Om tävling med djur förbjuds?

Bukefalos 30 år!

För att bland annat travet lägger ned om man inte får tävla med häst och travet möjliggör veterinärvård för många.
Många säger att Travet finansierar hela ridsporten.

Det hade jag ingen aning om. Jag trodde klinikerna var sig själva och gick runt på det.

Det hade jag ingen aning om. Jag trodde klinikerna var sig själva och gick runt på det.
Jag känner till ett antal kliniker som håller till på travbanor. Vet inte exakt hur deras upplägg ser ut, men skulle inte tro att det är en slump. Gäller säkerligen inte alla, till exempel Husaby tror jag inte har så mycket med travet att göra? Har iaf inte sett många travare där.

Jag känner till ett antal kliniker som håller till på travbanor. Vet inte exakt hur deras upplägg ser ut, men skulle inte tro att det är en slump. Gäller säkerligen inte alla, till exempel Husaby tror jag inte har så mycket med travet att göra? Har iaf inte sett många travare där.
Sista ATG kliniken lades ner 2019 så alla kliniker som tidigare varit direktkopplade till trav och galoppen är idag privatägda (evidensia eller privata aktörer). Tidigare hade ATG (av trav och galopp) kliniker men de finns inte kvar. En stor del av pengarna på spel på trav och galopp går dock till veterinär forskning på häst, det är väl den kopplingen travet har idag till ridsporten (frånsett att de sponsrar vissa ridtävlingar då).

Sista ATG kliniken lades ner 2019 så alla kliniker som tidigare varit direktkopplade till trav och galoppen är idag privatägda (evidensia eller privata aktörer). Tidigare hade ATG (av trav och galopp) kliniker men de finns inte kvar. En stor del av pengarna på spel på trav och galopp går dock till veterinär forskning på häst, det är väl den kopplingen travet har idag till ridsporten (frånsett att de sponsrar vissa ridtävlingar då).
Även om det inte är en ATG klinik längre, så kan jag ändå tänka mig att vissa kliniker är ganska beroende av att det finns en travbana i närheten med travhästar som behöver vård - det ökar ju antalet kunder än om det inte skulle finnas några travhästar i närheten. Min närmsta klinik är Mantorp, och det är ju just en sådan klinik - den ligger vid travet, och de få gånger jag varit där har det även ibland varit travhästar där på besök. Hade alla travhästar försvunnit, för att traven försvunnit, så vet jag inte om de fortfarande hade gått runt.

Även om det inte är en ATG klinik längre, så kan jag ändå tänka mig att vissa kliniker är ganska beroende av att det finns en travbana i närheten med travhästar som behöver vård - det ökar ju antalet kunder än om det inte skulle finnas några travhästar i närheten. Min närmsta klinik är Mantorp, och det är ju just en sådan klinik - den ligger vid travet, och de få gånger jag varit där har det även ibland varit travhästar där på besök. Hade alla travhästar försvunnit, för att traven försvunnit, så vet jag inte om de fortfarande hade gått runt
Kanske sant, tycker det är kutym idag att de flesta travtränare, de större i alla fall, har egen veterinär som kommer hem regelbundet. Vi tillhör en annan bana med fd klinik, där är det mest i så fall amatörtränare men framförallt ridhästfolk som kommer.

Även om det inte är en ATG klinik längre, så kan jag ändå tänka mig att vissa kliniker är ganska beroende av att det finns en travbana i närheten med travhästar som behöver vård - det ökar ju antalet kunder än om det inte skulle finnas några travhästar i närheten. Min närmsta klinik är Mantorp, och det är ju just en sådan klinik - den ligger vid travet, och de få gånger jag varit där har det även ibland varit travhästar där på besök. Hade alla travhästar försvunnit, för att traven försvunnit, så vet jag inte om de fortfarande hade gått runt.

Jag var en hel del på mantorp förr med skadade hästar. Har aldrig mött en travhäst på kliniken.
Inte på någon annan klinik heller faktiskt.

Jag var en hel del på mantorp förr med skadade hästar. Har aldrig mött en travhäst på kliniken.
Jag har inte varit där så många gånger, kanske en handfull totalt? Minns inte så många hästar som jag träffade, men i alla fall en av de få jag träffade var en travhäst.

Jobbade ju på Åby en period och jo, kliniken hade hand om travhästarna som stod på banan och dom behövde en hel del hjälp av kliniken. Dom gick dock sällan om knappt aldrig in på kliniken utan dom var i stallarna. Få undantag då om hästarna skulle röntgas/göra UL då som hästarna gick till kliniken. Det var mest ridhästar som var inne på kliniken så att säga. Tror den väl la ner när stallarna försvann och inga hästar stod där längre permanent.

Kan tänka mig att det var liknande på dom andra travbanorna. Så tror nog allt att dom gick bra runt pga travhästarna.

Jag personligen tycker det vore jättebra om tävling med hästar skulle åtminstone minska då jag tycker det borde fokuseras mer på hästarnas lynne och mindre på prestation. Jag önskar stabilare hästar med mindre nerver och tycker detta tävlande gått till överdrift 😬

Om man anser att en hage är en bit mark utan stimulans eller berikning är det ju inte konstigt att hästarna behöver ridas för att inte bli uttråkade.

Och långa avstånd är inte det enda sätten man kan berika än hage på.
Man kanske inte anser att en hage är en bit mark utan stimulans eller berikning men ändå har upplevt hästar som tydligt blivit väldigt mycket gladare av att komma ut på en uteritt, medan en annan häst i samma stora böljande hage med skogspartier upplevs som glad att komma ut men att även trivas lika bra med att vara i hagen.

Bortsett från att ATG helt enkelt levererar ca 70 miljoner till ridsportssverige varje år (inte till klinikerna) så tar de ju sina hästar till kliniker och får dem att gå runt genom att helt enkelt betala för deras tjänster. Så det är ju mer av att helt enkelt ta bort en stor del av kundunderlaget från klinikerna.

Det är 16 000 hästar som ska bort bara från kliniker, hovslagare, semin osv

Svensk Hästnäring skapar jobb, närmare bestämt 18 500 helårsjobb fördelade på närmare 38 000 människor. Näringen bidrar årligen med 6,5 miljarder till statskassan i form av skatt, varav spelskatten utgör 1,2 miljarder. Hästnäringen omsätter totalt över 32 miljarder per år. Spel på trav och galopp står för ungefär en tredjedel.

Travsporten är ju tydligen hårt ansatt och galoppsporten får färre föl varje år :(
Och det känns som att ridsporten lite bortser från Trav och galopp trots de fantastiska proffs som håller i verksamheten.

• Gilla
Reactions: Sel
Kanske sant, tycker det är kutym idag att de flesta travtränare, de större i alla fall, har egen veterinär som kommer hem regelbundet. Vi tillhör en annan bana med fd klinik, där är det mest i så fall amatörtränare men framförallt ridhästfolk som kommer.
Ja men den veterinären är väl ganska ofta kopplad till en klinik. När det är stora stall kommer veterinären och alla bokar upp sig. När min medishäst fick en senskada hade veterinären som ändå råkade vara där ultraljudsutrustningen i bagaget på bilen, men han tillhörde ju sin klinik ändå.

Jag personligen tycker det vore jättebra om tävling med hästar skulle åtminstone minska då jag tycker det borde fokuseras mer på hästarnas lynne och mindre på prestation. Jag önskar stabilare hästar med mindre nerver och tycker detta tävlande gått till överdrift 😬
Men det är väl jättekonstigt att önska att folk ska sluta tävla för att du vill köpa en häst med mer stabila nerver? Det måste rimligen finnas individer eller raser som har det lynne du eftersöker specifikt, raser som tävlar i mindre tävlingar. Och självklart kan man också identifiera ett problem med aveln och lösa det problemet utan att tävlande minskar. Vilket görs i detta nu, men det tar ju några år innan hästarna kommer ut och säljs till Högvakten och ridskolorna. (de vill ju dessutom ha hästar med energi nog att jobba runt 2-3 timmar på en dag)

Men jag har jättesvårt att se att avel på stora stabila bruna skulle rusa i höjden för att man slutar tävla, snarare skulle den väl försvinna iom att mitteuropeiskt varmblod nu verkar luta sig mot semin. Det vore i så fall mer sannolikt att du skulle få hästarna du ville ha om du önskade att militären började med Svenskt halvblod i krig igen (och det är väl kanske få som önskar det). För det är ju de hästarna folk saknar när de saknar stora stabila bruna. -Militärens gamla hästar. Dessutom inridna av totala proffs, och uppfödda för mer arbete än att stå i hage och ridas i 40 minuter 5 dagar i veckan. (och de var faktiskt ganska besvärliga ibland också om man får tro historier från ens gammelfaster och ridelever från 70-talet.)

Ja men den veterinären är väl ganska ofta kopplad till en klinik. När det är stora stall kommer veterinären och alla bokar upp sig. När min medishäst fick en senskada hade veterinären som ändå råkade vara där ultraljudsutrustningen i bagaget på bilen, men han tillhörde ju sin klinik ändå.
Ingen av de veterinärer jag känner till som är ute i storstallen i trav är kopplade till föredetta ATG-klinikerna på travbanan. Finns säkert, men det finns ju betydligt fler veterinärer och kliniker än de som finns vid travbanorna...

Ingen av de veterinärer jag känner till som är ute i storstallen i trav är kopplade till föredetta ATG-klinikerna på travbanan. Finns säkert, men det finns ju betydligt fler veterinärer och kliniker än de som finns vid travbanorna...
Men det var inte det jag menade :) Jag menade att väldigt många patienter försvinner ur systemet.

Bortsett från att ATG helt enkelt levererar ca 70 miljoner till ridsportssverige varje år (inte till klinikerna) så tar de ju sina hästar till kliniker och får dem att gå runt genom att helt enkelt betala för deras tjänster. Så det är ju mer av att helt enkelt ta bort en stor del av kundunderlaget från klinikerna.

Det är 16 000 hästar som ska bort bara från kliniker, hovslagare, semin osv

Är 5% av hästantalet i Sverige verkligen en så stor del av kundunderlaget att systemet havererar utan dem?

Är 5% av hästantalet i Sverige verkligen en så stor del av kundunderlaget att systemet havererar utan dem?
Tänker också att de flesta tävlingshästar, förhoppningsvis inom alla grenar men inom trav och galopp har jag stor erfarenhet, faktiskt besöker en veterinär betydligt oftare än hobbyhästen. Vi vetcheckar till exempel våra tävlingsponnyer minst två gånger per år utan att behöver vara någon misstanke om något alls, just för att inte få obehagliga överraskningar inför viktiga tävlingar. Ofta minst höst efter säsong och vår före första tävlingen. Det är också krav att vetchecka före vissa utlandstävlingar och jag tror de flesta ägare med ponnyer/hästar på högre nivå gör samma sak. När det kommer till travarna besöker man kliniken och gör utredning innan något syns regelbundet för att ha en fräsch häst i träningen. I alla fall de jag känner som har en häst som de rider hemma besöker inte veterinär utöver tandvård och vaccination om hästen inte är typ synbart sjuk eller halt. Finns säkert undantag som gör som vi men jag tror inte de är många och jag tror många hellre vilar sin häst som bara går hemma än att kolla upp dem om de misstänker att de är lite slitna (pratar inte uppenbar sjukdom eller skada nu alltså). Så jo, jag tror att veterinärvården blir av med många besök om vi inte skulle ha tävlingshästar och ffa travhästar.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka