Jag har frequent feed läget ja. Och inte räknat hur ofta men jag skulle inte vara ett dugg bekymrad över att katten inte fick nog ofta.

Men annars så finns det ju både slow feeders och foderbollar etc. Inte ens Lukas som levt "vild" och svultit och därför äter som han aldrig fått mat och aldrig kommer få mat igen lyckas tömma slow feederskålen (en tiger diner). Foderbollen roar även siamesen som har närmast fri mat. Det kan även hjälpa mot kräkningar och magbesvär att de måste äta långsammare och "jobba" för maten.

Automaten tycks ha en till fördel med mathetsiga katter också. Det tycks ta bort stress. Jag vet inte varför men Lukas får i automaten morgon och kväll. Och att maten kommer utan att man måste skrika på nån människa etc och få mat verkar lugna. Han både kan lämna några pellets i den, samt som nu när automaten nyss släppte hans kvällsmat. Han ligger och sover och har inte märkt det/reagerat. Tidigare satt han och väntade på den 15 min innan tiden var inne, och ännu lite senare så sprang han som en kanonkula när han hörde den. Men nu ligger han och sover (dvs är inte vrålhungrig) och såg inget behov att prompt skena dit).

Att han lämnar är stort, förr har han hetsat I sig oavsett mängd. Nu lämnar han ibland trots liten mängd.

Förutom de två målen i automat serveras ett litet mål blötmat på kvällen samt att det alltid finns en mindre mängd foder i slowfeedeern (jag fyller på en dl när det är slut, tar 3-4 dagar och då är de två katter som petar I den)

Det han får per mål är kanske 1/4 dl, kan mäta men det är långt mindre än 1/2 dl. Just en halv dl stoppar jag dock i foderboll till natten. Foderbollen kan dock siamesen sno en hel del ur. Vilket inte heller bekymrar hobom, en annan katt kan knapra mat och han bara "jaja". Så var det inte för en månad sen ;)

Så vill du inte prova automat kan boll eller slow feeder vara idé kanske?
 
@Alexandra_W boll har jag provat, hon åt ingenting då (trots att Lina lekte med bollen så all mat åkte ut). Tydligen duger det inte att äta från golvet :meh:

Vägde hennes dagsranson nu. 50 g/dag. Kan alltså dela upp det i maximalt fem givor med den automaten.
 
Jag har frequent feed läget ja. Och inte räknat hur ofta men jag skulle inte vara ett dugg bekymrad över att katten inte fick nog ofta.

Men annars så finns det ju både slow feeders och foderbollar etc. Inte ens Lukas som levt "vild" och svultit och därför äter som han aldrig fått mat och aldrig kommer få mat igen lyckas tömma slow feederskålen (en tiger diner). Foderbollen roar även siamesen som har närmast fri mat. Det kan även hjälpa mot kräkningar och magbesvär att de måste äta långsammare och "jobba" för maten.

Automaten tycks ha en till fördel med mathetsiga katter också. Det tycks ta bort stress. Jag vet inte varför men Lukas får i automaten morgon och kväll. Och att maten kommer utan att man måste skrika på nån människa etc och få mat verkar lugna. Han både kan lämna några pellets i den, samt som nu när automaten nyss släppte hans kvällsmat. Han ligger och sover och har inte märkt det/reagerat. Tidigare satt han och väntade på den 15 min innan tiden var inne, och ännu lite senare så sprang han som en kanonkula när han hörde den. Men nu ligger han och sover (dvs är inte vrålhungrig) och såg inget behov att prompt skena dit).

Att han lämnar är stort, förr har han hetsat I sig oavsett mängd. Nu lämnar han ibland trots liten mängd.

Förutom de två målen i automat serveras ett litet mål blötmat på kvällen samt att det alltid finns en mindre mängd foder i slowfeedeern (jag fyller på en dl när det är slut, tar 3-4 dagar och då är de två katter som petar I den)

Det han får per mål är kanske 1/4 dl, kan mäta men det är långt mindre än 1/2 dl. Just en halv dl stoppar jag dock i foderboll till natten. Foderbollen kan dock siamesen sno en hel del ur. Vilket inte heller bekymrar hobom, en annan katt kan knapra mat och han bara "jaja". Så var det inte för en månad sen ;)

Så vill du inte prova automat kan boll eller slow feeder vara idé kanske?

Skriver under på detta. Har precis samma erf. Mina två är ju viltfångade och hade mathets deluxe. Med foderautomaten som jag har på 3 fodringar/dag (07.00, 13.00 och 21.00) så precis som du skriver, trots små givor så försvann mathetsen helt, de lämnar ofta och har då att knapra i sig efter hand när de vill.

Jag ger 1 tsk/katt blötmat utöver det morgon och kväll. Det uppskattas men inte heller då är de hetsiga alls.

@sthu alltså det blir ju minigivor de får men det är ju hela poängen att det portioneras ut just så.
 
Ni skriver mycket om att det hjälper mot hetsätning men det är inget vi har problem med.
 
Ni skriver mycket om att det hjälper mot hetsätning men det är inget vi har problem med.

Det var ett tips att prova fler fodringar än med två per dag med 12 timmar emellan på din katt som kräks på natten som du oroar dig för som kanske har känslig mage och behöver mindre portioner mer fördelat. Hoppas du inte missat det 👍
 
Det var ett tips att prova fler fodringar än med två per dag med 12 timmar emellan på din katt som kräks på natten som du oroar dig för som kanske har känslig mage och behöver mindre portioner mer fördelat. Hoppas du inte missat det 👍

Jag förstår bara inte varför hon skulle vara känsligare nattetid. Det är det som stör mig. Såvida inte Losec hjälper ändå (hon får det innan frukost) och då är jag tillbaka på min ursprungsfundering, går det lika bra med receptfritt Omeprazol i samma styrka?
 
Prova med mer käk oavsett mängd och se om kränkningarna upphör. Då vet du ju om det är den tomma magen som ställer till det. Du får väl motionera kissen mer under testtiden.
 
Prova med mer käk oavsett mängd och se om kränkningarna upphör. Då vet du ju om det är den tomma magen som ställer till det. Du får väl motionera kissen mer under testtiden.

Hon fick ju mer mat innan men det gjorde ingen skillnad. Mer än att hon gick upp i vikt då.
 
Jag förstår bara inte varför hon skulle vara känsligare nattetid. Det är det som stör mig. Såvida inte Losec hjälper ändå (hon får det innan frukost) och då är jag tillbaka på min ursprungsfundering, går det lika bra med receptfritt Omeprazol i samma styrka?

Jag eller nån annan kan ju inte svara på det. Du har bara fått tips om att prova fodra katten mer regelbundet över dygnet om det är känslig mage som skulle kunna spela en roll .

Frågan om omeoprazol /fortsatt behandling får du ju ta som sagt med din veterinär .
 
Jag eller nån annan kan ju inte svara på det. Du har bara fått tips om att prova fodra katten mer regelbundet över dygnet om det är känslig mage som skulle kunna spela en roll .

Frågan om omeoprazol /fortsatt behandling får du ju ta som sagt med din veterinär .

Det är som sagt en fundering såhär på helgen när veterinären inte jobbar. Som jag skrivit flera gånger kommer jag kontakta veterinär så fort de har öppet igen.
 
Det är som sagt en fundering såhär på helgen när veterinären inte jobbar. Som jag skrivit flera gånger kommer jag kontakta veterinär så fort de har öppet igen.

Det förstår jag, men varför då så himla skeptisk till råden /reflektionerna du får under tiden ? Du dissar ju allt med div. motiveringar ? Vad vill du ha för svar ? 🤔
 
Det förstår jag, men varför då så himla skeptisk till råden /reflektionerna du får under tiden ? Du dissar ju allt med div. motiveringar ? Vad vill du ha för svar ? 🤔

Jag dissar det inte. Jag försöker bara förstå varför problemet är störst på nätterna och hur det skulle hjälpa med en automat för nästan 1000 kr (som sagt, väldigt ansträngd ekonomi just nu). Och jag funderade med på om det går lika bra med generisk Omeprazol OM jag nu ska fortsätta med det.
 
Ni skriver mycket om att det hjälper mot hetsätning men det är inget vi har problem med.

Jag tänkte mer på det du skrev att den äter upp sin halva dl på max 20 min. Att till och med en hetsätare lämnar av sin betydligt mindre portion. Dvs inte att din hetsåt, men kan sakta ner ätandet få till och med hetsätare tycks göra det.
 
Jag förstår bara inte varför hon skulle vara känsligare nattetid. Det är det som stör mig. Såvida inte Losec hjälper ändå (hon får det innan frukost) och då är jag tillbaka på min ursprungsfundering, går det lika bra med receptfritt Omeprazol i samma styrka?

Mer oro på natten tex eller något annat. Katter kan kräkas av så många anledningar och säg hon har en känslig mage och så lite stress på natten, så kanske det räcker för att kräkas. Det är ju stor skillnad på ett hushåll dga och natt och katter är nattdjur. Så det lugn och den ro människor och t ex hundar upplever på natten kan vara tristess och oro för en katt t ex. Det är ingen slump de flesta osäkra katter vrålar just på nätterna trots sällskap, medan de kan sova som små stenar i ett tomt hus på dagen. Eller att många katter tycks ha en inre klocka för idiotrejs kl 04 på natten.

Med en känslig mage kan nog minsta lilla putta över kanten.
 
Jag tänkte mer på det du skrev att den äter upp sin halva dl på max 20 min. Att till och med en hetsätare lämnar av sin betydligt mindre portion. Dvs inte att din hetsåt, men kan sakta ner ätandet få till och med hetsätare tycks göra det.

Fast jag tycker inte att en halvtimme för 0,5 dl (och åtta kilo katt) är speciellt fort. Tio gram av fodret kommer inte vara många bitar så även om hon får oftare har jag svårt att tänka mig att det kommer räcka längre.
Tidigare, innan vi gick tag i rätt foder, hade hon fri tillgång och kräktes ändå. Då trodde jag att det var pga allergin. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre.
Det ligger en foderautomat i varukorgen och väntar på att jag ska motivera för mig själv om jag ska lägga pengarna där eller på typ mat.
 
Hon verkar inte speciellt orolig nattetid. Jag brukar vakna flera gånger per natt och då ligger hon antingen i sängen eller på stolen bredvid i typ åtta fall av tio.
 
Fast jag tycker inte att en halvtimme för 0,5 dl (och åtta kilo katt) är speciellt fort. Tio gram av fodret kommer inte vara många bitar så även om hon får oftare har jag svårt att tänka mig att det kommer räcka längre.
Tidigare, innan vi gick tag i rätt foder, hade hon fri tillgång och kräktes ändå. Då trodde jag att det var pga allergin. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre.
Det ligger en foderautomat i varukorgen och väntar på att jag ska motivera för mig själv om jag ska lägga pengarna där eller på typ mat.

Inte farligt fort nej, men det ger lång tid till nästa fodring. Äter långsammare eller än hellre svarat så kortare tid mellan fodringarna. (nyss kom Lukas gäspade och tog och åt sin 20-mat, apropå det jag skrev innan)

Maten borde det inte vara om det bara är på natten. När katten hade mer mat var det även kortare mellan målen på natten då? Om ja tror jag inte automat hjälper. Om nej skulle min första gissning vara 12 h mellan målen blir för långt på natten.

Ska jag spåna i övrigt förutom ovan, och det vore min katt som verkade må bra förutom att den kräktes på nätterna och det inte verkade ske i samband med utfodring samt vet inte hittade något fel så skulle jag sikta på något rogivande. Zylkene, feliway, aptus relax etc. Finns ju massor. Gör det skillnad skulle jag börja tänka i termer oro och vad som kan utlösa det och hur man kan minska det. Edit: alla katter visar inte utåt, vissa vänder tex oro inåt. Att för ett kattdjur och nattdjur sova en hel natt på samma ställe skulle I sig kunna vara ett tecken på att katten håller sig mer passiv än normalt. Eller så vaknar du just vid vilostunderna.svårt att veta. Jag fick en helt ny insyn i mina katters värld när jag pga smärta sov 20 min tre fyra ggr per dygn, dvs var vaken i princip hela nätterna. De hade mycket mer hyss för sig än jag trodde ;)

Jag kan ju liksom alla här bara gissa. Men jag skulle inte misstänka fodersort eller allergi om katten får mat morgon och kväll, samma mat båda gångerna och bara kräks nattetid samt bara kräks galla.

Om inte losec hjälper såklart då. Gör de det har du ju svaret och då skulle jag ge det och tveklöst en nattfodring med på nåt vis om möjligt.
 
@Alexandra_W tack för svaret.
Jag känner min katt och har en rejäl utbildning i ämnet så jag tror mig kunna läsa av henne bra. Hon var nervös och orolig när hon flyttade in men nu är hon väldigt mycket mer harmonisk. Men det är ju inte farligt att prova.
 
Nu har jag pratat med veterinären som tyckte vi skulle köra en kur med Losec till. Fick på recept, glömde fråga om de generiska Omeprazol..
Kommer köpa en foderautomat så fort jag har pengar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 806
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: netschjen
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp