Bukefalos 28 år!

Omöjligt att borsta mina katter...?

nangiialaa

Trådstartare
Jaha, mina katter tycker båda två att det värsta som finns är kloklippning och borstning. Kloklippningen har blivit mycket bättre, varför vet jag inte, men nu behöver iaf inte min sambo hålla fast katterna längre ;)
Värre är det med borstningen. Jag har testat en miljon olika borstar. Allt från en sådan karda till en vanlig borste som vi människor använder och till en furminator. Furminatorn är för övrigt guds gåva till oss med katter som fäller för mycket, om man nu hade kunnat borsta dem utan att sätta livet till ;) :banana:

Så, min fråga är helt enkelt, huuuuur ska jag lära dem att det inte är varken farligt, jobbigt, tråkigt eller obehagligt? Jag har testat många knep, men inget verkar riktigt hjälpa.... :banghead:
De är båda två kastrerade hanar på 2,5 år.
 
Sv: Omöjligt att borsta mina katter...?

Ingen aning!
Mina katter älskar att bli borstade. Alla fyra.
Tar jag fram kattborsten så kommer de självmant.

Kan du inte försöka att "hålla" borsten först så de får stryka sig mot den. ömsom klappa ömsom stryka mot borsten? Och sen försiktigt försöka övergå till mer regelrätt borstande? Jag antar att det första stadiet kan ta låååång tid innan ni kommer till borstning.

Själv *kan* jag inte klippa klorna på min kattpojke. Han rycker så med tassarna att jag inte vågar, jag är rädd att göra honom illa. Enda gången jag får till det är när han sover djupt
 
Sv: Omöjligt att borsta mina katter...?

När jag borsttränat vår lillkatt har jag helt enkelt börjat med att klappa henne. Sen strukit med borsten en eller två gånger, sen klappat igen. Och hållt på så tills hon går med på att bli borstad.
Började faktiskt med en magic brush, en sån till hästarna, det var uppskattat.
Nu kan vi använda en karda (fast jag är noga med att det är en med mjuka piggar, de flesta är så vassa!) och Furminator går bra en liten stund.
 
Sv: Omöjligt att borsta mina katter...?

Trist att furminator inte funkar! Jag hade vanlig karda förut och fick knappt borsta, helst skulle hon attackera den och bita kardan. Med furminator äääälskar hon att bli borstad och även kardan går rätt så bra nu. Borsta när de sover? :angel: Min kompis brukar iaf klippa klorna när katten sover, smidigt värre!
 
Sv: Omöjligt att borsta mina katter...?

Du får börja om från ruta ett.
Min ena älskar att bli borstad, han hade gärna blivit borstad varenda minut på dygnet men den andra avskyr borstning - det kommer från hans pappa som även han avskyr det.
Han är väldigt känslig om bakbenen, petar du på bakbenen eller tassarna drar han snabbt dem till sig. Så det gäller att kunna läsa av sina katter ordentligt.
Jag har märkt att när kammen (jag använder den så kallade "Mirakelkammen" från Hindes, så fort den fastnar något i pälsen så blir det obehagligt för honom och då sticker han. Så lite i taget, lite varje dag och utöka lite hela tiden, men överdriv inte, det kan bli jobbigt för katten om du är på för mycket, gör det hellre varannan till var tredje dag i så fall! :)
 
Sv: Omöjligt att borsta mina katter...?

Två ord: tålamod och mutor!

Jag hade en gång för ganska länge sedan en katt som var ett riktigt monster när hon skulle kammas, alldeles särskilt om det var på magen, men jag lyckades omvända henne till att älska det. Hon var långhårig och utekatt, så det var nödvändigt att kunna reda ut tovor på magen...

Jag började om helt från noll med henne. Valde först och främst ut en speciell plats "kamningsplats" (en stol) och sedan när det var dags för kamning lyfte jag upp katten i knät. Jag hade oftast en handduk i knät också, både för min och kattens skull - jag slapp hår på kläder och klor i låren, och katten behövde inte glida på hala byxor. Jag tror att det kan vara fördelaktigt om det är en ganska lugn, kanske avskild plats, och de flesta katter brukar gilla att komma upp lite i höjd.

Sedan var det bara att ta det i myrsteg:
Började med att bara lyfta upp katten i knät och klappa och klia lite/hade en kort "mysstund" de första gångerna. Hon fick sitta eller ligga hur hon ville under dessa mysstunder; bara hon var i mitt knä var jag nöjd.
Efter ett tag började jag smyga jag in kammen i bilden - till en början kammade jag bara på "sköna" ställen (under hakan, vid öronen, eller var nu katten gillar att bli kliad). Om katten visade missnöje fick hon gå, jag höll aldrig kvar henne med tvång.
När det gick bra med "smygkamningen" började jag dra något tag i övriga pälsen också, någonstans jag kom åt lätt. Men bara något enstaka tag, och sedan återgick jag till "kliandet"/goset.
Tilläggas ska att denna katt älskade vatten från sprayflaskor (ja, hon var lite speciell :meh:), så med jämna mellanrum sprayade jag vatten på hennes päls som "muta", som hon oftast genast slickade i sig.
När hon accepterade att bli kammad/kliad under hakan, på ryggen och på sidorna av kroppen (vid det laget tyckte hon faktiskt att kamning var ganska mysigt ;)), började jag jobba med att komma åt magen också. Samma princip där också: Började med att bara lägga henne på rygg och kanske klappa lite på magen. Kommande gånger klappa lite mer på magen, därefter långsamt och mycket mjukt och varligt introducera kammen (katter är jättekänsliga på magen - för hård borste/kam eller för hårda tag kan väldigt lätt resultera i arg katt och rivsår på människan!). Fortsatt "mutning".

Jag tror att jag jobbade med detta kanske en gång per dag, ev mer vissa dagar, men bara väldigt korta stunder per gång i början. Vet inte hur lång tid det tog totalt, kanske några veckor eller någon/några månader, men efter ett tag kom den dagen då katten såg på mig med lysande ögon, började spinna och sprang i förväg till "kamningsstolen" om jag tittade på henne och sa "Ska vi kamma?!":love: (Sedan kan tilläggas att övriga familjen tycke katten blivit lite dryg som försökte hoppa upp i knät på dem varje gång de satte sig på just den platsen...:D )

Hoppas du blivit lite hjälpt och lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 314
Senast: LelleLilla
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Sassy
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 155
Senast: Asko
·
Katthälsa Hejsan! Vår älskade katt dog för snart två månader sen och vi vet inte vad som orsakade hennes tillstånd. Tänkte om någon här varit...
Svar
6
· Visningar
13 146
Senast: Emma81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp