma på något liknande. Jag har dock haft turen att haft hästar som inte haft några "omöjliga" ryggar utan alltid vänt mig till en och samma utprovare där jag haft möjlighet att provrida sadlarna och alltid kommit hem och varit nöjd.

Är inte det faktum att du aldrig själv skulle komma på något liknande helt beroende av att du haft turen att inte ha omöjliga ryggar tror du?

För mig är det så här. Jag har en häst som väger 900 kg. Jag har ingen transport för närvarande där jag kan dra honom lagligt = vi åker ingenstans annat än om det skulle vara ett akutfall och vi behövde till veterinär, i så fall får jag låna transport som han åker säkert i även om totalvikten är lite fel. Vi är alltså beroende av att hitta en person som kommer ut och provar ut sadlar.

Och även OM jag hade haft ett ekipage där vi åkte både säkert och lagligt så skulle jag nog inte gärna dra iväg hästen 25-30 mil vilket är det avstånd vi har till närmsta större ställe med sadelutprovning. Riskerna med en så lång resa känns alldeles för stora.

Det finns ett antal mindre sadelmakerier/sadelutprovare i omgivningarna MEN gemensamt för ALLA hittills har varit att de inte har en enda sadel hemma som både passar hästen och mig. En vid bomvidd med rätt form och ett 18-tums säte med andra ord. Det ena eller det andra diffar och jag och sadelutprovaren står och kliar oss i huvudet och funderar och drar slutsatser tillsammans.

Sadelutprovarna vill av väldigt natuliga skäl inte ta hem en sadel som passar - de har ju ingen köpare till den om det skulle visa sig att våra slutsatser blev fel.

Så... ja... jag har beställt hem sadlar från firmor som säljer begagnat och ja, jag har provat ut de som verkat ligga bra. Därefter låtit sadelutprovare komma ut och kontrollera om jag har rätt och om det är tillräckligt bra. Själv kan jag bedöma om en sadel ligger illa eller bra på min häst. Jag fixar däremot inte glappet mellan ganska bra - bra - jättebra. Och det är förstås jättebra jag söker!

Men jag kan absolut helt själv sålla bort alla som har helt fel passform och därigenom bespara mig kostnaden och tiden för att ta ut sadelutprovare varenda gång en sadel ska provas. Verkar någon sadel jag tagit hem bra så kan sadelutprovaren komma då i stället.

Så jäkla märkvärdigt kan väl inte det vara - jag förmodar att fler som bor i obygden eller i vart fall långt från ställen som Sharpman som har supermånga sadlar hemma gör precis lika. Man kan ju inte förvänta sig att ett litet sadelmakeri skall ta hem högvis med sadlar i udda storlekar heller...

känner exakt likadant.!

ja men ok,,om du inte vill dela med dig av din kunskap när du säger att du vet vilken sadel som kan passa,,,så visst .
Men tråkigt att du också läser mellan raderna och anser att jag är ohövlig,spydig och inte läskunnig .
Om jag hade all kunskap om sadlar så hade vi redan haft en ,du gjorde en tolkning av mitt inlägg och jag gjorde min tolkning av ditt inlägg.

Synd bara för mitt i allt detta står hästen ändå utan sadel...

några inlägg försvann?

som du kanske såg, så skrev jag med ett "dock" i min mening om att jag aldrig haft hästar som varit svåra att hitta sadlar till.. eller eg har jag väll det en gång, men då hade jag rent flyt för utprovaren hade en lastgammal stubben hemma med väldigt svängd bom, precis vad vi behövde.

jag förstår ditt problem, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig utan att det ska låta fel, men du kommer inte riktigt med "lätt material" till en utprovare med en jätte stor häst heller :) Hur som helst är det ju så att det finns ALLTID undantag och i ditt fall förstår jag att det blir jätte svårt att hitta sadlar och att du kanske inte har särskillt många möjligheter att spela mellan. MEN, jag kan också tycka att det är lite "dumt" att sitta och "försvara" att man försöker passa ut sadlar själv eftersom du är 1 på 100 (?) som verkligen har svårigheter att hitta en ordentlig sadel även hos en sadelmakare som har ordentligt med sadlar inne. Jag menar inte att förminska ditt problem alls, men som jag nämnt tidigare så har jag alltid fått uppfattningen om att folk slarvar, eller inte förstår vikten av att ha ordentligt utpassade sadlar, och det ger helt enkelt dessa lite vatten på sin kvarn om du förstår vad jag menar.

kan tyvärr inte hålla mig annat än skeptisk till ditt inlägg... vore ju väldigt bra om det faktiskt var så att det fanns sadlar som passade alla hästar.. men jag har faktiskt väldigt svårt att tro att hur flexibelt än träet i bommen må vara, så har jag svårt att se att det skulle vara SÅ flexibelt som skillnaden i hästars ryggar... jag har ju väldigt gärna fel, för det vore ju toppen om det var så.. men jag vore ju inte särskillt klok om jag köpte det rakt av.. inget illa ment, men jag vill nog ha lite mer kött på benen än lite kort info från ett nick på buke om du förstår... men som sagt, det vore ju helt fab om de var sant!

Anledningen att dom bara behöver några enstaka sadlar till flera hästar är för att dom oftast ser ungefär likadana ut...

Exempelvis: En viss ryttare passar/gillar bäst hästar med mycket fullblod i.... Då är ryggarna ungefär likadana på hästarna och den skillnad som är "försvinner"/utjämnas med en tjock fårskinnspadd...

Viola´ En sadel passar många.........

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 354
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: Ace
·
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
944
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka