Sv: Om sadeln lyfter bak när man travar ,är den.....? PANIK!
QUOTE=Flugskimmel
Det är väl klart att man själv kan prova ut sadlar och sedan när man hittat en som man själv tror ligger bra, gå till en kunnig sadelutprovare.
Själv skulle jag aldrig komma på något liknande. Jag har dock haft turen att haft hästar som inte haft några "omöjliga" ryggar utan alltid vänt mig till en och samma utprovare där jag haft möjlighet att provrida sadlarna och alltid kommit hem och varit nöjd.
Är inte det faktum att du aldrig själv skulle komma på något liknande helt beroende av att du haft turen att inte ha omöjliga ryggar tror du?
För mig är det så här. Jag har en häst som väger 900 kg. Jag har ingen transport för närvarande där jag kan dra honom lagligt = vi åker ingenstans annat än om det skulle vara ett akutfall och vi behövde till veterinär, i så fall får jag låna transport som han åker säkert i även om totalvikten är lite fel. Vi är alltså beroende av att hitta en person som kommer ut och provar ut sadlar.
Och även OM jag hade haft ett ekipage där vi åkte både säkert och lagligt så skulle jag nog inte gärna dra iväg hästen 25-30 mil vilket är det avstånd vi har till närmsta större ställe med sadelutprovning. Riskerna med en så lång resa känns alldeles för stora.
Det finns ett antal mindre sadelmakerier/sadelutprovare i omgivningarna MEN gemensamt för ALLA hittills har varit att de inte har en enda sadel hemma som både passar hästen och mig. En vid bomvidd med rätt form och ett 18-tums säte med andra ord. Det ena eller det andra diffar och jag och sadelutprovaren står och kliar oss i huvudet och funderar och drar slutsatser tillsammans.
Sadelutprovarna vill av väldigt natuliga skäl inte ta hem en sadel som passar - de har ju ingen köpare till den om det skulle visa sig att våra slutsatser blev fel.
Så... ja... jag har beställt hem sadlar från firmor som säljer begagnat och ja, jag har provat ut de som verkat ligga bra. Därefter låtit sadelutprovare komma ut och kontrollera om jag har rätt och om det är tillräckligt bra. Själv kan jag bedöma om en sadel ligger illa eller bra på min häst. Jag fixar däremot inte glappet mellan ganska bra - bra - jättebra. Och det är förstås jättebra jag söker!
Men jag kan absolut helt själv sålla bort alla som har helt fel passform och därigenom bespara mig kostnaden och tiden för att ta ut sadelutprovare varenda gång en sadel ska provas. Verkar någon sadel jag tagit hem bra så kan sadelutprovaren komma då i stället.
Så jäkla märkvärdigt kan väl inte det vara - jag förmodar att fler som bor i obygden eller i vart fall långt från ställen som Sharpman som har supermånga sadlar hemma gör precis lika. Man kan ju inte förvänta sig att ett litet sadelmakeri skall ta hem högvis med sadlar i udda storlekar heller...